Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MK-Edukacja prawna w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MK-EPD-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MK-Edukacja prawna w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć się zwiększenie kompetencji prawnych studentów (wiedza o prawie, umiejętności krytycznego myślenia, umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia, szacunek do rządów prawa) z zakresu m.in prawa administracyjnego, karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, oraz rozwinięcie wiedzy i umiejętności pozwalających na efektywne wykorzystywanie edukacji prawnej w procesie formalnego, nieformalnego i pozaformalnego uczenia się.

Studenci nie tylko poszerzą swoją wiedzę i umiejętności dotyczące wykorzystywania prawa w życiu codziennym (np. obywatel w urzędzie; prawa człowieka - jak o nie dbać; ja jako konsument), ale także poznają teoretyczne i praktyczne założenia edukacji prawnej jako elementu edukacji dla różnorodności.

Pełny opis:

Celem zajęć jest z jednej strony rozwinięcie kompetencji prawno-obywatelskich studentów potrzebnych w codziennym życiu, z drugiej przygotowanie ich do prowadzenia zajęć związanych z edukacją prawną w edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej.

Tematy poszczególnych zajęć

Cześć I: Teoretyczne konteksty

1. Edukacja prawna jako element edukacji dla różnorodności (90 min)

2. Edukacja prawna na lekcji WOS-u (90 min)

3. Edukacja prawna w szkole poza lekcjami WOS-u, część I(90 min)

4. Edukacja prawna w szkole poza lekcjami WOS-u, część II (90 min)

Część II: Rozwój kompetencji własnych - prawo na codzień

3. Warsztaty I pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (90 min)

4. Warsztaty II pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (180 min)

5 Warsztaty III pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (180 min)

6. Warsztaty IV pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu prawa (90 min)

Cześć III: Wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce

7. Konsultacje z prowadzącym (90 min)

8. Zajęcia z edukacji prawnej prowadzone przez studentów (180 min)

9 Zajęcia z edukacji prawnej prowadzone przez studentów (180 min)

Literatura:

- G. Borek i. in (2016) Edukacja prawna w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: ORE

- K. Izdebski i in. (2016) Edukacja prawna w szkole - poradnik. Warszawa: CEO

- E. Leczyńska i.in (2015) Edukacja prawna w szkole. Sieć współpracy i samokształcenia. Warszawa: ORE

- - wskazane przez prowadzącą podręczniki do WOS-u

- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wraz z nowelizacją (ew. Prawo oświatowe jeśli nastąpi zmiana legislacyjna)

- wskazane przez prowadzącą akty prawne i kazusy prawne

Pozostała literatura zostanie podana na zajęciach

Efekty uczenia się:

Student/ studentka:

- zna podstawowe założenia formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji prawnej jako elementu edukacji dla różnorodnosci

- potrafi skonstruować scenariusz zajęć edukacji prawnej na wybranym przez siebie

- posiada niezbędną wiedzę, umiejętności i postawy pozwalające przeprowadzić zajęcia dotyczące wybranych zagadnień z edukacji prawnej na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej

- potrafi szukać niezbędnych informacji potrzebnych do prowadzenia zajęć z edukacji prawnej

- potrafi krytycznie analizować kazusy prawne

- prezentuje postawę szacunku do rządów prawa

Metody i kryteria oceniania:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- przygotowanie w grupie scenariusza zajęć dotyczących edukacji prawnej

- przeprowadzenie zajęć z edukacji prawnej na podstawie przygotowanego scenariusza

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)