Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autyzm u dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO1-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Autyzm u dzieci
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Kliniczna
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawy wiedzy na temat rozwoju człowieka (wskazane zaliczenie zajęć z psychologii rozwoju człowieka).


Kurs przeznaczony dla studentów lat II-V

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z symptomami, etiologią, diagnozowaniem oraz terapią zaburzeń ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-5. Zaprezentowane będą informacje nt użytecznych metod i narzędzi diagnostycznych. Przedstawione zostaną różne podejścia i metody terapii: oparte na modyfikacji zachowania, podejście rozwojowe i edukacyjne, a także kontrowersyjne metody takie, jak terapia Opcji, metoda holdingu, formy terapii niedyrektywnej i inne. Część zajęć powięcona będzie problemom rodziny z dzieckiem z autyzmem oraz roli profesjonalistów pracujących z tymi dziećmi.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu wykładu student prawidłowo używa terminów odnoszących się do całościowych zaburzeń rozwoju i autystycznego spektrum zaburzeń. Definiuje te zaburzenia. Wymienia podstawowe kryteria diagnostyczne. Wymienia metody diagnostyczne. Potrafi porównać autyzm z innymi zaburzeniami rozwoju. Wyjaśnia, na czym polegają i z czego wynikają trudności z diagnozowaniem autyzmu. Przedstawia współczesne poglądy na temat etiologii autyzmu. Zna podstawowe podejścia terapeutyczne i porównuje je ze sobą, wskazując na przydatność w terapii osób z autyzmem. Analizuje sytuację rodziny, w której jest dziecko z autyzmem. Wskazuje podstawowe cechy, jakimi powinna charakteryzować sie dobra interwencja. Rozumie, na czym polega wartość metod opartych na dowodach naukowych.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Pisula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Pełny opis: Główne zagadnienia (jeden punkt nie odpowiada jednemu wykładowi):

1. Definicja i klasyfikacja spektrum autyzmu. Rozwój wiedzy w tym obszarze: autyzm wczesnodziecięcy wg Kannera, zespół Aspergera, pojęcie "spektrum autyzmu". Terminologia.

2. Autyzm w ujęciu medycznym (ICD-11, DSM-5). Ujęcie dymensjonalne: cechy i zachowania autystyczne. Koncepcja neuroróżnorodności.

3. Epidemia autyzmu?

4. Rozwój społeczny i emocjonalny osób w spektrum autyzmu.

Rozpoznawanie, ekspresja i regulacja emocji. Kompetencje społeczne. Tworzenie wspólnego pola uwagi, naśladowanie, udział w interakcjach społecznych.

5. Komunikowanie się: komunikacja niewerbalna i rozwój językowy.

6. Ograniczone wzorce zachowania, aktywności i zainteresowań.

7. Rozwój poznawczy osób z autyzmem. Profil zdolności intelektualnych. Wysepkowe zdolności. Specyfika przetwarzania informacji i funkcjonowania poznawczego (teoria umysłu, funkcje wykonawcze, centralna koherencja). Style poznawcze.

8. Biologiczne korelaty spektrum autyzmu.

9. Diagnozowanie spektrum autyzmu. Wczesne rozpoznawanie spektrum. Diagnoza u starszych dzieci i u dorosłych. Współwystępowanie i nakładanie się diagnoz. Ocena funkcjonalna. Metody, narzędzia diagnostyczne.

11. Terapia, edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu. Podejścia terapeutyczne. Wczesna interwencja. Efektywność wspierania osob w spektrum autyzmu.

12. Sytuacja rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu.

Literatura:

Literatura: Literatura obowiązkowa:

Attwood, T. (2007). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Roz. 1-2; najlepiej całość!

Ball, J. (2016). Autyzm a wczesna interwencja. Gdańsk: Wyd. Harmonia, roz. 1-3.

Frith, U. (2006). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP; roz. 4, 5, 8, 9.

Pisula, E. (2021). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Rogers, S.J., Dawson, G. (2015). Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. Warszawa: Fundacja Rozwiązać Autyzm, roz. 2 i 3.

Literatura uzupełniająca:

Furgał, E. (2022). Dziewczyna w spektrum. Wyd. Linia.

Furgał, E. (2023). Autentyczna w spektrum. Wyd. Buchmann.

Ławicka, J. (2019). Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej. Opole: Wyd. i Drukarnia Świętego Krzyża.

Silberman, S. (2021). Autyzm. Historia geniuszu natury i różnorodności neurologicznej. Białystok: Wydawnictwo Kobiece.

Simone, R. (2016). Aspergirls. Siła kobiet z zespołem Aspergera. Gdańsk: Wyd. Harmonia, roz. 1-3 oraz 9-12.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)