Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD-Praktyki pedagogiczne językowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MD-WNJ-PRJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD-Praktyki pedagogiczne językowe
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Praktyka w drugim semestrze III roku ma charakter praktyki śródrocznej, odbywanej w różnych szkołach i przedszkolach na terenie Warszawy i okolic. Na zajęciach Pracowni Metodycznej studenci otrzymają listę szkół i nauczycieli, z którymi skontaktują się w pierwszych dniach marca w celu omówienia terminów obserwacji lekcji we wskazanych placówkach w okresie od marca do maja.


W ramach odbywanej praktyki studenci wykorzystują swoją dotychczas zdobytą wiedzę na zajęciach z metodyki nauczania języka angielskiego oraz innych pokrewnych przedmiotach. Początkowo studenci obserwują lekcje prowadzone przez nauczycieli-opiekunów praktyk, a następnie samodzielnie planują i przeprowadzają kilka zajęć pod nadzorem nauczyciela – opiekuna praktyk. Mają również za zadanie włączyć się optymalnie w życie szkoły, uczestnicząc w zebraniach z rodzicami, asystując nauczycielom w zajęciach pozalekcyjnych, jak również włączając się w inne formy aktywności nauczycielskiej.



Skrócony opis:

Praktyki studenckie organizowane są według nowego modelu wypracowanego w projekcie POKL "Dobra praktyka kluczem do profesjonalizmu w edukacji". Zaakcentowano w nim potrzebę podniesienia jakości kształcenia studentów/ek i dobrego przygotowania ich do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego oraz potrzebę ściślejszej współpracy pomiędzy uczelnią a szkołami, w których praktyki odbywają się. Nadzór nad organizacją i przebiegiem praktyk sprawuje pracownik Wydziału, który koordynuje również działania związane z rekrutacją. Jest on również odpowiedzialny za współpracę z nauczycielami - opiekunami studentów oraz dokonuje ewaluacji podsumowującej i oceny zaliczającej praktykę.

Pełny opis:

Celem praktyki pedagogicznej odbywanej przez studentów na lekcjach języka angielskiego w klasach 1-3, w nowym modelu jest:

- poszerzenie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystywania w praktyce;

- poznanie organizacji szkoły, zapoznanie się z dokumentacją, określającą zasady i regulamin jej funkcjonowania;

- nabycie kompetencji w zakresie planowania, organizowania i ewaluacji procesu nauczania języka angielskiego w klasach młodszych;

- zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności stosowania metody projektów na lekcjach języka angielskiego;

- nabycie umiejętności refleksyjnego analizowania i dokumentowania pracy własnej oraz dzieci w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych;

- doskonalenie umiejętności obserwowania, diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych;

- poznawanie różnych form i sposobów włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i szkołą;

- nabycie umiejętności współdziałania z nauczycielem-opiekunem i pozostałymi osobami z personelu szkoły;

- kształtowanie postawy współodpowiedzialności za przebieg własnej praktyki, twórczego podejścia do wykonywanych zadań, inicjatywy i samodzielności w działaniu.

Literatura:

1. Wallace J.M., Action Research for Language Teachers, CUP 1998.

2. Wajnryb R., Classroom Observation Tasks, CUP 1992.

3. Parrott M., Tasks for Language Teachers, CUP 1993.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu przedmiotu student:

Wiedza:

- rozpoznaje podczas lekcji techniki pracy z dziećmi poznane na kursie metodyki;

- zna zasady zachowania się podczas obserwacji lekcji;

- zna efektywne sposoby pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.

Umiejętności:

- stosuje poznane techniki pracy z dziećmi na lekcjach języka angielskiego;

- planuje i szczegółowo opisuje przebieg lekcji;

- opisuje przebieg odbytej lekcji w formie refleksyjnej notatki;

- adaptuje materiały dydaktyczne, w tym podręcznik, stosowane w klasie, w której odbywa się praktyka, aby dostosować je do potrzeb uczniów;

- opracowuje własnoręczne pomoce dydaktyczne do planowanych i przeprowadzanych lekcji;

- obserwuje lekcje i wyciąga wnioski dotyczące pracy dydaktycznej z dziećmi na podstawie przeprowadzonych obserwacji;

- planuje i przeprowadza wywiad z nauczycielem-opiekunem praktyk.

Postawy/kompetencje społeczne:

- samodzielnie opracowuje swoje plany lekcji;

- służy radą koledze, koleżance odbywającej praktykę w tej samej placówce;

- wykazuje się refleksją nad przeprowadzanymi samodzielnie lekcjami oraz obserwacjami innych;

- docenia rolę autorefleksji oraz informacji zwrotnej w rozwoju zawodowym nauczyciela.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyki przez nauczyciela-opiekuna jest raport opisujący sposób wywiązania się studenta/ki z zadań wyodrębnionych w programie.Oceny tej dokonuje na podstawie obserwacji i refleksyjnej oceny studenta/ki w toku realizacji zadań oraz zapisów w dzienniku praktyk dokumentującym sposób ich wykonania.

Zaliczenia praktyki na Uczelni dokonuje koordynator praktyki na podstawie stosownych dokumentów (ramowy program praktyki, zaświadczenie o odbyciu praktyki, dziennik praktyk, raport nauczyciela opiekuna z odbytej praktyki studenckiej).

Wszelkie zmiany i odstępstwa od ustalonego trybu zaliczenia praktyki powinny być uzgodnione z koordynatorem praktyk na U

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)