Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS1-Twórcze rozwiązywanie problemów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MS1-PO-TRP
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS1-Twórcze rozwiązywanie problemów
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem warsztatów jest nabycie i rozwój umiejętności z zakresu twórczego rozwiązywania problemów. Zajęcia pozwolą zwiększyć efektywność działania w warunkach interakcji społecznej oraz rozwinąć cechy intelektu związane z myśleniem dywergencyjnym, takie jak: płynność, giętkość czy oryginalność.

Pełny opis:

W ramach zajęć realizowany będzie trening z zakresu: twórczego myślenia (abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego, myślenia metaforycznego, dokonywania transformacji), podejmowania decyzji oraz zastosowania różnego typu technik wspomagających proces rozwiązywania problemów. Dodatkowo każde zajęcia będą rozpoczynały się krótkimi wykładami z zakresu poniższych tematów:

• podstawowe terminy z zakresu teorii rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji (zadanie, problem, sytuacja problemowa, rozwiązanie problemu, sytuacja decyzyjna, problem decyzyjny, decydent, decyzja dopuszczalna i optymalna, kryteria oceny decyzji);

• typologie i etapy rozwiązywania problemów;

• przeszkody i czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów;

• wybrane współczesne teorie twórczości i twórczego rozwiązywania problemów;

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz Aleksandra, Szymura B., Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005;

• Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia Poznawcza, PWN i Wydawnictwo SWPS, 2006.

Literatura uzupełniająca:

• Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Helion 2008;

• Ernst G.W., Newell A., GPS: a case study in generality and problem solving, Academic Press, 1969;

• Franken R.E., Psychologia motywacji, wyd. GWP, Gdańsk 2005;

• Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa 1980;

• Marciszewski W., Poradnik dla niezdecydowanych, Ossolineum, Wrocław 1974;

• Mądrzycki T., Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002;

Efekty uczenia się:

Wiedza i zrozumienie, student:

• wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu teorii rozwiązywania problemów, twórczego myślenia;

• wymienia etapy, przeszkody oraz czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów;

Umiejętności, student:

• diagnozuje przyczyny powstania problemu;

• poprawnie identyfikuje i definiuje problem;

• stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów adekwatnie do zastanej sytuacji.

Postawy, student:

• wykazuje chęć rozwoju cech intelektu związanych z myśleniem dywergencyjnym;

• dobrowolne stosuje w praktyce zasady oraz techniki związane z twórczym rozwiązywaniem problemów.

Metody i kryteria oceniania:

kontrola obecności, ocena ciągła (aktywność na zajęciach), kolokwium końcowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)