Oblicza kontestacji: od subkultur młodzieżowych do kultury alternatywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Oblicza kontestacji: od subkultur młodzieżowych do kultury alternatywnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat subkultur młodzieżowych, kontrkultury i kultury alternatywnej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat subkultur młodzieżowych, kontrkultury i kultury alternatywnej. Czytając teksty naukowe, a także analizując filmy dokumentalne i fabularne, nagrania muzyczne etc. przyjrzymy się najciekawszym formom kontestacji na przestrzeni ubiegłego wieku, jak i ostatniej dekady. Podczas zajęć omawiane są zazwyczaj takie tematy/zagadnienia jak: - beat generation, - rewolucja młodzieżowa lat 60., - hipisi na Zachodzie i w PRL-u, - rock psychodeliczny i progresywny, - punk rock, Festiwal w Jarocinie, - Pomarańczowa Alternatywa, - teatr alternatywny, - hip-hop, - street art i prowokacja kulturowa - (kontr)kultura rowerowa, - sguatting. |
Literatura: |
1. Burszta W. J., Kontrkultura – mit zdegradowany, w: Burszta W. J., Czubaj M., Rychlewski M. (red.), Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? Wydawnictwa SWPS Academica, Warszawa 2005. 2. Derry M., Culture Jamming: Hacking, Slashing and Sniping in the Empire of Signs, dostępny na: http://www.markdery.com/archives/books/culture_jamming/#000005#more 3. Drozdowski R., Obraza na obrazy: strategie społeczne oporu wobec obrazów dominujących, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006. 4. Duncombe S., Cultural Resistance Reader, Verso, New York 2002. 5. Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy: antropologia kultury młodzieżowej, Ośrodek Badań Młodzieży: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Warszawa 1999. 6. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej, Wyd. UMCS, Lublin 1999. 7. Gołaczyńska M., Mozaika współczesności. Teatr alternatywny w Polsce po roku 1989, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002. 8. Heath J., Potter A., Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Wyd. Muza, Warszawa 2010. 9. Hebdige D., Subculture: The Meaning of Style, Routledge, New York 1988. 10. Jawłowska A., Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa 1975. 11. Jawłowska A., Kultura alternatywna. Przeszłość czy kontynuacje? „Kultura Współczesna” 2003, nr 4. 12. Jawłowska A., Więcej niż teatr, PIW, Warszawa 1988. 13. Klein N., No logo, Wyd. Świat Literacki, Izabelin 2004. 14. Korczyński M., Wielowymiarowość procesów zagłuszania i zakłócania kultury, „Kultura Popularna” 2003, nr 3. 15. Lasn K., Culture Jam. How to Reverse America’s Suicidal Consumer Binge—and Why We Must. HarperCollins, New York 2000. 16. Lesiakowski K., Perzyna P., Toborek T., Jarocin w obiektywie bezpieki, Wyd. IPN, Warszawa 2004; 17. Niżyńska A., Street art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, Wyd. TRIO, Warszawa 2011. 18. Pęczak M., Mały słownik subkultur młodzieżowych, Wyd. Semper, Warszawa 1992. 19. Pomarańczowa Alternatywa. Rewolucja krasnoludków (album), Wyd. Pomarańczowa Alternatywa, Warszawa 2008. 20. Roszak Th., The Making of A Counter Culture: Refelctions on the Technocratic Society and Its Youthful Oposition University of California Press, Berkley-Los Angeles-London 1995. 21. Skórzyńska A., Subwersje miejskie. Niewyraźne kultury oporu, „Kultura Współczesna” 2010, nr 2. 22. Thorne T., Słownik pojęć kultury postmodernistycznej: mody, kulty, fascynacje, Wyd. Muza, Warszawa 1995. 23. Wertenstein – Żuławski J., To tylko rock’n roll. Wyd. ZAKR, Warszawa 1990. 24. Wertenstein-Żuławski J., Pęczak M. (red.), Spontaniczna kultura młodzieżowa: wybrane zjawiska, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991. 25. Zańko P., "Zabijemy was słowami". Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student zna różnorodne subkultury młodzieżowe, formy ekspresji kontrkultury i kultury alternatywnej Umiejętności: - Student stawia pytania i prowadzi krytyczną dyskusję na temat subkultur młodzieżowych oraz zjawiska kontrkultury i kultury alternatywnej Postawa: - Student swoją postawą daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich. |
Metody i kryteria oceniania: |
- merytoryczna dyskusja na temat subkultur młodzieżowych, kontrkultury i kultury alternatywnej; - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury młodzieżowej czy formy kontrkultury/kultury alternatywnej - obecność na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie jedna nieobecność w semestrze) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zańko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.