Pedagogika dla Instytutu Lingwistyki Stosowanej - cz. 1a
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNPILS1a |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla Instytutu Lingwistyki Stosowanej - cz. 1a |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie umiejętności działaniowych w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Realizację tych celów umożliwiają między innymi następujące treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii; |
Pełny opis: |
Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie umiejętności działaniowych w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Realizację tych celów umożliwiają między innymi następujące treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii; |
Literatura: |
" Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998. " Janowski A., Poznawanie uczniów. WSiP. Warszawa 1985 i nast. " Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003 " Konarzewski K. (red.) Sztuka nauczania. Szkoła t.2 PWN Warszawa 1991 i nast. " Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t.1 PWN Warszawa 1991 i nast. " Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej (wydane po 1989) " Kwiatkowska H., Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli. Warszawa 1998. " Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. T.1,2 PWN, Warszawa 2003 " Leveque R. Best F. Filozofia edukacji. " Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. OW Impuls. Kraków 2003 i nast. " Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki. PWN. Warszawa 1997 " Rutkowiak J., Edukacja, dialog, wychowania " Sawicka- Wilgusiak S., Włoski system szkolnictwa. Warszawa 2003. Wydawnictwo Naukowe "Żak". " Sośnicki K., Teoria środków wychowania . NK Warszawa 1973 " Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. WSiP,Warszawa 1996. " Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. WSiP Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
-student zna i rozumie podstawowe prawidłowości związane z szeroko rozumianymi procesami edukacyjnymi -zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii nauczania/uczenia się i teorii wychowania -student potrafi zdefiniowac sytuację edukacyjną, dobrac sposoby jej rozwiązania, opracowac i dokonać różne wersje językowe w zależności od poziomu ucznia - potrafi indywidualizować nauczanie -potrafi zaplanować i przeprowadzić lekcję -potrafi rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze, umie zachować się w sytuacji konfliktowej z uwzględnieniem zasady podmiotowości - student potrafi operacjonalizować cele kształcenia i dobierać odpowiednie metody ich realizacji -dostrzega potrzebę etycznego osądu własnych działań nauczycielskich i potrafi go dokonać -dostrzega i uwzględnia potrzeby innych osób zaangażowanych w proces edukacyjny -jest w stanie identyfikować racje etyczne zachowań poszczególnych wychowanków |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach , zabieranie głosu w dyskusjach na temat prezentacji problemów i zagadnień wskazanych powyżej. Dopuszczalna jest dukrotna nieobecność na zajeciach. Każdy uczestnik kursu przygotowuje prezentację multimedialną lub referat Kryteria oceniania zgodne są z ogólnymi zasadami przyjętymi na Uniwersytecie Warszawskim, także z obowiazujacą skalą ocen .Pod koniec semestru odbywa się kolokwium pisemne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.