Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oblicza kontestacji: od subkultur młodzieżowych do kultury alternatywnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-OK-OG
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Oblicza kontestacji: od subkultur młodzieżowych do kultury alternatywnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat subkultur młodzieżowych, kontrkultury i kultury alternatywnej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat subkultur młodzieżowych, kontrkultury i kultury alternatywnej. Czytając teksty naukowe, a także analizując filmy dokumentalne i fabularne, nagrania muzyczne etc. przyjrzymy się najciekawszym formom kontestacji na przestrzeni ubiegłego wieku, jak i ostatniej dekady.

Podczas zajęć omawiane są zazwyczaj takie tematy/zagadnienia jak:

- beat generation,

- rewolucja młodzieżowa lat 60.,

- hipisi na Zachodzie i w PRL-u,

- rock psychodeliczny i progresywny,

- punk rock, Festiwal w Jarocinie,

- Pomarańczowa Alternatywa,

- teatr alternatywny,

- hip-hop,

- street art i prowokacja kulturowa

- (kontr)kultura rowerowa,

- sguatting.

Literatura:

1. Burszta W. J., Kontrkultura – mit zdegradowany, w: Burszta W. J., Czubaj M., Rychlewski M. (red.), Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? Wydawnictwa SWPS Academica, Warszawa 2005.

2. Derry M., Culture Jamming: Hacking, Slashing and Sniping in the Empire of Signs, dostępny na: http://www.markdery.com/archives/books/culture_jamming/#000005#more

3. Drozdowski R., Obraza na obrazy: strategie społeczne oporu wobec obrazów dominujących, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

4. Duncombe S., Cultural Resistance Reader, Verso, New York 2002.

5. Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy: antropologia kultury młodzieżowej, Ośrodek Badań Młodzieży: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Warszawa 1999.

6. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej, Wyd. UMCS, Lublin 1999.

7. Gołaczyńska M., Mozaika współczesności. Teatr alternatywny w Polsce po roku 1989, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.

8. Heath J., Potter A., Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Wyd. Muza, Warszawa 2010.

9. Hebdige D., Subculture: The Meaning of Style, Routledge, New York 1988.

10. Jawłowska A., Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa 1975.

11. Jawłowska A., Kultura alternatywna. Przeszłość czy kontynuacje? „Kultura Współczesna” 2003, nr 4.

12. Jawłowska A., Więcej niż teatr, PIW, Warszawa 1988.

13. Klein N., No logo, Wyd. Świat Literacki, Izabelin 2004.

14. Korczyński M., Wielowymiarowość procesów zagłuszania i zakłócania kultury, „Kultura Popularna” 2003, nr 3.

15. Lasn K., Culture Jam. How to Reverse America’s Suicidal Consumer Binge—and Why We Must. HarperCollins, New York 2000.

16. Lesiakowski K., Perzyna P., Toborek T., Jarocin w obiektywie bezpieki, Wyd. IPN, Warszawa 2004;

17. Niżyńska A., Street art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, Wyd. TRIO, Warszawa 2011.

18. Pęczak M., Mały słownik subkultur młodzieżowych, Wyd. Semper, Warszawa 1992.

19. Pomarańczowa Alternatywa. Rewolucja krasnoludków (album), Wyd. Pomarańczowa Alternatywa, Warszawa 2008.

20. Roszak Th., The Making of A Counter Culture: Refelctions on the Technocratic Society and Its Youthful Oposition University of California Press, Berkley-Los Angeles-London 1995.

21. Skórzyńska A., Subwersje miejskie. Niewyraźne kultury oporu, „Kultura Współczesna” 2010, nr 2.

22. Thorne T., Słownik pojęć kultury postmodernistycznej: mody, kulty, fascynacje, Wyd. Muza, Warszawa 1995.

23. Wertenstein – Żuławski J., To tylko rock’n roll. Wyd. ZAKR, Warszawa 1990.

24. Wertenstein-Żuławski J., Pęczak M. (red.), Spontaniczna kultura młodzieżowa: wybrane zjawiska, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991.

25. Zańko P., "Zabijemy was słowami". Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student zna różnorodne subkultury młodzieżowe, formy ekspresji kontrkultury i kultury alternatywnej

Umiejętności:

- Student stawia pytania i prowadzi krytyczną dyskusję na temat subkultur młodzieżowych oraz zjawiska kontrkultury i kultury alternatywnej

Postawa:

- Student swoją postawą daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich.

Metody i kryteria oceniania:

- merytoryczna dyskusja na temat subkultur młodzieżowych, kontrkultury i kultury alternatywnej;

- przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury młodzieżowej czy formy kontrkultury/kultury alternatywnej

- obecność na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie jedna nieobecność w semestrze)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zańko
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)