Neuropsychologiczne podstawy zachowań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO1-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologiczne podstawy zachowań społecznych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Biologiczne mechanizmy zachowania I 2500-PL-PS-OB1Z-3 |
Założenia (opisowo): | Kurs dla lat III-V Kryteria naboru (studenci spoza Psychologii) Podstawowa wiedza dotycząca budowy i fuknkcji mózgu |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z obecnym stanem wiedzy dotyczącej tzn. neuronauki społecznej (social neuroscience). Jest to stosunkowo nowy kierunek badań, których celem jest wskazanie korelatów neuronalnych leżących u podstaw swoiście ludzkich własności, jakimi są myślenie moralne, samoświadomość, budowanie relacji społecznych. Podczas zajęć studenci poznają najnowsze wyniki badań prowadzonych na gruncie neuropsychologii poznawczej i klinicznej, a także psychologii rozwojowej, eksperymentalnej, dotyczące źródeł zachowań społecznych. Na kolejnych spotkaniach omówiona zostanie problematyka m.in. teorii umysłu, jej rozwój w normie i patologii. Zajęcia będą miały formę dyskusji nad zagadnieniami porusznymi w tekstach. Ponadto studenci poznają obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie informacji związanych z poznaniem społecznym. |
Efekty uczenia się: |
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu biologicznych podstaw i mechanizmów stojących u podstaw zachowań o charakterze społecznym w normie i patologii; ma podstawową wiedzę na temat wybranych technik badawczych stosowanych na gruncie społecznej neuronauki, zna wady i zalety tych metod, potrafi zaprojektować badania z zakresu społecznej neuronauki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pluta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z obecnym stanem wiedzy dotyczącej tzn. neuronauki społecznej (social neuroscience). Jest to stosunkowo nowy kierunek badań, których celem jest wskazanie korelatów neuronalnych leżących u podstaw swoiście ludzkich własności, jakimi są myślenie moralne, samoświadomość, budowanie relacji społecznych. Podczas zajęć studenci poznają najnowsze wyniki badań prowadzonych na gruncie neuropsychologii poznawczej i klinicznej, a także psychologii rozwojowej, eksperymentalnej, dotyczące źródeł zachowań społecznych. Na kolejnych spotkaniach omówiona zostanie problematyka m.in. teorii umysłu, jej rozwój w normie i patologii, mózgowych korelatów empatii, percepcji twarzy, podejmowania decyzji moralnych. Zajęcia będą miały formę dyskusji nad zagadnieniami poruszanymi w tekstach. Ponadto studenci poznają obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie informacji związanych z poznaniem społecznym. |
|
Literatura: |
• Lieberman (2006). Social Cognitive Neuroscience: A Review of Core Processes. Annual Review of Psychology • Jaśkowski P. (2009). Jak mózg tworzy umysł. Roz. 2. Jak się bada mózg. • Lloyd-Fox, S.,Blasi, A. & Elwell, C.E. (2010) Illuminating the developing brain: The past, present and future of functional near infrared spectroscopy.Neuroscience and Biobehavioural Reviews, 34(3), 269-284. • Wysocka, Golec, Pluta (2019). Zastosowanie techniki fNIRS w badaniach mechanizmów neuronalnych poznania społecznego. Przegląd najważniejszych badań. Polskie Forum Psychologiczne. • Jaśkowski P. (2009). Jak mózg tworzy umysł. Roz. 9. Jak mózg spostrzega inne mózgi • Little, A. C., Jones, B. C., & DeBruine, L. M. (2011). The many faces of research on face perception. Philosophical transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological sciences, 366(1571), 1634–1637. • Turner, R., & Felisberti, F. M. (2017). Measuring Mindreading: A Review of Behavioral Approaches to Testing Cognitive and Affective Mental State Attribution in Neurologically Typical Adults. Frontiers in Psychology, 8. • Gweon, H., Saxe, R. (2013). Developmental cognitive neuroscience of Theory of Mind. Neural Circuit Development and Function in the Brain: Comprehensive Developmental Neuroscience. Elsevier. Ed: J. Rubenstein & P. Rakic • Leekam, S. (2016). Social cognitive impairment and autism: what are we trying to explain? Phil. Trans. R. Soc. B, 371(1686), 20150082. https://doi.org/10.1098/rstb.2015.0082 • Yu C-L, Stanzione CM, Wellman HM, Lederberg AR. Theory-of-Mind Development in Young Deaf Children With Early Hearing Provisions. Psychological Science. 2021;32(1):109-119. doi:10.1177/0956797620960389 • Singer, T., & Lamm, C. (2009). The social neuroscience of empathy. Annals of the New York Academy of Sciences, 1156, 81–96. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2009.04418.x • Pascual, L., Gallardo-Pujol, D., & Rodrigues, P. (2013). How does morality work in the brain? A functional and structural perspective of moral behavior. Frontiers in Integrative Neuroscience, 7. https://doi.org/10.3389/fnint.2013.00065 • Group Processes. In: Cacioppo & Cacioppo, editor (2020). Introduction to social neuroscience. Princton University Press. pp. 152- 169. • Jana A Kruppa, Vanessa Reindl, Christian Gerloff, Eileen Oberwelland Weiss, Julia Prinz, Beate Herpertz-Dahlmann, Kerstin Konrad, Martin Schulte-Rüther, Brain and motor synchrony in children and adolescents with ASD—a fNIRS hyperscanning study, Social Cognitive and Affective Neuroscience, Volume 16, Issue 1-2, January-February 2021, Pages 103–116, https://doi.org/10.1093/scan/nsaa092 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.