Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Kultura się liczy”, czyli ekonomiczne ujęcie sektora kreatywnego.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PP3SL185
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: „Kultura się liczy”, czyli ekonomiczne ujęcie sektora kreatywnego.
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Seminarium jest propozycją dla osób zainteresowanych specyfiką dóbr kultury i rozrywki oraz środkami masowego przekazu jako elementami kultury masowej.

Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej, która może dotyczyć dowolnego ekonomicznego aspektu związanego z kulturą i ze środkami społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli filmu, telewizji, prasy, radia, Internetu, muzyki, a także książki, czy choćby plakatu.

Pełny opis:

Seminarium dotyczy zjawisk i prawidłowości ekonomicznych występujących w kulturze i sektorze kreatywnym (kinematografia, przemysł muzyczny, reklama itd.). Przedmiotem rozważań są złożone i wielostronne rynkowe i nierynkowe relacje kulturalno-ekonomiczne o tyle specyficzne, że cele aktywności kulturalnej – mimo że zawsze ma ona jakieś materialne podbudowanie i odniesienie – są często pozaekonomiczne. Z kolei dobra będące efektem działalności kulturalnej prowadzonej przez podmioty o różnym statusie prawno-własnościowym (publiczne, prywatne, społeczne) mogą mieć różny charakter – od czystych dóbr publicznych przez różne formy mieszane i pośrednie aż do dóbr prywatnych.

Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej. W pierwszym semestrze omówiona zostanie metodologia i zasady pisania pracy. Nacisk położony będzie na wybranie problematyki, którą seminarzysta zamierza się zająć w pracy, sformułowanie pytań badawczych, czy hipotez i zaproponowanie metod ich weryfikacji. Drugi semestr poświęcony będzie opracowaniu zgromadzonych materiałów i pisaniu pracy. Ostateczne zaliczenie odbywa się na podstawie gotowej i zaakceptowanej pracy licencjackiej.

W trakcie roku przewiduje się odbycie kilku spotkań z gośćmi – osobami związanymi w swej pracy zawodowej z sektorem kreatywnym.

Literatura:

Literatura poglądowa:

De Vany A., Hollywood Economics: How Extreme Uncertainty Shapes the Film Industry

Gębicka E., Między państwowym mecenatem a rynkiem, „Transformacje”, 1998/99

Goodell G., Sztuka produkcji filmowej podręcznik dla producentów

Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana modelu, Poznań 2005

Hausner J., Karwińska A., Purchla J. (red.), Ekonomia a rozwój, Narodowe Centrum Kultury 2013

Ilczuk D., Ekonomika kultury, PWN 2012

Kłoskowska A. (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wrocław 1991

Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006

Mazurek Łopacińska K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej, Wrocław 1994

Modzelewski W., Finansowe i podatkowe aspekty wspierania krajowej i zagranicznej produkcji audiowizualnej, Warszawa 2007 ( szukać w Internecie)

Sobocińska M., Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury, PWE 2008

Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Warszawa 2011

Ulin J., The Business of Media Distribution: Monetizing Film, TV and Video Content in an Online World

Vogel H. L., Entertainment Industry Economics: A Guide for Financial Analysis

Literatura szczegółowa:

Będzie dobierana indywidualnie do tematów powstających prac licencjackich.

Efekty uczenia się:

Student wie jaka jest konstrukcja i struktura prac dyplomowych, zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego określenia celu, zakresu i metody pracy. Rozumie jak przebiega proces testowania hipotez, wie jak pracować z literaturą i materiałem empirycznym tak, by przeprowadzić proces ich weryfikacji.

S1A_W06, S1A_W07, S1A_W10

Student umie dokonać krytycznego przeglądu literatury oraz pracować z materiałem empirycznym. Potrafi formułować pytania i hipotezy badawcze, a także dobrać odpowiednie metody ich weryfikacji. Jest w stanie dokonać syntezy uzyskanych wyników formułując odpowiednie wnioski z analizy.

S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09

Dzięki wspólnym spotkaniom i dyskusjom nad pracami innych uczestników seminarium, student potrafi inspirować pracę innych. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego celu seminarium, jakim jest napisanie pracy dyplomowej. Dzięki studiom nad literaturą potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności.

S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w pierwszym semestrze na podstawie opracowanej koncepcji pracy licencjackiej (temat, cel, teza, zakres, metoda, zarys, wybór literatury). W drugim semestrze podstawą zaliczenia jest gotowa i zatwierdzona praca licencjacka.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)