Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzadkie zaburzenia rozwojowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO1-05
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rzadkie zaburzenia rozwojowe
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Kliniczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kryteria wejścia:

kurs dla roku II-V

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie specyfiki funkcjonowania oraz problemów psychologicznych dzieci z rzadkimi zaburzeniami rozwoju i ich rodzin

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student:

- definiuje pojęcie "rzadko występujące zaburzenie rozwojowe"

- różnicuje zaburzenia o podłożu genetycznym zbliżone do autyzmu wczesnodziecięcego

- opisuje problemy psychologiczne osób dotkniętych rzadkimi zaburzeniami rozwojowymi i ich rodzin

POSTAWA:

Student

- dostrzega konieczność indywidualnego podejścia do diagnozy problemów psychologicznych osób z rzadkimi zaburzeniami

UMIEJĘTNOŚCI

Student

- wskazuje rzetelne źródła informacji o rzadkich zaburzeniach rozwojowych

- sporządza plakat informacyjny o wybranym rzadkim zaburzeniu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Kowalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia wprowadzają w zagadnienia związane z rzadko występującymi zaburzeniami rozwojowymi. W czasie zajęć są omawiane różnorodne (specyficzne i niespecyficzne) problemy osób dotkniętych takimi zaburzeniami. Zajęcia dotyczą tylko wybranych zaburzeń.

Literatura:

"Buchnat, M., Pawelczak, K. (red.) (2011). Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane rozdziały)

Cytowska B, Winczura B, Stawarski A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (wybrane rozdziały)

Czepiel, M. (2017). Mukowiscydoza-przyczyny, objawy, leczenie i rokowanie. Praca dyplomowa: repozytorium.ka.edu.pl

Gordon, L. et. al.(2012). Clinical Trial of a Farnesyltransferase Inhibitor in Children with Hutchinson-Gilford Progeria Syndrome, PNAS, vol. 109 no. 41

Janik, P. (2016). Behawioralne, farmakologiczne i neurochirurgiczne leczenie tików—aktualny stan wiedzy. Polski Przegląd Neurologiczny, 12(3), 162-173.

Korlak-Łukasiewicz, A. (2013). Przeżywanie żałoby przez dzieci. Rocznik Lubuski, 39(2), 119-130

Libura, M. (2007). Moje dziecko ma zespół Pradera- Williego. Jak mogę pomóc? Warszawa: PSPOzZP-W

Malli, M. A., Forrester-Jones, R., & Murphy, G. (2016). Stigma in youth with Tourette’s syndrome: A systematic review and synthesis. European Child & Adolescent Psychiatry, 25, 127-139.

Obuchowska, I (red.) (2008) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wyd V. Warszawa, WSiP (wybrane rozdziały)

Przybyłko, K., & Walesa, C. (2016). Psychologiczna problematyka bólu. Horyzonty Psychologii i Nauk o Człowieku, 6.

Netografia:

https://chorobyrzadkie.org - Krajowe Forum na rzecz terapii chorób rzadkich

https://www.orpha.net – The portal for rare diseases and orphan drugs

https://www.eurordis.org - EURORDIS-Rare Diseases Europe

Strony stowarzyszeń działających na rzecz osób z rzadkimi chorobami np. https://www.zespolwilliamsa.org/; http://www.debra-kd.pl; https://tourette.pl/; http://www.fenyloketonuria.org/; https://www.mukowiscydoza.pl; https://www.progeriaresearch.org"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)