Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowy styl życia dzieci i młodzieży - programy wychowawcze i profilaktyczne w placówkach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NUSM1-KOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zdrowy styl życia dzieci i młodzieży - programy wychowawcze i profilaktyczne w placówkach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cele

1. Poszerzenie wiedzy na temat planowania, realizacji, ewaluacji programów wychowawczych, profilaktycznych

2. Pomoc studentom w rozwijaniu umiejętności: opracowania koncepcji badań naukowych, przeprowadzenia badań, analizy, interpretacji wyników oraz ich opisu w formie wymaganej dla prac naukowych

Tematy prac zależne od zainteresowań studentów, dotyczyć mogą następujących obszarów: wiedza, opinie, postawy, umiejętności nauczycieli i wychowawców planowania i wdrażania programów dotyczących różnych aspektów zdrowia i zachowań zdrowotnych. Diagnoza dotycząca realizacji programów wychowawczych i profilaktycznych w wybranych placówkach opiekuńczych i szkolnych. Ocena trudności w wdrażaniu programów wychowawczych i profilaktycznych. Zaangażowanie rodziców i innych osób w realizację programów realizowanych na terenie placówek. Sposoby ewaluacji programów profilaktycznych.

Pełny opis:

Cele

1. Poszerzenie wiedzy na temat planowania, realizacji, ewaluacji programów wychowawczych, profilaktycznych

2. Pomoc studentom w rozwijaniu umiejętności: opracowania koncepcji badań naukowych, przeprowadzenia badań, analizy, interpretacji wyników oraz ich opisu w formie wymaganej dla prac naukowych

Tematy prac zależne od zainteresowań studentów, dotyczyć mogą następujących obszarów: wiedza, postawy, umiejętności nauczycieli i wychowawców planowania i wdrażania programów dotyczących różnych aspektów zdrowia i zachowań zdrowotnych. Diagnoza dotycząca realizacji programów wychowawczych i profilaktycznych w wybranych placówkach opiekuńczych i szkolnych. Ocena trudności w wdrażaniu programów wychowawczych i profilaktycznych. Zaangażowanie rodziców i innych osób w realizację programów realizowanych na terenie placówek. Sposoby ewaluacji programów profilaktycznych.

Etapy przygotowania pracy

I. Przygotowanie do badań. Przypomnienie wiedzy dotyczącej metodologii badan pedagogicznych. Opracowywanie koncepcji badawczej. Przegląd podstawowego piśmiennictwa, sformułowanie tematu pracy, celu, pytań i hipotez badawczych.

II. Budowanie modelu badań, ustalenie zmiennych i wskaźników do ich pomiaru, skonstruowanie narzędzia badawczego lub wybór narzędzia standardowego, dobór próby opracowanie harmonogramu badań.

III. Realizacja badań. Przeprowadzenie badań pilotażowych i opracowanie ich wyników oraz ostatecznej wersji narzędzia badawczego. Przeprowadzenie badań, kodowanie danych. wstępne opracowanie wyników

IV. Przygotowanie pracy magisterskiej: Przygotowanie ostatecznego konspektu pracy, analiza wyników, opracowanie rycin, tabel, schematów. Opracowywanie kolejnych części i rozdziałów pracy, opracowanie ostatecznego tekstu. Przygotowanie do obrony pracy magisterskiej.

Literatura:

Literatura

1. Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna WSiP Warszawa 2000

2. Łobodzki M.: Wprowadzenie do metodologii badań psychologicznych PWN Warszawa 2001

3. Pilch T, Bauman T.: Metody badań pedagogicznych Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2001 Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Impuls, Kraków, 2003.

Pozostałe pozycje piśmiennictwa w zależności od tematów prac wybranych przez studentów

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu seminarium student:

WIEDZA

1. Zna podstawowe zasady metodyki badań naukowych w naukach pedagogicznych

2. Posiada wiedzę w zakresie planowania, realizacji i ewaluacji programów promocji zdrowia i profilaktyki zachowań antyzdrowotnych

3. Posiada wiedzę z zakresu zagadnień będących przedmiotem własnej pracy ...

UMIEJĘTNOŚCI

1. Potrafi krytycznie analizować i wykorzystywać dane dostępne w literaturze fachowej

2. Umie zaplanować badania naukowe, sformułować cele badania, pytania badawcze, zmienne i wskaźniki

3. Potrafi wybrać lub opracować narzędzia badawcze dostosowane do celu pracy. Rozumie konieczność przeprowadzania badań pilotażowych.

4. Umie przeprowadzić badania, zakodować wyniki, dokonać ich analizy statystycznej, opisać i zinterpretować

5. Zna podstawowe zasady przygotowania tekstu pod względem językowym, redakcyjnym i technicznym

POSTAWY

1. Dostrzega konieczność prowadzenia badań naukowych

2. Rozumie na czym polega rzetelność w prezentacji i interpretacji wyników badań

3. Przestrzega podstawowych zasad etyki w badaniach naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wyników w kolejnych etapach pracy ........., zgodnie z indywidualnym planem pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)