Wprowadzenie do pedagogiki (dla Geografii)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNP/G-WDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki (dla Geografii) |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie umiejętności działaniowych w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Realizację tych celów umożliwiają między innymi następujące treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Poznanie narodzin pedagogiki i jej podstawowych dyscyplin; od nauczania tradycyjnego do nowego wychowania. Zalecenie dydaktyczne dla nauczycieli. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia: 1. Pedagogika i jej podstawowe dyscypliny. 2. Człowiek podmiotem wychowania. 3. Ewolucja wychowania. 4. Proces kształcenia w ujęciu historycznym. 5. Myśliciele o wychowaniu i kształceniu. 6. Wychowanie tradycyjne i nowe wychowanie. 7. Twórcy nowego wychowania. 8. Zawód nauczycielski w ujęciu historycznym. 9. Zawód nauczycielski dziś. 10. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami w nauce. |
Literatura: |
R. Arends, Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994. R. Davis, T. Lawrence, Y. Stephen, Konstruowanie sytemu kształcenia Jak doskonalić kształcenie. PWN Warszawa 1983. Sztuka nauczania. K. Kruszewski (red.) t. 1. Czynności nauczyciela; K. Konarzewski (red.), t. 2, Szkoła, PWN Warszawa 1991 i nast. wyd. H. Kwiatkowska, Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008. Z. Kwieciński, B. Śliwerski B, Pedagogika. T.1,2 PWN Warszawa 2003. S. Litak, Historia wychowania, Kraków 2004. J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, wiek XIX i XX, Kraków 2005. H. Moroz, Rozwój zawodowy nauczyciela. Impuls. Kraków 2005. E. Putkiewicz, Gry symulacyjne w szkole, WSziP, Warszawa 1983. E. Putkiewicz, Korepetycje, szara strefa edukacji, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna podstawowe prawidłowości związane z szeroko rozumianymi procesami edukacji oraz podstawowe pojęcia z zakresu teorii nauczania - uczenia się i teorii wychowania. Umiejętności: Student potrafi: zdefiniować sytuację edukacyjną; dobrać sposoby jej rozwiązania; indywidualizować proces nauczania; rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze; operacjonalizować cele kształcenia i dobrać do nich odpowiednie metody. Postawy: student dostrzega potrzeby innych; potrafi dokonać etycznej refleksji nad własnym działaniem; jest w stanie identyfikować racje etyczne poszczególnych wychowanków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie: Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) Sprawdzian pisemny (pytania otwarte i pytania zamknięte) |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidziane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.