Developmental Cognitive Neuroscience
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KOG-PL-OBW-4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Developmental Cognitive Neuroscience |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Kognitywistyka 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość rozwoju, budowy i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego człowieka. |
Skrócony opis: |
Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo to okres najbardziej dramatycznych zmian w organizacji mózgu. Rozwój w tym okresie stanowi też podstawę przyszłych funkcji percepcyjnych, poznawczych i motorycznych. Większość naszej wiedzy o świecie i sposobów rozumienia zjawisk dookoła nas jest oparta na osiągnięciach rozwojowych tego okresu. Kurs wprowadza podstawowe pojęcia i teorie w dziedzinie badań nad rozwojem mózgu i poznawczym (ang. Developmental Cognitive Neuroscience). Podczas kursu przedstawię, w jaki sposób wyłaniające się umiejętności poznawcze i społeczne są związane ze zmianami w funkcjonalnej organizacji mózgu. Poszczególne wykłady są zorganizowane wokół najbardziej interesujących i najważniejszych eksperymentów z wykorzystaniem metod behawioralnych i neuroobrazowania mózgu u dzieci oraz modelowania rozwoju poznawczego. |
Pełny opis: |
Szczegółowa lista tematyki wykładów: 1. Zmiana rozwojowa. Geny, komórki, mózg. Rozwój biologiczny mózgu. 2. Układ wzrokowy. 3. Orientowanie się i uwaga. 4. Percepcja i działanie w świecie fizycznym 5. Mózg społeczny I. Percepcja twarzy. 6. Mózg społeczny II. 7. Początki języka. 8. Uczenie się i pamięć. 9. Kora przedczołowa, planowanie, pamięć robocza. 10. Nietypowe ścieżki rozwoju, zaburzenia neurorozwojowe (I. Chojnicka) 11. Specjalizacja interakcyjna. 12. Niekorzystny wpływ środowiska na rozwój funkcjonalny kory 13. Nietypowa organizacja kory. Przetwarzanie polimodalne. 14. Podsumowanie. Neurokonstruktywizm. |
Literatura: |
Obligatory textbook in full: Johnson M. & de Haan M. (2015). Developmental Cognitive Neuroscience, 4th Ed. Oxford: Wiley. (available online for UW students at Dawsonera) Obligatory articles for each lecture: Lecture 1 Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental Science, 10(1), 1–11. http://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2007.00556.x Stiles J. (2008). The fundamentals of brain development. Cambridge: Harvard University Press. (Chapters 8, 9, 10). Lecture 2 Maurer, D., Lewis, T. L., & Mondloch, C. J. (2005). Missing sights: consequences for visual cognitive development. Trends Cogn Sci, 9(3), 144–151. http://doi.org/10.1016/j.tics.2005.01.006 Lecture 3 Richards, J. (2011). Infant attention, arousal, and the brain. [In:] Oakes L. (ed.). Infant Perception and Cognition: Recent Advances. Oxford: OUP (pages 27-49, available on GoogleBooks). Lecture 4 Kaufman, J., Csibra, G., & Johnson, M. H. (2005). Oscillatory activity in the infant brain reflects object maintenance. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 102(42), 15271–4. http://doi.org/10.1073/pnas.0507626102 Lecture 5 Johnson, M. H., Senju, A., & Tomalski, P. (2015). The two-process theory of face processing: Modifications based on two decades of data from infants and adults. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 50, 169–179. http://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2014.10.009 Lecture 6 Blakemore, S.-J., & Mills, K. L. (2014). Is adolescence a sensitive period for sociocultural processing? Annual Review of Psychology, 65, 187–207. http://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115202 Lecture 7 Kuhl, P. K. (2010). Brain Mechanisms in Early Language Acquisition. Neuron, 67(5), 713–727. http://doi.org/10.1016/j.neuron.2010.08.038 Skeide, M. A., & Friederici, A. D. (2016). The ontogeny of the cortical language network. Nature Reviews Neuroscience, 17(5), 323–332. http://doi.org/10.1038/nrn.2016.23 Lecture 8 de Haan, M., Mishkin, M., Baldeweg, T., & Vargha-Khadem, F. (2006). Human memory development and its dysfunction after early hippocampal injury. Trends in Neurosciences, 29(7), 374–81. http://doi.org/10.1016/j.tins.2006.05.008 Turk-Browne, N. B., Scholl, B. J., & Chun, M. M. (2008). Babies and brains: habituation in infant cognition and functional neuroimaging. Frontiers in Human Neuroscience, 2(December), 16. http://doi.org/10.3389/neuro.09.016.2008 Lecture 9 Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology 2013 64:1, 135-168. Doi: 10.1146/annurev-psych-113011-143750 Lecture 10 Only Johnson DCN Chapter 13 Lecture 11 Johnson, M. H., Gliga, T., Jones, E., & Charman, T. (2015). Annual Research Review: Infant development, autism, and ADHD - early pathways to emerging disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 228–247. http://doi.org/10.1111/jcpp.12328 Lecture 12 Tomalski, P., & Johnson, M. H. (2010). The effects of early adversity on the adult and developing brain. Current Opinion in Psychiatry, 23(3), 233–8. http://doi.org/10.1097/YCO.0b013e3283387a8c Farah M.J. (2018). Socio-economic status and the brain: prospects for neuroscience-informed policy. Nature Reviews Neuroscience, 19(7), 428-438. Doi: 10.1038/s41583-018-0023-2. Lecture 13 Siuda-Krzywicka, K., Bola, Ł., Paplińska, M., Sumera, E., Jednoróg, K., Marchewka, A., … Szwed, M. (2016). Massive cortical reorganization in sighted braille readers. eLife, 5(MARCH2016), 1–26. http://doi.org/10.7554/eLife.10762 Murray, M. M., Lewkowicz, D. J., Amedi, A., & Wallace, M. T. (2016). Multisensory Processes: A Balancing Act across the Lifespan. Trends in Neurosciences, (June 2016). http://doi.org/10.1016/j.tins.2016.05.003 Lecture 14 Sirois, S., Spratling, M., Thomas, M. S. C., Westermann, G., Mareschal, D., & Johnson, M. H. (2008). Précis of Neuroconstructivism: How the Brain Constructs Cognition. Behavioral and Brain Sciences, 31(03), 321–31; discussion 331–56. http://doi.org/10.1017/S0140525X0800407X |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Zna podstawowe procesy rozwoju biologicznego i funkcjonalnego mózgu Rozumie zależności pomiędzy biologicznie uwarunkowanymi mechanizmami poznawczymi a procesami zależnymi od doświadczenia Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące badań nad rozwojem neuropoznawczym (paradygmaty eksperymentalne, metody badawcze) Potrafi wyjaśnić na przykładach związki pomiędzy rozwojem wybranych funkcji poznawczych a zmianami w organizacji mózgowych sieci funkcjonalnych Potrafi wyjaśniać procesy atypowego lub zaburzonego rozwoju w kategoriach trajektorii rozwojowych układów funkcjonalnych mózgu Potrafi komunikować zdobytą wiedzę w zakresie rozwoju funkcjonalnego mózgu w języku angielskim Potrafi samodzielnie poszukiwać i krytycznie analizować oryginalne doniesienia naukowe w dziedzinie neurokognitywistyki rozwojowej opublikowane w j. angielskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.