Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychological Assessment

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-EN-PS-OB3Z-2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychological Assessment
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: obligatory courses for 3 year
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course provides basic knowledge about the psychological assessment domain. It covers main issues, current models and controversies of the contemporary psychological assessment as well as presents strategies of psychological assessment conducted in various contexts.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

As an introductory course on psychological assessment, the lecture will focus on the theoretical foundations of contemporary psychological assessment, covering its basic goals, principles, strategies, methods and controversies, and will provide an overview of key areas in diverse contexts of application: clinical, forensic, business and educational. An integrative, “scientist-practitioner” model will be emphasized. Professional competences of a psychologist-diagnostician will be discussed – from theoretical and methodological knowledge through technical skills to “soft” competencies such as relational, communicational and cultural competence. The lecture is based on European models of assessment, mainly GAP and a model of psychological competences by Robert Roe, both approved by EFPA (European Federation of Psychologists' Associations).

The course is meant to provide a basic understanding of current and also to some degree historical psychological assessment practices and increase students’ relevant research, and critical thinking skills. Particular attention will be put on presenting empirically grounded approaches and a classical controversy of clinical vs. mechanical (actuarial) prediction and diagnostic judgment. An important part of the lecture is to promote a critical approach to diagnostic methods and a reflection on the conditions of their use, including potentials and limitations of the employment of different methods such as interviews, particular questionnaires and projective tests. The course introduces students to selected assessment measures – those, which are the most commonly used and are of the utmost importance in the psychological assessment domain.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knowledge:

 student knows models of psychological assessment in different areas of psychological work;

 student understands diagnostic investigation as a process of decision-making (creating and testing hypotheses) and understands how different cognitive and emotional phenomena influence this process;

 student knows the methodological and ethical standards of using assessment tools, both qualitative (interview, projective tests) and quantitative (tests and questionnaires);

 student knows and understands the meaning of professional psychological competencies.

Values:

 student is aware of the different socio-cultural contexts of maintaining the process of psychological assessment and the impact of final diagnosis on the participants wellbeing;

 student understands the social role of diagnostician and its implications.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Gabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)