Psychologia węchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO2-06 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia węchu | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Poznawcza |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru - w 1. serii wyłącznie rok IV i V - |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone omówieniu wybranych danych na temat funkcji węchowych człowieka. Szczególny nacisk zostanie położony na charakterystyki pamięci węchowej w normie i patologii. Analizowane będą także praktyczne zastosowania zapachów w różnych dziedzinach życia. |
||
Pełny opis: |
1. Znaczenie funkcji węchowych w świecie zwierząt i ludzi 2. Typologie zapachów; zapachy a emocje 3. Fizjologia węchu 4. Metody badania funkcji węchowych 5. Pamięć węchowa 6. Różnice rozwojowe i indywidualne w zakresie funkcji węchowych 7. Rola zapachów jako wskazówek pamięciowych (tzw. efekt Prousta) 8. Perfumy 9. Aromaterapia – fakty i mity 10. Zapachy w marketingu 11. Patologia funkcji węchowych 12. Feromony w świecie zwierząt i ludzi |
||
Literatura: |
Czerniawska, E., Czerniawska-Far, J.M. (2009). Człowiek w świecie zapachów. Warszawa: WAiP. Czerniawska, E., Czerniawska-Far, J.M. (2007). Psychologia węchu i pamięci węchowej. Warszawa: WAiP. Gilbert, A. (2010). Co wnosi nos? Nauka o tym, co nam pachnie. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. Konopski, L., Koberda, M. (2003). Feromony człowieka. Środki komunikacji chemicznej między ludźmi. Warszawa: wydawnictwo Naukowe Scholar. Kośmider, J., Mazur-Chrzanowska, B., Wyszyński, B. (2002). Odory. Wydawnictwo Naukowe PWN. Molski, M. (2009). Chemia piękna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po ukończeniu seminarium, student opisuje podstawy neurofizjologiczne funkcji węchowych człowieka ocenia zalety i wady różnych metod badania funkcji węchowych porównuje funkcje węchowe osób z różnych przedziałów wiekowych wyjaśnia znaczenie zaburzeń funkcji węchowych dla jakości życia formułuje zasady wykorzystywania zapachów w marketingu Umiejętności: Po ukończeniu seminarium, student posługuje się pojęciami opisującymi funkcje węchowe używa wiedzy na temat zapachów do wyjaśniania zjawisk psychologicznych Postawy: Po ukończeniu seminarium, student: ocenia zagrożenia wynikające ze stosowania sztucznych zapachów oszacowuje możliwości udzielania pomocy osobom cierpiącym na zaburzenia funkcji węchowych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); końcowe zaliczenie pisemne; prezentacja wybranego zagadnienia przygotowana samodzielnie przez studenta jako podstawa dyskusji w trakcie zajęć (1 raz w trakcie semestru) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Czerniawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Czerniawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.