Środowisko i wychowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OSM/ŚW/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowisko i wychowanie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do napisania pracy magisterskiej. W I roku student powinien zaznajomić się zarówno z technicznymi jak i merytorycznymi zasadami pisania pracy naukowej takimi jak analiza tekstu naukowego, planowanie badań i analiz własnych, poszukiwanie perspektywy środowiskowej.Student powinien także rozumieć wymagania stawiane pracy magisterskiej oraz realizować poszczególne etapy jej pisania. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Rola edukacji w rozwoju społecznym. Znaczenie środowiska w rozwoju jednostki wychowaniu. Nowe kategorie edukacyjne: potencjał społeczno-kulturowy, kapitał społeczny, kapitał ludzki, obywatelstwo, zaangażowanie społeczne, rozwój zrównoważony, dziedzictwo społeczno-kulturowe, rozwój lokalny, edukacja środowiskowa. Wychowanie jako środek wytwarzania aktywności, podmiotowości i tożsamości. "Mała ojczyzna" - siły społeczne, aktywność i pasywność społeczna na poziomie lokalnym. Rola środowisk rówieśniczych i rodziny, pozaszkolne formy wychowania, edukacja nieformalna i pozaformalna, edukacja dorosłych, młodzieży i seniorów. Regionalizm i integracja europejska. Nowe podmioty edukacyjne: organizacje pozarządowe, samorząd lokalny, grupy i ruchy religijne, społeczność lokalna. Nowe środowiska wpływu i komunikacji – Internet, nowe technologie. Nowe zjawiska społeczno-wychowawcze. Wsparcie społeczne w sytuacji trudnej. Wymagania wstępne: zdany egzamin z Pedagogiki społecznej |
Pełny opis: |
Tematyka seminarium - całoroczna rok I 1. Badania ilościowe: wady i zalety 2. Badania jakościowe: wady i zalety 3. Paradygmaty, teorie, i koncepcje badań społecznych 4. Wybór typu projektu badawczego 5. Koncepcja/Struktura pracy/plan/mapa mentalna 6. Krytyczna analiza artykułu naukowego 7. Analiza publikacji książkowej (tekstu naukowego) 8. Perspektywa środowiskowa badań społecznych 9. Przegląd literatury w pracy badawczej (teorie, nazwiska, koncepcje, typologie) 10. Wybór/Zastosowanie teorii w pracy własnej 11. Analiza struktury pracy magisterskiej - dobre praktyki 12. Projektowanie badań własnych cz. Metodologiczna - cel, pytania, procedury, metody, techniki 13. Rola Wstępu w pracy magisterskiej 14. Część teoretyczna pracy magisterskiej |
Literatura: |
J., Creswell J., Projektowanie badań naukowych.Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2010. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010. D.Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007 S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2011. G.Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011 Kwartalnik "Pedagogika Społeczna" 2010-2016 Chosen articles |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna podstawowe metody prowadzenia badań środowiskowych Student wie, jakie metody badawcze zastosować w kontekście wybranego problemu badawczego Student zna teorie i problematykę przedmiotu w ramach którego pisze pracę dyplomową Umiejętności Student umie poszukiwać informacji na temat wybranego zakresu teorii i badań w zakresie wybranej przez siebie problematyki badawczej Student umie analizować i syntetyzować wiedzę z różnych źródeł dotyczącą badanego zagadnienia, wyciągać wnioski, stosować je do planowania badań własnych Student umie planować i prowadzić badania własne w zakresie wybranej problematyki, wyciągać wnioski w zakresie związków edukacji i środowiska Postawy Student prezentuje właściwą postawę etyczną w odniesieniu do prowadzonych przez siebie badań Student współpracuje z innymi badaczami, w tym także z innymi magistrantami w zakresie wzajemnego wsparcia w zakresie właściwego kształtowania zasad pisania pracy dyplomowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria 1. obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (przygotowanie do zajęć) cały rok 2. ukazana perspektywa środowiskowa w badaniach własnych - prezentacja PPT. Semestr zimowy 3. Przyjęta i zaakceptowana Koncepcja pracy magisterskiej złożona do zatwierdzenia z uzasadnieniem, rozdziałem teoretycznym i spisem literatury - semestr letni |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.