Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Muzyka i mózg

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO1-08 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Muzyka i mózg
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Kliniczna
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Jakie struktury mózgu odpowiadają z obiór muzyki? Jak nasz mózg przetwarza muzykę? Jakie zmiany w naszym stosunku do muzyki mogą spowodować uszkodzenia mózgu - co to jest amuzja, a co to jest muzykofilia? Jak muzyka wspomaga nasze zachowanie - efekt Mozarta, muzykoterapia, metoda Tomatisa. Na te pytania będziemy starali się odpowiedzieć na zajęciach poruszając zagadnienia z dziedziny neuropsychologii muzyki.

Pełny opis:

1. Czym zajmuje się neuropsychologia muzyki i neuromuzykologia?

2. Mózgowe mechanizmy tworzenia i odbioru muzyki. Rola różnych struktur mózgowych. Neuronalne korelaty muzyki i mowy.

Model przetwarzania muzyki Peretz, Coltheart

Mózg muzyków i nie- muzyków

3. Konsekwencje uszkodzeń mózgu: agnozja słuchowa, amuzja, muzykofilia, melofobia, aleksja muzyczna ( zaburzenia czytania nut) – kliniczne studia przypadków

Agnozja słuchowa: charakterystyka, metody badania (The Montreal Battery of the Evaluation of Amusia )

Amuzja wrodzona

Pacjenci z amuzją:

Muzykofilia

Strach przed muzyką: melofobia, epilepsja muzykogenna

4. Iluzje muzyczne, synestezje muzyczne

Halucynacje muzyczne

5. Muzyka, emocje i mózg

Hipermuzykalność: zespół Williamsa

6. Muzyka a pamięć

Utracić pamięć - Clive Wearing

Sawantyczna pamięć muzyczna

Wpływ muzyki na procesy poznawcze

Muzyka a pamięć autobiograficzna

7. Siła muzyki: efekt Mozarta

8. Leczenie muzyką:

Metoda Tomatisa

Muzyka w medycynie

Terapia muzyka w chorobach psychicznych

Terapia muzyka w afazji

Literatura:

E. Czerniawska (red.) Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka warszawa Diffin,

Peretz, Coltheart (2003) Modularity of music processing. Nature, 6/7 688-691

Sacks O. ( 2009) Muzykofilia . Zysk I s-ka,

Sachs (1996) Mężczyzna, który pomylił swoja żonę z kapeluszem Zysk i s-ka Poznań

Altenmueller E (2006) How many music centers are in the brain? Annals NY Academy of science, 93• Hetland L. (2000) Listening to music enhances spatial-temporal reasoning: evidence fot the “Mozart effect”. Journal of aesthetic education, 34, ¾ 105-144

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student wie jakie struktury mózgu związane sa z przetwarzaniem muzyki, jak może być ona przez mózg przetwarzana. Zna główne zaburzenia w odbiorze muzyki i wie jak może być ona wykorzystana w terapii.

Metody i kryteria oceniania:

Zadania do wykonania podczas zajęć (studia przypadków)

sprawdzian testowy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.