„Kultura się liczy”, czyli ekonomiczne ujęcie sektora kreatywnego.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL185 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | „Kultura się liczy”, czyli ekonomiczne ujęcie sektora kreatywnego. |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Seminarium jest propozycją dla osób zainteresowanych specyfiką dóbr kultury i rozrywki oraz środkami masowego przekazu jako elementami kultury masowej. Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej, która może dotyczyć dowolnego ekonomicznego aspektu związanego z kulturą i ze środkami społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli filmu, telewizji, prasy, radia, Internetu, muzyki, a także książki, czy choćby plakatu. |
Pełny opis: |
Seminarium dotyczy zjawisk i prawidłowości ekonomicznych występujących w kulturze i sektorze kreatywnym (kinematografia, przemysł muzyczny, reklama itd.). Przedmiotem rozważań są złożone i wielostronne rynkowe i nierynkowe relacje kulturalno-ekonomiczne o tyle specyficzne, że cele aktywności kulturalnej – mimo że zawsze ma ona jakieś materialne podbudowanie i odniesienie – są często pozaekonomiczne. Z kolei dobra będące efektem działalności kulturalnej prowadzonej przez podmioty o różnym statusie prawno-własnościowym (publiczne, prywatne, społeczne) mogą mieć różny charakter – od czystych dóbr publicznych przez różne formy mieszane i pośrednie aż do dóbr prywatnych. Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej. W pierwszym semestrze omówiona zostanie metodologia i zasady pisania pracy. Nacisk położony będzie na wybranie problematyki, którą seminarzysta zamierza się zająć w pracy, sformułowanie pytań badawczych, czy hipotez i zaproponowanie metod ich weryfikacji. Drugi semestr poświęcony będzie opracowaniu zgromadzonych materiałów i pisaniu pracy. Ostateczne zaliczenie odbywa się na podstawie gotowej i zaakceptowanej pracy licencjackiej. W trakcie roku przewiduje się odbycie kilku spotkań z gośćmi – osobami związanymi w swej pracy zawodowej z sektorem kreatywnym. |
Literatura: |
Literatura poglądowa: De Vany A., Hollywood Economics: How Extreme Uncertainty Shapes the Film Industry Gębicka E., Między państwowym mecenatem a rynkiem, „Transformacje”, 1998/99 Goodell G., Sztuka produkcji filmowej podręcznik dla producentów Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana modelu, Poznań 2005 Hausner J., Karwińska A., Purchla J. (red.), Ekonomia a rozwój, Narodowe Centrum Kultury 2013 Ilczuk D., Ekonomika kultury, PWN 2012 Kłoskowska A. (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wrocław 1991 Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006 Mazurek Łopacińska K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej, Wrocław 1994 Modzelewski W., Finansowe i podatkowe aspekty wspierania krajowej i zagranicznej produkcji audiowizualnej, Warszawa 2007 ( szukać w Internecie) Sobocińska M., Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury, PWE 2008 Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Warszawa 2011 Ulin J., The Business of Media Distribution: Monetizing Film, TV and Video Content in an Online World Vogel H. L., Entertainment Industry Economics: A Guide for Financial Analysis Literatura szczegółowa: Będzie dobierana indywidualnie do tematów powstających prac licencjackich. |
Efekty uczenia się: |
Student wie jaka jest konstrukcja i struktura prac dyplomowych, zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego określenia celu, zakresu i metody pracy. Rozumie jak przebiega proces testowania hipotez, wie jak pracować z literaturą i materiałem empirycznym tak, by przeprowadzić proces ich weryfikacji. S1A_W06, S1A_W07, S1A_W10 Student umie dokonać krytycznego przeglądu literatury oraz pracować z materiałem empirycznym. Potrafi formułować pytania i hipotezy badawcze, a także dobrać odpowiednie metody ich weryfikacji. Jest w stanie dokonać syntezy uzyskanych wyników formułując odpowiednie wnioski z analizy. S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09 Dzięki wspólnym spotkaniom i dyskusjom nad pracami innych uczestników seminarium, student potrafi inspirować pracę innych. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego celu seminarium, jakim jest napisanie pracy dyplomowej. Dzięki studiom nad literaturą potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności. S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w pierwszym semestrze na podstawie opracowanej koncepcji pracy licencjackiej (temat, cel, teza, zakres, metoda, zarys, wybór literatury). W drugim semestrze podstawą zaliczenia jest gotowa i zatwierdzona praca licencjacka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.