Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Mikroekonomia III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PP2MI3 Kod Erasmus / ISCED: 14.3 / (0311) Ekonomia
Nazwa przedmiotu: Mikroekonomia III
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II r. licencjackich Międzykierunkowych Studiów Ekonomiczno-Matematycznych
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Ekonomia Międzynarodowa
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Ekonomia Przedsiębiorstwa
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Finanse, Inwestycje i Rachunkowość
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich - Informatyka i Ekonometria
Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów licencjackich (Ekonomia) - program wspólny
Przedmioty obowiązkowe dla II r.licencjackich: Ekonomia, specjalność: MSEMen
Przedmioty obowiązkowe dla II roku matematyki specjalności MSEM
Punkty ECTS i inne: 6.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Mikroekonomia I, Mikroekonomia II, Analiza matematyczna

Znajomość podstaw mikroekonomii -- teorii konsumenta oraz teorii producenta. Znajomość podstaw analizy matematycznej.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii w naukach społecznych. Najważniejsze omawiane tematy to: równowaga rynkowa, zawodności rynku, rola rządu, efekty zewnętrzne, dobra publiczne, asymetryczna informacja, ekonomia dobrobytu.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami mikroekonomii (rozdziały zgodnie z Varian 2016):

• równowagą cząstkową na rynku dóbr finalnych (r. 16);

• problematyką interwencji rządowej (w tym: różnych form podatków, ceł, subsydiów, ograniczeń na ceny i ograniczeń ilościowych) oraz jej wpływu na ceny, poziom sprzedaży, nadwyżki konsumenta i producenta, efektywność ekonomiczną (r. 16);

• podstawowymi pojęciami i narzędziami ekonomii dobrobytu – modelem czystej wymiany, pojęciem równowagi ogólnej, diagramem Edgewortha, Prawem Walrasa, prawami ekonomii dobrobytu (r. 31);

• produkcją a pierwszym twierdzeniem ekonomii dobrobytu, produkcją a drugim twierdzeniem ekonomii dobrobytu, przewagą komparatywną, efektywnością Pareta (r. 32);

• agregacją preferencji, funkcją dobrobytu społecznego, maksymalizacją dobrobytu (r. 33);

• efektami zewnętrznymi, metodami internalizacji efektów zewnętrznych (w tym podatek Pigou) (r. 34);

• pojęciami dóbr publicznych i klubowych, jazdą na gapę, głosowaniem, mechanizmem Vickreya-Clarke’a-Grovesa, przykładem mechanizmów VCG, problemami z mechanizmem VCG (r. 36);

• podstawowymi zagadnieniami z zakresu asymetrii informacji (ex ante i ex post) - w tym pojęciem poprawności motywacyjnej, selekcji negatywnej i pokusy nadużycia, modelem pryncypał-agent, modelem rynku edukacyjnego, sygnalizowaniem (r. 37).

Literatura:

Obowiązkowa:

• Varian H.R. (2016), Mikroekonomia: kurs średni - ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa (także w formacie ebook)

• Bergstrom T.C., H.R. Varian (2009), Test bank for Intermediate Microeconomics A Modern Approach, W.W.Norton

Dodatkowa:

• Bergstrom T.C., H.R. Varian (2003), Mikroekonomia: ćwiczenia, PWN, Warszawa

• Borland J. (2008), Microeconomics: case studies and applications, Cengage Learning Australia

• Mansfield E., G.W. Yohe (2003), Microeconomics: theory and applications, W.W. Norton

• Mansfield E., J. Peoples (2003), Microeconomic Problems: case studies and exercises for review, W.W. Norton

• Pindyck, R.S., D.L. Rubinfeld (2004), Microeconomics, Prentice Hall

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

- rozumie pojęcie równowagi cząstkowej na rynku dóbr finalnych i na rynku czynników produkcji;

- zna najważniejsze narzędzia interwencji rządowych w rynek, rozumie ich wpływ na ceny, wielkość sprzedaży, nadwyżki konsumentów i producentów oraz dochody budżetowe;

- zna i rozumie Prawo Walrasa i Prawa Ekonomii Dobrobytu oraz ważniejsze wnioski z tych praw;

- ma wiedzę w zakresie funkcjonowania podatków motywacyjnych korygujących niedoskonałości rynku;

- zna pojęcia negatywnej selekcji, sygnalizowania i prześwietlania, pokusy nadużycia, warunku udziału i warunku poprawności motywacyjnej;

- potrafi interpretować zjawiska gospodarcze w kategoriach zmian w funkcjach popytu i podaży, cenach i ilościach dóbr stanowiących przedmiot transakcji rynkowych;

- umie rozwiązywać typowe zadania dotyczące cen i ilości równowagowych, nadwyżek i efektywności oraz dochodów budżetu dla różnych założeń dotyczących struktury rynku;

- umie rozwijać i prezentować argumenty ekonomiczne w mowie i piśmie;

- potrafi dokonywać wyboru odpowiednich instrumentów ekonomicznych do realizacji określonego celu, potrafi przewidzieć wpływ zastosowania tych instrumentów na dobrobyt społeczny i jego redystrybucję;

- potrafi określić różnicę między efektywnym a sprawiedliwym podziałem zasobów;

- umie identyfikować niedoskonałości rynku takie jak efekty zewnętrzne i dobra publiczne, określać wynikające z nich straty efektywności i proponować sposoby ich ograniczenia;

- potrafi rozwiązywać podstawowe modele z asymetryczną informacją, w tym modele pryncypała-agenta;

- potrafi wskazać różnice oraz słabe i mocne strony różnych metod wyboru społecznego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z przedmiotu zależy od liczby zdobytych punktów, będącej średnią ważoną liczby punktów za poszczególne składowe (wagi

podano w nawiasach):

a) aktywny udział w zajęciach (30%) – do prowadzącego grupy należy decyzja, w jaki sposób naliczać punkty (np. wejściówki, omówienie pracy domowej, rozwiązywanie zadań w trakcie lekcji, itd.)

b) udział w debacie lub/oraz przygotowanie referatu lub/oraz prezentacja lub/oraz przygotowanie i omówienie plakatu (20%) - do prowadzącego grupy należy decyzja, które z tych elementów wprowadzić i na jakich zasadach, ale co najmniej jeden z tych elementów musi zostać wprowadzony

c) wspólny dla wszystkich grup kursu egzamin końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru z ujemnymi punktami za błędne odpowiedzi (50%) – zakres materiału obejmuje teorie i zadania według tematów podanych w „Pełnym opisie przedmiotu” (materiał z powyższego pkt (b) nie wchodzi bezpośrednio do tego zakresu)

Do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest uzyskanie min 50% maksymalnej liczby punktów za końcowy egzamin ORAZ min 50% maksymalnej łącznej liczby punktów uzyskanych za składowe a), b) i c).

Poprawiać w drugim terminie można wyłącznie egzamin oraz referat. Nowy wynik unieważnia poprzedni. O zasadach poprawiania referatu decyduje prowadzący grupy, ale poprawiony referat musi zostać oddany do końca sesji poprawkowej.

Używane narzędzia - platformy do zajęć zdalnych dopuszczone przez UW oraz dodatkowe wspomagające narzędzia wybrane przez prowadzącego grupę.

Weryfikowanie obecności – zasady będą ogłoszone przez każdego prowadzącego na pierwszych zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Kiuila
Prowadzący grup: Ewa Aksman, Anna Bartczak, Marek Giergiczny, Olga Kiuila, Anna Kukla-Gryz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Tryb prowadzenia:

zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.