Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Dziecko i rodzina w perspektywie interdyscyplinarnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MS2-PRSW-DR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Dziecko i rodzina w perspektywie interdyscyplinarnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.).

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące dziecka i rodziny z uwzględnieniem perspektywy różnych dyscylin/subdyscyplin (takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, prawo, medycyna, poltyka społeczna, etnografia,, kryminologia itd.).

Punktem wyjścia jest zastanawianie się nad stanem i przeobrażeniami rodziny polskiej z uwzględnieniem zagrożeń utrudniających jej funkcjonowanie w wymiarze instytucjonalnym i grupowym

Program uwzględnia nastepujące grupy zagadnień:

• Małżeństwo i rodzina w okresie przemian

• Dzietność rodziny - szanse i zagrożenia

• Macierzyństwo i ojcostwo - przemiany ról

• Oblicza trudnego rodzicielstwa (małoletnie, uzależnione, bezdomne.

uwięzione,samotne,udręczone, itp.)

• Dziecko w rodzinie - relacje, oczekiwania, obowiązki, plany

edukacyjne, czas wolny, itd.

Literatura:

F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002

• W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1996

• A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005

• T. Rostowska, A. Jarmołowska, Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego, Warszawa 2010

• A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003

• K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002

Efekty uczenia się:

•Rozumie przemiany rodziny w zakresie struktury i funkcji

•Wskazuje zagrożenia utrudniające funkcjonowanie rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym

•Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny problemowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny

•Zna programy wsparcia rodziny i dostępne formy pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących

•Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym

•Wskazuje możliwości pomocy dziecku i rodzinie problemowej

Metody i kryteria oceniania:

•Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nb)

•Przygotowanie do zajęć (literatura)

•Realizacja zadań (karty ćwiczeń)

•Prezentacja indywidualna wybranego tematu

•kolokwia sprawdzające w poszczególnych działach tematycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)