Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki (dla Geografii)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-ZNP/G-WDP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki (dla Geografii)
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie umiejętności działaniowych w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym.

Realizację tych celów umożliwiają między innymi następujące treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Poznanie narodzin pedagogiki i jej podstawowych dyscyplin; od nauczania tradycyjnego do nowego wychowania.

Zalecenie dydaktyczne dla nauczycieli.

Pełny opis:

Podstawowe zagadnienia:

1. Pedagogika i jej podstawowe dyscypliny.

2. Człowiek podmiotem wychowania.

3. Ewolucja wychowania.

4. Proces kształcenia w ujęciu historycznym.

5. Myśliciele o wychowaniu i kształceniu.

6. Wychowanie tradycyjne i nowe wychowanie.

7. Twórcy nowego wychowania.

8. Zawód nauczycielski w ujęciu historycznym.

9. Zawód nauczycielski dziś.

10. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami w nauce.

Literatura:

R. Arends, Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994.

R. Davis, T. Lawrence, Y. Stephen, Konstruowanie sytemu kształcenia Jak doskonalić kształcenie. PWN Warszawa 1983.

Sztuka nauczania. K. Kruszewski (red.) t. 1. Czynności nauczyciela; K. Konarzewski (red.), t. 2, Szkoła, PWN Warszawa 1991 i nast. wyd.

H. Kwiatkowska, Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.

Z. Kwieciński, B. Śliwerski B, Pedagogika. T.1,2 PWN Warszawa 2003.

S. Litak, Historia wychowania, Kraków 2004.

J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, wiek XIX i XX, Kraków 2005.

H. Moroz, Rozwój zawodowy nauczyciela. Impuls. Kraków 2005.

E. Putkiewicz, Gry symulacyjne w szkole, WSziP, Warszawa 1983.

E. Putkiewicz, Korepetycje, szara strefa edukacji, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe prawidłowości związane z szeroko rozumianymi procesami edukacji oraz podstawowe pojęcia z zakresu teorii nauczania - uczenia się i teorii wychowania.

Umiejętności:

Student potrafi:

zdefiniować sytuację edukacyjną;

dobrać sposoby jej rozwiązania;

indywidualizować proces nauczania;

rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze;

operacjonalizować cele kształcenia i dobrać do nich odpowiednie metody.

Postawy:

student dostrzega potrzeby innych;

potrafi dokonać etycznej refleksji nad własnym działaniem;

jest w stanie identyfikować racje etyczne poszczególnych wychowanków.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie:

Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)

Sprawdzian pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte)

Praktyki zawodowe:

Nie są przewidziane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)