Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNPFK-PO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień pedagogiki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie umiejętności działaniowych w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. |
Pełny opis: |
Szczegółowe treści przedmiotów rozpisane w punktach; 1. Cele i zadania pedagogiki 2. Wzór osobowy, powinności nauczyciela i rozwój zawodowy przez całe życie. Etyka nauczycielska. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy. 3. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Rodzice w szkole. Media i ich wpływ wychowawczy. 4. Wybrane koncepcje pedagogiczne. 5. Szkoły alternatywne i stosowane w nich innowacyjne metody wychowawcze i dydaktyczne. 6. Proces komunikowania się. Bariery komunikacji. 7. Społeczne życie klasy. Trudne sytuacje wychowawcze. Rola nauczyciela. 8. Poznawanie uczniów. Techniki i ich ograniczenia, kwestie etyczne. Uczeń z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczeń zdolny, uczeń z niepełnosprawnością. |
Literatura: |
Czasopisma: Edukacja i Dialog, Ruch Pedagogiczny, Kultura i Edukacja, Kwartalnik Pedagogiczny Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002. Kruszewski K.: Sztuka nauczania. Warszawa 1995 i nast. Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa 1996. Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998. Janowski A., Pedagogika praktyczna. Warszawa 2002. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Lublin 2003. Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t.1 PWN Warszawa 1991. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. Warszawa 2003. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003 i nast. Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Kraków 2005. Okoń, W., Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa 1998. Pfiffner L., Wszystko o ADHD. Poznań 2004 Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk 2005 Śliwerski B .(red.), Pedagogika. Gdańsk 2006 Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa 1996. Wolańczyk T., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin 1991 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: 1. Zna i rozumie cele i zadania pedagogiki. 2. Zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii kształcenia i wychowania. 3. Charakteryzuje podstawowe środowiska wychowawcze i określa ich wpływ na ucznia. 4. Charakteryzuje wybrane koncepcje pedagogiczne. 5. Charakteryzuje wybrane szkoły alternatywne 6. Opisuje procesy komunikowania interpersonalnego; ich prawidłowości i zakłócenia W zakresie umiejętności: 1. Potrafi zaproponować rozwiązanie trudnej sytuacji wychowawczej. 2. Potrafi właściwie dobrać sposób komunikacji do sytuacji konfliktowej. 3. Potrafi zastosować wybrane techniki poznawania uczniów uwzględniając aspekty etyczne. 4. Potrafi zaplanować i przeprowadzić fragmenty lekcji. 5. Potrafi dobrać program profilaktyczny do potrzeb klasy i szkoły. W zakresie kompetencji społecznych: 1. Dostrzega potrzebę etycznego osądu własnych działań nauczycielskich. 2.Dostrzega i uwzględnia potrzeby innych osób zaangażowanych w proces edukacyjny. 3. Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach, kolokwium, zaliczanie prac cząstkowych: przeprowadzenie fragmentu zajęć na podany temat |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.