Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NU-EZIPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cele. Zwiększenie zainteresowania studentów sprawami zdrowia, wspieranie ich działań dla doskonalenia własnego zdrowia, rozwoju osobistego i społecznego, ochrony zdrowia własnego i innych ludzi, tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Przygotowanie przyszłych nauczycieli i pedagogów do realizacji edukacji zdrowotnej w szkole, do pracy z innymi grupami ludzi w zakresie edukacji zdrowotnej oraz realizacji projektów promocji zdrowia

Treści. Zdrowie i czynniki je warunkującej. Podstawy teoretyczne i metodyczne edukacji zdrowotnej: podstawowe pojęcia, proces edukacji zdrowotnej; metody aktywizujące, uczenie się przez doświadczanie; edukacja zdrowotna w szkole. Planowanie i ewaluacja programów edukacji zdrowotnej. Zagadnienia szczegółowe (w zależności od potrzeb grupy). Promocja zdrowia, geneza, koncepcja metody i podejścia. Promocja zdrowia psychicznego. Szkoła promująca zdrowie

Pełny opis:

Cele

1. Umożliwienie studentom uzyskania podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie koncepcji i metodyki edukacji zdrowotnej oraz promocji zdrowia.

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:

− dokonywania zmian we własnym stylu życia i kształtowania zachowań zdrowotnych sprzyjających zdrowiu;

− planowania, realizacji i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole oraz tworzenia szkoły promującej zdrowie.

Treści

Wykłady

I. Zdrowie i czynniki je warunkujące jako kluczowe pojęcia w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia:

- definicje, aspekty zdrowia, holistyczne podejście

- odpowiedzialność za zdrowie, dbałość o zdrowie

- biomedyczny i biopsychospołeczny model zdrowia, koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji

- czynniki determinujące zdrowie jednostki i populacji

- prozdrowotny styl życia i zachowania zdrowotne.

II. Edukacja zdrowotna – podstawy teoretyczne i metodyczne

- definicje, koncepcje, cele, podejścia, etapy, edukacja zdrowotna w różnych okresach życia

- planowanie, koordynacja i ewaluacja w edukacji zdrowotnej

w szkole

− edukacja zdrowotna a pedagogika zdrowia i promocja zdrowia

III. Promocja zdrowia

− geneza, definicje, koncepcje

− metody i podejścia w promocji zdrowia

− promocja zdrowia psychicznego

- szkoła promująca zdrowie i inne siedliskowe projekty promocji zdrowia

Ćwiczenia mają na celu uczenie się przez studentów: opracowywania scenariusza zajęć, jego realizacji z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz ewaluacji procesu w edukacji zdrowotnej. Tematy ćwiczeń dotyczą różnych zagadnień (np. pielęgnacja i troska o ciało, bezpieczeństwo, zdrowe żywienie, aktywność fizyczna, praca, wypoczynek i czas wolny; umiejętności życiowe; seksualność człowieka; przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych). Wybór tematu dokonywany jest po ustaleniu potrzeb studentów w danej grupie. Studenci przygotowują i prowadzą sami (w parach) zajęcia 45-minutowe według scenariusza zajęć na wybrany przez siebie temat pod kierunkiem prowadzącego ćwiczenia i po ich zakończeniu dokonują ich ewaluacji.

Literatura:

Podręczniki:

Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna . Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, wyd. II 2010

Dodatkowo:

Woynarowska B. (red. wersji polskiej): Promocja zdrowia dzieci i młodzieży w Europie. Edukacja zdrowotna w szkole. Warszawa 1995.

Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie Przewodnik po metodach aktywizujących wyd. II . Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2003

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

WIEDZA

1. Wyjaśnia definicje i koncepcje zdrowia, zasoby i czynniki ryzyka dla zdrowia

2. Omawia koncepcję salutogenezy i poczucia koherencji

3. Wymienia podstawowe pojęcia i koncepcje edukacji zdrowotnej

4. Omawia proces planowania i ewaluacji w edukacji zdrowotnej

5. Omawia podstawowe zasady metodyki edukacji zdrowotnej

6. Przedstawia aktualne założenia i realizację edukacji zdrowotnej w szkole

7. Podaje definicje i założenia promocji zdrowia, w tym promocji zdrowia psychicznego

8. Rozumie związki między promocją zdrowia, profilaktyką i edukacja zdrowotną

9. Omawia koncepcje i standardy szkoły promującej zdrowie

UMIEJĘTNOŚCI

1. Dokonuje diagnozy potrzeb grupy w zakresie edukacji zdrowotnej

2. Umie opracować scenariusz zajęć z wykorzystaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie i zrealizować ten scenariusz w grupie

3. Potrafi stosować w praktyce metody aktywizujące

4. Umie zaplanować i dokonać ewaluacji zajęć

POSTAWY

1. Ma przekonanie, że zdrowie jest wartością dla człowieka oraz zasobem dla społeczeństwa

2. Rozumie, że może tworzyć wzorce zachowań dla innych osób

3. Rozumie potrzebę otwartości, empatii i autentyczności u osób prowadzących edukacje zdrowotna oraz współdziałania i partnerstwa w promocji zdrowia

Metody i kryteria oceniania:

1. Zaliczenie ćwiczeń: nie więcej niż dwie nieobecności; przygotowanie na piśmie własnego scenariusza zajęć według ustalonego schematu i z zastosowaniem metod aktywizujących oraz „mini” wykładu; przeprowadzenie 45 minutowych zajęć według własnego scenariusza i przedstawienie „mini wykładu”. O ocenie decyduje prowadzący ćwiczenia i ewaluacja zajęć przeprowadzona anonimowo wśród uczestników grupy zajęciowej;

2. Zaliczenie końcowe ustne na ocenę: obejmuje: prezentację i "obronę" własnego scenariusza i „mini” wykładu oraz odpowiedź na dwa pytania, wylosowane z przekazanego studentom zestawu pytań obejmujących wiedzę z wykładów, ćwiczeń i zalecanej literatury

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)