Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria umysłu – ujęcie neurorozwojowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO2-10 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Teoria umysłu – ujęcie neurorozwojowe
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Poznawcza
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kurs dedykowany studentom i studentkom psychologii (od III roku, zgodnie z wymogiem ukończenia “Psychologii Rozwoju Człowieka”), K1 (od III roku, po ukończeniu kursu "Rozwój poznawczy" w IV semestrze), K2 (bez ograniczeń).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci i studentki dowiedzą się jak wygląda badanie teorii umysłu, poznają wybrane teorie wyjaśniające, czynniki wpływające na rozwój tej zdolności, jej korelaty neuronalne oraz zaburzenia w zakresie rozumienia stanów mentalnych.

The aims of this course are to broaden students' knowledge of theory of mind (ToM) research and introduce them to the most important current theoretical approaches concerning this topic. They will also get to know the factors considered to be correlated with ToM development as well as ToM neural mechanisms and the disorders which are characterized with difficulties in mental states attribution.

Kurs dedykowany studentom i studentkom psychologii (od III roku, zgodnie z wymogiem ukończenia “Psychologii Rozwoju Człowieka”), K1 (od III roku, po ukończeniu kursu "Rozwój poznawczy" w IV semestrze), K2 (bez ograniczeń).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka:

- wie, czym jest teoria umysłu (jawna i utajona) oraz jak rozwija się na przestrzeni lat

- zna metody jej badania (werbalne i niewerbalne, interakcyjne, neuropoznawcze)

- wie, jakie czynniki wpływają na rozwój teorii umysłu

- wyróżnia obszary w mózgu związane z przetwarzaniem stanów mentalnych

- zna charakterystykę zaburzeń w zakresie teorii umysłu

Umiejętności

Student/ka:

- umie dopasować metodę badawczą teorii umysłu do poziomu rozwoju osoby badanej oraz pytania badawczego

- potrafi zaplanować badania przy użyciu poznanych metod

Kompetencje społeczne (postawy)

Student/ka:

- zachowuje krytycyzm wobec interpretowania danych z badań w zakresie teorii umysłu

- dostrzega ograniczenia narzędzi badawczych stosowanych do pomiaru teorii umysłu

- zdaje sobie sprawę ze złożoności zaburzeń w zakresie rozumienia stanów mentalnych i ich wpływu na jakość funkcjonowania społecznego jednostki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone teorii umysłu w ujęciu rozwojowym. Czy w wieku 4 lat następuje przełomowy moment w zakresie rozwoju tej zdolności, czy może pojawia się ona u dzieci znacznie wcześniej, a za ich niższymi wynikami stoi niedoskonałość narzędzi badawczych? Jak w inny sposób można badać rozumienie stanów mentalnych innych osób? Czym charakteryzują się deficyty w tym zakresie? Podczas zajęć, posiłkując się badaniami oraz rozważaniami teoretycznymi, postaramy się podjąć próbę odpowiedzi na powyższe pytania.

Plan zajęć znajduje się w szczegółach cyklu przedmiotu

Literatura:

Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Wydawnictwo UJ.

Białecka-Pikul, M., Kosno, M., Białek, A., & Szpak, M. (2019). Let’s do it together! The role of interaction in false belief understanding. Journal of experimental child psychology, 177, 141-151.

Birch, S. A., & Bloom, P. (2007). The curse of knowledge in reasoning about false beliefs. Psychological Science, 18(5), 382-386.

Carlson, S. M., Claxton, L. J., & Moses, L. J. (2015). The relation between executive function and theory of mind is more than skin deep. Journal of Cognition and Development, 16(1), 186-197.

Grosse Wiesmann, C., Friederici, A. D., Singer, T., & Steinbeis, N. (2017). Implicit and explicit false belief development in preschool children. Developmental science, 20(5), e12445

Johnson M. H., Haan M. (2015). Neurokognitywistka rozwoju, Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.

Kovács, Á. M., Téglás, E., & Endress, A. D. (2010). The social sense: Susceptibility to others’ beliefs in human infants and adults. Science, 330(6012), 1830-1834.

Milligan, K., Astington, J. W., & Dack, L. A. (2007). Language and theory of mind: meta‐analysis of the relation between language ability and false‐belief understanding. Child development, 78(2), 622-646.

Saxe, R. (2009). Theory of mind (neural basis). Encyclopedia of consciousness, 2, 401-410.

Senju, A. (2012). Spontaneous theory of mind and its absence in autism spectrum disorders. The Neuroscientist, 18(2), 108-113.

Wellman, H. M. (2002). Understanding the psychological world: Developing a theory of mind. Blackwell handbook of childhood cognitive development, 167-187.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-15 - 2021-01-31

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Podczas zajęć studenci i studentki dowiedzą się jak wygląda badanie teorii umysłu, poznają wybrane teorie wyjaśniające, czynniki wpływające na rozwój tej zdolności, jej korelaty neuronalne oraz zaburzenia w zakresie rozumienia stanów mentalnych.

Literatura:

1. Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Wydawnictwo UJ.

2. Carlson, S. M., Claxton, L. J., & Moses, L. J. (2015). The relation between executive function and theory of mind is more than skin deep. Journal of Cognition and Development, 16(1), 186-197.

3. Grosse Wiesmann, C., Friederici, A. D., Singer, T., & Steinbeis, N. (2017). Implicit and explicit false belief development in preschool children. Developmental science, 20(5), e12445

4.. Johnson M. H., Haan M. (2015). Neurokognitywistka rozwoju, Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.

5. Kovács, Á. M., Téglás, E., & Endress, A. D. (2010). The social sense: Susceptibility to others’ beliefs in human infants and adults. Science, 330(6012), 1830-1834.

6. Krupenye, C., & Call, J. (2019). Theory of mind in animals: Current and future directions. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 10(6), e1503.

7. Milligan, K., Astington, J. W., & Dack, L. A. (2007). Language and theory of mind: meta‐analysis of the relation between language ability and false‐belief understanding. Child development, 78(2), 622-646.

8. Saxe, R. (2009). Theory of mind (neural basis). Encyclopedia of consciousness, 2, 401-410.

9. Senju, A. (2012). Spontaneous theory of mind and its absence in autism spectrum disorders. The Neuroscientist, 18(2), 108-113.

10. Wellman, H. M. (2002). Understanding the psychological world: Developing a theory of mind. Blackwell handbook of childhood cognitive development, 167-187.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.