MTP-Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MTP-PSP-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MTP-Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Treści: pedagogika specjalna jako nauka, jej subdyscypliny i związki z innymi dziedzinami wiedzy. Rozmiary zjawiska niepełnosprawności. Zasady ,metody pracy z osobami niepełnosprawnymi w procesie diagnozy, w edukacji, w rodzinie, w zatrudnieniu, w czasie wolnym. Koncepcje normalizacji i społecznej integracji. Psychospołeczne problemy osób niepełnosprawnych i sposoby ich rozwiązywania w Polsce i w świecie. |
Pełny opis: |
Cele: poznanie przez słuchaczy przedmiotu i zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychospołecznych problemów osób niepełnosprawnych, przyswojenie podstawowych pojęć a także zdobycie podstawowych umiejętności pracy dydaktyczno-wychowawczej w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Treści: pedagogika specjalna jako nauka, jej subdyscypliny i związki z innymi dziedzinami wiedzy. Rozmiary zjawiska niepełnosprawności. Zasady, metody pracy z osobami niepełnosprawnymi w procesie diagnozy, w edukacji, w rodzinie, w zatrudnieniu, w czasie wolnym. Koncepcje normalizacji i społecznej integracji. Psychospołeczne problemy osób niepełnosprawnych i sposoby ich rozwiązywania w Polsce i w świecie. |
Literatura: |
Dykcik Wł./red./ :Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 i wydania późniejsze Hulek A. /red./ : Pedagogika rewalidacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1977 i wydania późniejsze Obuchowska I. /red./ : Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 i wydania późniejsze Sowa J., Fr. Wojciechowski : Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia - kompetencje i umiejętności: Kompetencje: Student uzyskuje wiedzę o: - przyczynach poszczególnych dysfunkcji i niepełnosprawności, - o ich skutkach motorycznych, sensorycznych, psychologicznych /poznawczych i emocjonalnych /oraz o konsekwencjach społecznych /dla edukacji,zatrudnienia oraz dla szeroko pojmowanego udziału w życiu społecznym/, - podstawowych celach rehabilitacji w odniesieniu do poszczególnych grup osób niepełnosprawnych, -instytucjach edukacji,zatrudnienia ,poradnictwa i opieki, - metodach kompleksowej rehabilitacji. Umiejętności: Po zakończeniu kursu student potrafi: - dokonać wstępnej diagnozy osoby niepełnosprawnej dla potrzeb edukacji i poradnictwa, - skierować daną osobę do instytucji zajmujących się rehabilitacją, - pełnić funkcję doradcy w zakresie projektowania procesu integracji społecznej osoby niepełnosprawnej, - pełnić funkcję doradcy w edukacji osób niepełnosprawnych w szkołach masowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin modułowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Dryżałowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Dryżałowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.