MK-Edukacja prawna w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MK-EPD-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK-Edukacja prawna w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć się zwiększenie kompetencji prawnych studentów (wiedza o prawie, umiejętności krytycznego myślenia, umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia, szacunek do rządów prawa) z zakresu m.in prawa administracyjnego, karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, oraz rozwinięcie wiedzy i umiejętności pozwalających na efektywne wykorzystywanie edukacji prawnej w procesie formalnego, nieformalnego i pozaformalnego uczenia się. Studenci nie tylko poszerzą swoją wiedzę i umiejętności dotyczące wykorzystywania prawa w życiu codziennym (np. obywatel w urzędzie; prawa człowieka - jak o nie dbać; ja jako konsument), ale także poznają teoretyczne i praktyczne założenia edukacji prawnej jako elementu edukacji dla różnorodności. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest z jednej strony rozwinięcie kompetencji prawno-obywatelskich studentów potrzebnych w codziennym życiu, z drugiej przygotowanie ich do prowadzenia zajęć związanych z edukacją prawną w edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej. Tematy poszczególnych zajęć Cześć I: Teoretyczne konteksty 1. Edukacja prawna jako element edukacji dla różnorodności (90 min) 2. Edukacja prawna na lekcji WOS-u (90 min) 3. Edukacja prawna w szkole poza lekcjami WOS-u, część I(90 min) 4. Edukacja prawna w szkole poza lekcjami WOS-u, część II (90 min) Część II: Rozwój kompetencji własnych - prawo na codzień 3. Warsztaty I pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (90 min) 4. Warsztaty II pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (180 min) 5 Warsztaty III pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (180 min) 6. Warsztaty IV pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (90 min) Cześć III: Wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce 7. Konsultacje z prowadzącym (90 min) 8. Zajęcia z edukacji prawnej prowadzone przez studentów (180 min) 9 Zajęcia z edukacji prawnej prowadzone przez studentów (180 min) |
Literatura: |
- G. Borek i. in (2016) Edukacja prawna w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: ORE - K. Izdebski i in. (2016) Edukacja prawna w szkole - poradnik. Warszawa: CEO - E. Leczyńska i.in (2015) Edukacja prawna w szkole. Sieć współpracy i samokształcenia. Warszawa: ORE - - wskazane przez prowadzącą podręczniki do WOS-u - Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wraz z nowelizacją (ew. Prawo oświatowe jeśli nastąpi zmiana legislacyjna) - wskazane przez prowadzącą akty prawne i kazusy prawne Pozostała literatura zostanie podana na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Student/ studentka: - zna podstawowe założenia formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji prawnej jako elementu edukacji dla różnorodnosci - potrafi skonstruować scenariusz zajęć edukacji prawnej na wybranym przez siebie - posiada niezbędną wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające przeprowadzić zajęcia dotyczące wybranych zagadnień z edukacji prawnej na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - potrafi szukać niezbędnych informacji potrzebnych do prowadzenia zajęć z edukacji prawnej - potrafi krytycznie analizować kazusy prawne - prezentuje postawę szacunku do rządów prawa |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie w grupie scenariusza zajęć dotyczących edukacji prawnej - przeprowadzenie zajęć z edukacji prawnej na podstawie przygotowanego scenariusza |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.