MD-Praktyki pedagogiczne językowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MD-WNJ-PRJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD-Praktyki pedagogiczne językowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praktyka w drugim semestrze III roku ma charakter praktyki śródrocznej, odbywanej w różnych szkołach i przedszkolach na terenie Warszawy i okolic. Na zajęciach Pracowni Metodycznej studenci otrzymają listę szkół i nauczycieli, z którymi skontaktują się w pierwszych dniach marca w celu omówienia terminów obserwacji lekcji we wskazanych placówkach w okresie od marca do maja. W ramach odbywanej praktyki studenci wykorzystują swoją dotychczas zdobytą wiedzę na zajęciach z metodyki nauczania języka angielskiego oraz innych pokrewnych przedmiotach. Początkowo studenci obserwują lekcje prowadzone przez nauczycieli-opiekunów praktyk, a następnie samodzielnie planują i przeprowadzają kilka zajęć pod nadzorem nauczyciela – opiekuna praktyk. Mają również za zadanie włączyć się optymalnie w życie szkoły, uczestnicząc w zebraniach z rodzicami, asystując nauczycielom w zajęciach pozalekcyjnych, jak również włączając się w inne formy aktywności nauczycielskiej. |
Skrócony opis: |
Praktyki studenckie organizowane są według nowego modelu wypracowanego w projekcie POKL "Dobra praktyka kluczem do profesjonalizmu w edukacji". Zaakcentowano w nim potrzebę podniesienia jakości kształcenia studentów/ek i dobrego przygotowania ich do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego oraz potrzebę ściślejszej współpracy pomiędzy uczelnią a szkołami, w których praktyki odbywają się. Nadzór nad organizacją i przebiegiem praktyk sprawuje pracownik Wydziału, który koordynuje również działania związane z rekrutacją. Jest on również odpowiedzialny za współpracę z nauczycielami - opiekunami studentów oraz dokonuje ewaluacji podsumowującej i oceny zaliczającej praktykę. |
Pełny opis: |
Celem praktyki pedagogicznej odbywanej przez studentów na lekcjach języka angielskiego w klasach 1-3, w nowym modelu jest: - poszerzenie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystywania w praktyce; - poznanie organizacji szkoły, zapoznanie się z dokumentacją, określającą zasady i regulamin jej funkcjonowania; - nabycie kompetencji w zakresie planowania, organizowania i ewaluacji procesu nauczania języka angielskiego w klasach młodszych; - zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności stosowania metody projektów na lekcjach języka angielskiego; - nabycie umiejętności refleksyjnego analizowania i dokumentowania pracy własnej oraz dzieci w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych; - doskonalenie umiejętności obserwowania, diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych; - poznawanie różnych form i sposobów włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i szkołą; - nabycie umiejętności współdziałania z nauczycielem-opiekunem i pozostałymi osobami z personelu szkoły; - kształtowanie postawy współodpowiedzialności za przebieg własnej praktyki, twórczego podejścia do wykonywanych zadań, inicjatywy i samodzielności w działaniu. |
Literatura: |
1. Wallace J.M., Action Research for Language Teachers, CUP 1998. 2. Wajnryb R., Classroom Observation Tasks, CUP 1992. 3. Parrott M., Tasks for Language Teachers, CUP 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student: Wiedza: - rozpoznaje podczas lekcji techniki pracy z dziećmi poznane na kursie metodyki; - zna zasady zachowania się podczas obserwacji lekcji; - zna efektywne sposoby pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Umiejętności: - stosuje poznane techniki pracy z dziećmi na lekcjach języka angielskiego; - planuje i szczegółowo opisuje przebieg lekcji; - opisuje przebieg odbytej lekcji w formie refleksyjnej notatki; - adaptuje materiały dydaktyczne, w tym podręcznik, stosowane w klasie, w której odbywa się praktyka, aby dostosować je do potrzeb uczniów; - opracowuje własnoręczne pomoce dydaktyczne do planowanych i przeprowadzanych lekcji; - obserwuje lekcje i wyciąga wnioski dotyczące pracy dydaktycznej z dziećmi na podstawie przeprowadzonych obserwacji; - planuje i przeprowadza wywiad z nauczycielem-opiekunem praktyk. Postawy/kompetencje społeczne: - samodzielnie opracowuje swoje plany lekcji; - służy radą koledze, koleżance odbywającej praktykę w tej samej placówce; - wykazuje się refleksją nad przeprowadzanymi samodzielnie lekcjami oraz obserwacjami innych; - docenia rolę autorefleksji oraz informacji zwrotnej w rozwoju zawodowym nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki przez nauczyciela-opiekuna jest raport opisujący sposób wywiązania się studenta/ki z zadań wyodrębnionych w programie.Oceny tej dokonuje na podstawie obserwacji i refleksyjnej oceny studenta/ki w toku realizacji zadań oraz zapisów w dzienniku praktyk dokumentującym sposób ich wykonania. Zaliczenia praktyki na Uczelni dokonuje koordynator praktyki na podstawie stosownych dokumentów (ramowy program praktyki, zaświadczenie o odbyciu praktyki, dziennik praktyk, raport nauczyciela opiekuna z odbytej praktyki studenckiej). Wszelkie zmiany i odstępstwa od ustalonego trybu zaliczenia praktyki powinny być uzgodnione z koordynatorem praktyk na U |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.