Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psycholingwistyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO2-03 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Psycholingwistyka
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Poznawcza
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Język stanowi główne narzędzie w służbie umysłu.


kryterium selekcji: losowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład zapoznaje Studentów z podstawowymi pojęciami

i zagadnieniami, które stanowią przedmiot zainteresowania PSYCHOLINGWISTYKI. Ukazuje przejawy i rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej człowieka.

Przytacza stare pytania dotyczące procesu przyswajania języka

w ontogenezie, przedstawia nowe dane empiryczne i kreśli nowe hipotezy wyjaśniające percepcję oraz tworzenie mowy.

Kurs obejmuje 30 godzin wykładu.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie Studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami psycholingwistyki, a także prześledzenie metod badawczych stosowanych w psycholingwistyce ogólnej i rozwojowej.

Wykład przytacza stare pytania dotyczące procesu przyswajania języka w ontogenezie, przedstawia nowe dane empiryczne i kreśli nowe hipotezy wyjaśniające percepcję oraz tworzenie mowy. Analizować będziemy przejawy i rozwój, a także zaburzenia kompetencji językowej i komunikacyjnej (pragmatycznej). Odwołamy się do biologicznych i socjalizacyjnych uwarunkowań tych dwu typów kompetencji oraz przybliżymy

tzw. wiedzę metajęzykową i wiedzę metapragmatyczną.

Analizując doniesienia z badań empirycznych, wiele uwagi poświęcimy problematyce dyskursu, dwujęzyczności oraz językowi niedosłownemu (metaforze i ironii).

Kurs obejmuje 30 godzin wykładu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bokus
Prowadzący grup: Barbara Bokus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Berko Gleason, J. & Bernstein Ratner, N. (red.) (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP (rozdział 8)

Bokus, B., Shugar, G.W. (red.) (2007). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP (s. 9-32)

Bokus, B. (red.) (2010). Studies in the Psychology of Language and Communication (In honor of Ida Kurcz). Warsaw: Matrix (chapter by E. Bialystok, pp. 183-190)

Kurcz. I. (2005). Psychologia języka i komunikacji (wyd. nowe). Warszawa: Scholar.

Kurcz, I. & Okuniewska, H. (red) (2011). Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Academica (wybrane rozdziały)

Inne:

Aitchison, J. (1991). Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Warszawa: PWN.

Grabias, S. (1994). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kurcz, I. (2000). Język i komunikacja. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2: Psychologia ogólna, s. 231-274). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Shugar, G.W. (1995). Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych. Warszawa: Energeia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.