MHP-Filozoficzne podstawy pedagogiki-lektorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP-FPP-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHP-Filozoficzne podstawy pedagogiki-lektorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zadaniem lektorium jest rozszerzenie zagadnień oraz pogłębienie problematyki wchodzącej w zakres Filozoficznych Podstaw Pedagogiki. Wybrane lektury będą analizowane pod kątem zawartych w nich treści pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie istotnych problemów, które zarysowują się u podstaw refleksji pedagogicznej. Lektorium, poprzez analizę tekstów, ma za zadanie ukazać: 1.wychowanie w horyzoncie myśli humanistycznej. 2.powiązania myśli pedagogicznej z tradycją filozoficzną. 3.znaczenie i rolę refleksji pedagogicznej we współczesnej kulturze. Analizowane teksty i nakreślone przez nie zagadnienia będę punktem wyjścia do dyskusji i dalszych rozważań. |
Literatura: |
1.F. Nietzsche, O pożytkach i szkodliwości historii dla życia [w:] tegoż, Niewczesne rozważania. 2.F. Nietzsche, Ludzkie, arcyludzkie (fragmenty). 3.F. Nietzsche, Poza dobrem i złem (fragmenty). 4.J.F. Lyotard, Postmodernizm dla dzieci. 5.R. Barthes, Mit dzisiaj [w:] Mitologie. 6.J. Baudrillard, Precesja symulakrów [w:] tegoż, Symulakry i symulacja. 7.G. Deleuze, Symulakr w filozofii starożytnej [w:] tegoż, Logika sensu. 8.M. Foucault, Szaleństwo i społeczeństwo [w:] tegoż, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. 9.M. Foucault, Nadzorować i karać (fragmenty). 10.P. Sloterdijk, Pogarda mas. 11.J. Butler, Walczące słowa (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Po ukończeniu kursu student: -ma wiedzę na temat wzajemnych powiązań tradycji filozoficznej i refleksji pedagogicznej, - ma wiedzę na temat problematyki współczesności, - ma wiedzę na temat zagadnień, które uzupełniają elementarną wiedzę pedagogiczną. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi rozpoznać wyzwania i zagrożenia stojące przed refleksją pedagogiczną, - potrafi wyodrębnić podstawowe pojęcia, wokół których koncentruje się myślenie o wychowaniu, -potrafi krytycznie analizować czytane teksty, - potrafi formułować własne opinie i przemyślenia, popierając je rzeczową argumentacją. POSTAWY: -otwiera się na różnorodność myśli współtworzących tradycję kulturową, - samodzielnie podejmuje wyzwania intelektualne, - dostrzega pedagogikę w złożonym kontekście polimorfizmu kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach obecność |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.