Rzadkie zaburzenia rozwojowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO1-05 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rzadkie zaburzenia rozwojowe |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kryteria wejścia: kurs dla roku II-V |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie specyfiki funkcjonowania oraz problemów psychologicznych dzieci z rzadkimi zaburzeniami rozwoju i ich rodzin |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student: - definiuje pojęcie "rzadko występujące zaburzenie rozwojowe" - różnicuje zaburzenia o podłożu genetycznym zbliżone do autyzmu wczesnodziecięcego - opisuje problemy psychologiczne osób dotkniętych rzadkimi zaburzeniami rozwojowymi i ich rodzin POSTAWA: Student - dostrzega konieczność indywidualnego podejścia do diagnozy problemów psychologicznych osób z rzadkimi zaburzeniami UMIEJĘTNOŚCI Student - wskazuje rzetelne źródła informacji o rzadkich zaburzeniach rozwojowych - sporządza plakat informacyjny o wybranym rzadkim zaburzeniu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia wprowadzają w zagadnienia związane z rzadko występującymi zaburzeniami rozwojowymi. W czasie zajęć są omawiane różnorodne (specyficzne i niespecyficzne) problemy osób dotkniętych takimi zaburzeniami. Zajęcia dotyczą tylko wybranych zaburzeń. |
|
Literatura: |
"Buchnat, M., Pawelczak, K. (red.) (2011). Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane rozdziały) Cytowska B, Winczura B, Stawarski A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (wybrane rozdziały) Czepiel, M. (2017). Mukowiscydoza-przyczyny, objawy, leczenie i rokowanie. Praca dyplomowa: repozytorium.ka.edu.pl Gordon, L. et. al.(2012). Clinical Trial of a Farnesyltransferase Inhibitor in Children with Hutchinson-Gilford Progeria Syndrome, PNAS, vol. 109 no. 41 Janik, P. (2016). Behawioralne, farmakologiczne i neurochirurgiczne leczenie tików—aktualny stan wiedzy. Polski Przegląd Neurologiczny, 12(3), 162-173. Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130 Libura, M. (2007). Moje dziecko ma zespół Pradera- Williego. Jak mogę pomóc? Warszawa: PSPOzZP-W Malli, M. A., Forrester-Jones, R., & Murphy, G. (2016). Stigma in youth with Tourette’s syndrome: A systematic review and synthesis. European Child & Adolescent Psychiatry, 25, 127-139. Obuchowska, I (red.) (2008) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wyd V. Warszawa, WSiP (wybrane rozdziały) Przybyłko, K., & Walesa, C. (2016). Psychologiczna problematyka bólu. Horyzonty Psychologii i Nauk o Człowieku, 6. Netografia: https://chorobyrzadkie.org - Krajowe Forum na rzecz terapii chorób rzadkich https://www.orpha.net – The portal for rare diseases and orphan drugs https://www.eurordis.org - EURORDIS-Rare Diseases Europe Strony stowarzyszeń działających na rzecz osób z rzadkimi chorobami np. https://www.zespolwilliamsa.org/; http://www.debra-kd.pl; https://tourette.pl/; http://www.fenyloketonuria.org/; https://www.mukowiscydoza.pl; https://www.progeriaresearch.org" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.