Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Efekt sformułowania w podejmowaniu decyzji, czyli rzecz o odwracaniu kota ogonem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO2-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Efekt sformułowania w podejmowaniu decyzji, czyli rzecz o odwracaniu kota ogonem
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Poznawcza
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia fakultatywne dla II, III, IV i V roku studiów jednolitych magisterskich na kierunku Psychologia.


Wskazane jest wcześniejsze zaliczenie przedmiotu "Psychologia procesów poznawczych".


Uczestnictwo w kursie wymaga biernej znajomości języka angielskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Efekt sformułowania (ang. the framing effect), opisany przez Tversky'ego i Kahnemana (1981, 1986), to zniekształcenie poznawcze, które występuje w podejmowaniu decyzji w warunkach ryzyka. Polega ono na zmianie preferencji wobec podejmowania ryzyka w zależności od tego, czy decydent koncentruje się na skutkach decyzji sfromułowanych w kategoriach zysku (domena zysku), czy w kategoriach straty (domena straty). Zajęcia poświęcone są omówieniu natury efektu sformułowania, proponowanych wyjaśnień powstawania efektu oraz czynników decydujących o jego zaniku.

Literatura:
Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student

- definiuje efekt sformułowania w wyborach ryzykownych

- rozróżnia trzy rodzaje efektu sformułowania

- wskazuje przejawy poszczególnych rodzajów efektu sformułowania

- wyjaśnia powstawanie efektu w świetle założeń modeli zaprezentowanych na zajęciach

- wskazuje czynniki odpowiedzialne za zanik efektu

- rozumie procesy, które mogą prowadzić do zaniku efektu

- planuje badania dotyczące uwarunkowań efektu sformułowania

- projektuje scenariusze decyzyjne pozwalające na badanie efektu sformułowania

- krytycznie analizuje procedury badawcze wykorzystywane w badaniach nad efektem sformułowania w decyzjach ryzykownych

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Efekt sformułowania (ang. the framing effect), opisany przez Tversky'ego i Kahnemana (1981, 1986), to zniekształcenie poznawcze, które występuje w podejmowaniu decyzji w warunkach ryzyka. Polega ono na zmianie preferencji wobec podejmowania ryzyka w zależności od tego, czy decydent koncentruje się na zyskach (domena zysku), czy na stratach (domena straty). W domenie zysku ludzie częściej preferują unikanie ryzyka zaś w domenie straty - częściej poszukują ryzyka. Poza podejmowaniem decyzji ryzykownych, efekt sformułowania stwierdza się również w badaniach nad perswazją (efekt sformułowania celu i efekt sformułowania cechy). Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z naturą efektu sformułowania, proponowanymi wyjaśnieniami powstawania tego efektu oraz wynikami badań wskazującymi na istnienie czynników, które ograniczają jego występowanie.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

- Kahneman, D. (2013). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym (s. 369-382). Poznań: Media Rodzina.

- Rutkowska, D., Przybyszewski, K. (2015). Efekt sformułowania (framing effect): zaangażowanie poznawczego wysiłku a wpływ kontekstualnych informacji o zysku lub stracie na podejmowanie decyzji. Psychologia Społeczna, 10, 3(34), 248-265.

- Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Ocena prawdopodobieństwa i modele wyboru w sytuacji ryzykownej (s. 113-124). Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

- Tyszka, T. (2010). Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna (s. 122-125). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe: Scholar.

LITERATURA DO POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ

1.& 2.

- Tversky, A., Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211, 453-458.

- Levin, I. P., Schneider, S. L., Gaeth, G. J. (1998). All frames are not created equal: A typology and critical analysis of framing effects. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 76(2), 149-188.

- Maule, J., Villejoubert, G. (2007). What lies beneath: Reframing framing effects. Thinking & Reasoning, 13(1), 25-44.

3. McElroy, T., Seta, J. J. (2007). Framing the frame: How task goals determine the likelihood and direction of framing effects. Judgment and Decision Making, 2(4), 251-256.

4. Takemura, K. (1994). Influence of elaboration on the framing of decision. The Journal of Psychology, 128(1), 33-39.

5. Simon, A. F., Fagley, N. S., Halleran, J. G. (2004). Decision framing: Moderating effects of individual differences and cognitive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 17(2), 77-93.

6. McElroy, T., Seta, J. J. (2003). Framing effects: An analytic – holistic perspective. Journal of Experimental Social Psychology, 39(6), 610-617.

7. Kuo, F-Y., Hsu, Ch-W, Day, R-F., (2009). An exploratory study of cognitive effort involved in decision under framing – an application of an eye-tracking technology. Decision Support System, 48, 81-91.

8. Gonzalez, C., Dana, J., Koshino, H. i Just, M. (2005). The framing effect and risky decisions: examining cognitive functions with fMRI. Journal of Economic Psychology, 26(1), 1-20.

9. Igou, E. R., Bless, H. (2007). On undesirable consequences of thinking: framing effects as a function of substantive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 20(2), 125-142.

10. Fagely, N. S., Coleman, J. G., Simon, A. F. (2010). Effects of framing, perspective taking, and perspective (affective focus) on choice. Personality and Individual Differences, 48(3), 264–269.

11. Kühberger, A., Gradl, P. (2013). Choice, rating and ranking: framing effects with response modes. Journal of Behavioral Decision Making, 26(2), 109-117.

12. Meyers-Levy, J., Maheswaran, D. (2004). Exploring message framing outcomes when systematic, heuristic, or both types of processing occur. Journal of Consumer Psychology, 14(1 i 2), 159-167

13. Keller, P. A., Lipkus, I. M., Rimer, B. K. (2003). Affect, framing, and persuasion. Journal of Marketing Research, 40(1), 54-64.

14. Levin, I. P., Gaeth, G. J., Schreiber, J., Lauriola, M. (2002). A new look at framing effects: distribution of effect sizes, individual differences, and independence of types of effects. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 88(1), 411-429.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)