Oblicza analfabetyzmu w XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO2-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Oblicza analfabetyzmu w XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Poznawcza |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Psychologia procesów poznawczych I 2500-PL-PS-OB1L-2 |
Założenia (opisowo): | Uczestnik zajęć powinien mieć za sobą kurs ze wstępu do psychologii oraz zaliczyć zajęcia z zakresu psychologii poznawczej. Kryteria naboru: 1 ) lata II-V 2) pierwszeństwo zapisów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia nawiązują do idei edukacji całożyciowej. Ukierunkowane są na budzenie świadomości meta-poznawczej, zwłaszcza przekonań o niewiedzy jako elemencie ludzkiego funkcjonowania. Ukazują deficyty i ich skutki w obszarze wiedzy i umiejętności stwierdzane u osób dorosłych, poddawanych systematycznej edukacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są na Wydziale Psychologii nieprzerwanie od roku akademickiego 2001/2002. Nawiązują do zainteresowań autorki dotyczących problematyki uczenia się i nauczania. Główny trzon ćwiczeń poświęcony jest omówieniu przejawów analfabetyzmu funkcjonalnego, obecnego w różnych obszarach funkcjonowania. Konkluzją spotkań pozostaje uwypuklenie przyczyn powstawania tej postaci analfabetyzmu oraz zapobieganie mu (ekspozycja idei edukacji całożyciowej). 1.Analfabetyzm: definicja, rodzaje, rozmiary, skala zjawiska 2. Rozmiary, przyczyny i przejawy analfabetyzmu funkcjonalnego 3. Jestem człowiekiem i żyję wśród ludzi - odmiany analfabetyzmu społecznego 4. Sposób korzystania z technologii informacyjnej jako przejaw analfabetyzmu medialnego 5. Życie w czasie - konsekwencje nieznajomości orientacji temporalnych 6. O braku znajomości relacji między psychiką, ciałem i duchem duch. Status wiedzy o integralności osoby 7. Deficyty w wiedzy o współczesności jako forma analfabetyzmu 8. Przeciw analfabetyzmowi - idea edukacji trwającej całe życie 9. Status informacji i wiedzy w 21 wieku 10. Przeszkody w zdobywaniu wiedzy – perspektywa ucznia i nauczyciela 11. Wiedza i umiejętność jej stosowania jako miara wykształcenia |
Literatura: |
Lektury obowiązujące: -Delors, J. (red.)(1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwa UNESCO, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, s. 9-30. -P. Drucker (1997). Społeczeństwo prokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdz. 10, 11, 12. -Jarymowicz, M. (1999). Poznać siebie – zrozumie ćinnych. W: J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków. (s. 181-197). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. -Kruszewski, K. (1994). Literacy, economy and society. Kwartalnik Pedagogiczny, 47-61. -Ledzińska, M. (2012). Młodzi dorośli w dobie globalizacji. Szkice psychologiczne. Warszawa: Difin, s. s. 11-36. -Ledzińska, M. (2012). Korzenie nauki są gorzkie a owoce słodkie. O niektórych problemach ewolucji nauki na przykładzie psychologii z przełomu XX i XXI wieku. W: T. Rzepa, C. Domański (red.), Na drogach i bezdrożach historii psychologii. Lublin: Wydawnictwo UMCS. -Pawłowski, P. (2000). Widzieć, słyszeć, dotykać. Wywiad. TP, 4. -Pilch, T. (red.)(2003). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 115. -Oleszkowicz, A. Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 138-153. -Śliwerski, B. (1998). Analfabetyzm u progu XXI wieku. Ruch Pedagogiczny, 21, 63-77. -Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja. Warszawa: Wydawnictwo Dobra Literatura. -Szczeklik, A. (2007). Kore. O chorych, chorobach poszukiwaniu duszy medycyny. Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 5-22. -Zimbardo, P., Boyd, J. (2013). Paradoks czasu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (fragment poświęcony kwestionariuszowi ZTPI). Lektury dodatkowe: -Eco, U. (2007). O bibliotece. Warszawa: Świat Książki. -Katra, G. (2008). Aktywność prospektywna młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, s. 40-69. -Skalska, Z. (2014). Przyszłość potrzebna od zaraz. TP, 1, s. 5-7. Stolarski, M., Fieulaine, N. van Beck Wessel (red.). (2014). Time perspective theory: review, research and application. New York: Springer. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna istotę i rodzaje analfabetyzmu - zna rozmiary analfabetyzmu w świecie (kontynenty i kraje) - poznał dynamikę analfabetyzmu w Polsce w XX i w XXI wieku - uczestnik zajęć wie o skali analfabetyzmu funkcjonalnego w świecie - członek grupy pogłębia rozumienie idei edukacji cało-życiowej jako głównego sposobu przeciwdziałania analbabetyzmowi Umiejętności: - swobodnego wypowiadania się na temat częstych przejawów analfabetyzmu funkcjonalnego - przekonującego i zwięzłego w formie wyjaśniania przyczyn wysokiego wskaźnika analfabetów funkcjonalnych w Polsce - dostrzegania własnych braków w wykształceniu, mieszczących się w kategorii analfabetyzmu funkcjonalnego Postawa: - otwartego dostrzegania braków w edukacji własnej - kształcenia się po zakończeniu edukacji formalnej - dostrzegania edukacji jako czynnika rozwoju jednostkowego i społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) - aktywność na zajęciach - przygotowanie pracy pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.