MK-Etyka w zawodzie pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MK-ET-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK-Etyka w zawodzie pedagoga |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest lektura i analiza różnorodnych tekstów w perspektywie filozoficznych i etycznych założeń konstytuujących podstawy współczesnych, konkurencyjnych wizji wychowania. |
Pełny opis: |
Uświadomienie studentom wielości możliwych stanowisk i problematyczności wybranych koncepcji etycznych oraz analiza napięć i sprzeczności nurtujących współczesną refleksję etyczną pobudzi studentów do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do prowadzenia i inspirowania racjonalnej debaty etycznej. |
Literatura: |
1. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, AKME, Warszawa 1990, ks. 2, I-X. 2. Régine Pernoud, Kobieta bez duszy, (w:) tegoż, Inaczej o średniowieczu, Wyd. Marabut, Gdańsk – Warszawa 2004, s. 93-109. 3. Święty Augustyn, Dialogi filozoficzne: O wolnej woli, Znak, Kraków 2001, ks. I. 4. Tomasz Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1954, cz. I, r. 14, 15; cz. II, r. 17, 19, 29. 5. John Stuart Mill, O wolności, tłum. A. Kurlandzka, (w:) tegoż, Utylitaryzm, . O wolności, PWN, Warszawa 1959. 6. Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, tłum. M. Król, PIW, Warszawa 1976: tom II, cz. I, r. II; cz. II, r. I; cz. IV. 7. C.S. Lewis, Demokratyczna edukacja, (w:) tegoż, Nieodparte racje, Logos, Warszawa 2003. 8. Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1994. 9. John Eldredge, Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy, r. 5 i 10, tłum. J. Grzegorczyk, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003, s. 83-100, 177-192. 10. Alasdair MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą?, (w:) Komunitarianie. Wybór tekstów, Paweł Śpiewak (red.), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 2004, s. 285-304. 11. Francis Fukuyama, Ostatni człowiek, Zysk i S-ka, Poznań 1997, r. 9 i 11. 12. Leszek Kołakowski, Jeśli Boga nie ma..., Horror metaphysicus, Zysk i S-ka, Poznań 1999, 68-81, 126-133. 13. Mark Lilla. Powab Syrakuz, (w:) P. Kłoczowski (red.), Dziedzictwo greckie..., Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2004. 14. Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 9-42. 15. François de La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Studenci nabywają kompetencje w zakresie analizy tekstów odnoszących się do teoretycznych założeń konstytuujących podstawy etyki ogólnej i etyki zawodowej pedagoga. Potrafią zanalizować dostępną literaturę przedmiotu i wykorzystać ją do opracowania własnych projektów zawierających próby rozwiązania dylematów moralnych. Potrafią odróżnić intuicyjne rozwiązania dylematów moralnych od rozwiązań odwołujących się do racjonalnej refleksji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: przygotowanie do zajęć, czytanie tekstów, aktywność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zielińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.