Efekt sformułowania w podejmowaniu decyzji, czyli rzecz o odwracaniu kota ogonem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO2-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Efekt sformułowania w podejmowaniu decyzji, czyli rzecz o odwracaniu kota ogonem |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Poznawcza |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia fakultatywne dla II, III, IV i V roku studiów jednolitych magisterskich na kierunku Psychologia. Wskazane jest wcześniejsze zaliczenie przedmiotu "Psychologia procesów poznawczych". Uczestnictwo w kursie wymaga biernej znajomości języka angielskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Efekt sformułowania (ang. the framing effect), opisany przez Tversky'ego i Kahnemana (1981, 1986), to zniekształcenie poznawcze, które występuje w podejmowaniu decyzji w warunkach ryzyka. Polega ono na zmianie preferencji wobec podejmowania ryzyka w zależności od tego, czy decydent koncentruje się na skutkach decyzji sfromułowanych w kategoriach zysku (domena zysku), czy w kategoriach straty (domena straty). Zajęcia poświęcone są omówieniu natury efektu sformułowania, proponowanych wyjaśnień powstawania efektu oraz czynników decydujących o jego zaniku. |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student - definiuje efekt sformułowania w wyborach ryzykownych - rozróżnia trzy rodzaje efektu sformułowania - wskazuje przejawy poszczególnych rodzajów efektu sformułowania - wyjaśnia powstawanie efektu w świetle założeń modeli zaprezentowanych na zajęciach - wskazuje czynniki odpowiedzialne za zanik efektu - rozumie procesy, które mogą prowadzić do zaniku efektu - planuje badania dotyczące uwarunkowań efektu sformułowania - projektuje scenariusze decyzyjne pozwalające na badanie efektu sformułowania - krytycznie analizuje procedury badawcze wykorzystywane w badaniach nad efektem sformułowania w decyzjach ryzykownych |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Efekt sformułowania (ang. the framing effect), opisany przez Tversky'ego i Kahnemana (1981, 1986), to zniekształcenie poznawcze, które występuje w podejmowaniu decyzji w warunkach ryzyka. Polega ono na zmianie preferencji wobec podejmowania ryzyka w zależności od tego, czy decydent koncentruje się na zyskach (domena zysku), czy na stratach (domena straty). W domenie zysku ludzie częściej preferują unikanie ryzyka zaś w domenie straty - częściej poszukują ryzyka. Poza podejmowaniem decyzji ryzykownych, efekt sformułowania stwierdza się również w badaniach nad perswazją (efekt sformułowania celu i efekt sformułowania cechy). Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z naturą efektu sformułowania, proponowanymi wyjaśnieniami powstawania tego efektu oraz wynikami badań wskazującymi na istnienie czynników, które ograniczają jego występowanie. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA - Kahneman, D. (2013). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym (s. 369-382). Poznań: Media Rodzina. - Rutkowska, D., Przybyszewski, K. (2015). Efekt sformułowania (framing effect): zaangażowanie poznawczego wysiłku a wpływ kontekstualnych informacji o zysku lub stracie na podejmowanie decyzji. Psychologia Społeczna, 10, 3(34), 248-265. - Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Ocena prawdopodobieństwa i modele wyboru w sytuacji ryzykownej (s. 113-124). Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. - Tyszka, T. (2010). Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna (s. 122-125). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe: Scholar. LITERATURA DO POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ 1.& 2. - Tversky, A., Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211, 453-458. - Levin, I. P., Schneider, S. L., Gaeth, G. J. (1998). All frames are not created equal: A typology and critical analysis of framing effects. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 76(2), 149-188. - Maule, J., Villejoubert, G. (2007). What lies beneath: Reframing framing effects. Thinking & Reasoning, 13(1), 25-44. 3. McElroy, T., Seta, J. J. (2007). Framing the frame: How task goals determine the likelihood and direction of framing effects. Judgment and Decision Making, 2(4), 251-256. 4. Takemura, K. (1994). Influence of elaboration on the framing of decision. The Journal of Psychology, 128(1), 33-39. 5. Simon, A. F., Fagley, N. S., Halleran, J. G. (2004). Decision framing: Moderating effects of individual differences and cognitive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 17(2), 77-93. 6. McElroy, T., Seta, J. J. (2003). Framing effects: An analytic – holistic perspective. Journal of Experimental Social Psychology, 39(6), 610-617. 7. Kuo, F-Y., Hsu, Ch-W, Day, R-F., (2009). An exploratory study of cognitive effort involved in decision under framing – an application of an eye-tracking technology. Decision Support System, 48, 81-91. 8. Gonzalez, C., Dana, J., Koshino, H. i Just, M. (2005). The framing effect and risky decisions: examining cognitive functions with fMRI. Journal of Economic Psychology, 26(1), 1-20. 9. Igou, E. R., Bless, H. (2007). On undesirable consequences of thinking: framing effects as a function of substantive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 20(2), 125-142. 10. Fagely, N. S., Coleman, J. G., Simon, A. F. (2010). Effects of framing, perspective taking, and perspective (affective focus) on choice. Personality and Individual Differences, 48(3), 264–269. 11. Kühberger, A., Gradl, P. (2013). Choice, rating and ranking: framing effects with response modes. Journal of Behavioral Decision Making, 26(2), 109-117. 12. Meyers-Levy, J., Maheswaran, D. (2004). Exploring message framing outcomes when systematic, heuristic, or both types of processing occur. Journal of Consumer Psychology, 14(1 i 2), 159-167 13. Keller, P. A., Lipkus, I. M., Rimer, B. K. (2003). Affect, framing, and persuasion. Journal of Marketing Research, 40(1), 54-64. 14. Levin, I. P., Gaeth, G. J., Schreiber, J., Lauriola, M. (2002). A new look at framing effects: distribution of effect sizes, individual differences, and independence of types of effects. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 88(1), 411-429. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.