MHPP-Filozoficzne podstawy pedagogiki - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP-FPP-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHPP-Filozoficzne podstawy pedagogiki - konwersatorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Formuła zajęć polega na samodzielnej lekturze zadanych tekstów źródłowych. Następnie teksty te są analizowane w trakcie zajęć, w czasie których ich treść zostaje uzupełniona o szerszy kontekst kulturowy i filozoficzny. |
Pełny opis: |
zagadnienia: 1) Platon: trójpodział duszy i struktura państwa; alegoria jaskini; 2) Arystoteles: polemika z Platonem; klasyfikacja cnót, etyka złotego środka, problem sprawiedliwości, dzielność etyczna; 3) Hegel: etyczność bezpośrednia i etyczność zapośredniczona; 4) Kant: rozum praktyczny a rozum teoretyczny; warunki możliwości moralności; rodzaje imperatywów i imperatyw kategoryczny; 5) Baumgartner: pojęcie oświecenia i filozofia; 6) Winch: problem uogólnialności sądów moralnych; sytuacja i podmiot moralny; nagroda i kara; 7) Weber: kryzys uniwersytetu; postulat nauki „wolnej od wartości”; 8) Gadamer: różne rozumienia prawdy, prawda i pewność (metoda); prawda poza nauką; 9) Kuhn: kumulatywna i rewolucyjna historia nauki, pojęcie paradygmatu i anomalii |
Literatura: |
1) Martin Buber, Miejsce Kopernika w filozofii, tłum. Michał Galas, „Znak” 1995, nr 5 (480). 2) Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, ks. VII. 3) Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, księgi I, II, V [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, t.V. 4) Georg W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. Janusz Grabowski i Adam Landman, PWN, Warszawa 1958, t. II, ks. II Świat grecki. 5) Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, PWN, Warszawa 1984, rozdz. I i II. 6) Hans-Michael Baumgartner, Rozum skończony, tłum. Andrzej Maciej Kaniowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996, rozdz. Oświecenie – moment stanowiący o istocie filozofii. 7) Max Weber, Nauka jako zawód i powołanie, w: Polityka jako zawód i powołanie, Znak, Warszawa 1998. 8) Hans-Georg Gadamer, Cóż to jest prawda?, tłum. Małgorzata Łukasiewicz [w:] Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa 1979. 9) Peter Winch, Uogólnialność sądów moralnych [w:] Peter Winch, Etyka a działanie, Warszawa, PIW 1990. 10) Peter Winch, Etyczna nagroda i kara [w:] tamże. 11) Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. Helena Ostromęcka, Warszawa 2001, rozdz. I, IV, IX, X. |
Efekty uczenia się: |
Student: - sprawnie porusza się w ramach omawianych zagadnień - potrafi wskazać różnice w podejściach i założeniach różnych autorów - potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia omawiane w trakcie zajęć - potrafi odtworzyć argumentację omawianych autorów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.