Psychofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO3-08 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychofizjologia |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (lista przedmiotów): | Biologiczne mechanizmy zachowania I 2500-PL-PS-OB1Z-3 |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru 1) lata III-V 2) kolejność zapisów |
Skrócony opis: |
Wykład ma zapoznać słuchacza z dorobkiem współczesnej psychofizjologii - dyscypliny zajmującej się relacjami zachodzącymi między procesami psychologicznymi i fizjologicznymi. W ramach zajęć omówione zostaną podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego, w szczególności - metody pomiaru aktywności mózgu, mięśni szkieletowych, układu krążenia, szerokości źrenicy, ruchów oka i aktywności elektrycznej skory. Przedstawione też będą reprezentatywne wyniki badań psychofizjologicznych oraz najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do interpretacji tych wyników. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu, student: - zna zasadnicze metody pomiaru psychofizjologicznego oraz wyznaczania wskaźników (K_W02); - zna najważniejsze paradygmaty badawcze w psychofizjologii (K_W02); - potrafi opisać typową interpretację wskaźników psychofizjologicznych na gruncie psychologii (K_W04); - umie odnaleźć w literaturze dane na temat znaczenia wskaźników psychofizjologicznych oraz ocenić poprawność opisanych w tej literaturze procedur pomiarowych i analiz (K_U05); - ma świadomość znaczenia badań psychofizjologicznych w psychologii i rozumie konieczność ich uwzględniania w budowaniu teorii (K_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rynkiewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rynkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Blok I: Wybrane koncepcje teoretyczne w psychofizjologii Zostaną omówione cele i zadania psychofizjologii oraz ważne koncepcje teoretyczne, które ukierunkowały badania psychofizjologiczne: m.in. teoria aktywacji, przestrzeń autonomiczna, biofeedback itp.. Przedstawione będą również typowe paradygmaty badawcze oraz popularne metodologiczne podejścia w psychofizjologii. Blok II: Grupy wskaźników psychofizjologicznych Na kolejnych wykładach zostaną omówione poszczególne grupy wskaźników psychofizjologicznych: 1) aktywność mózgu (EEG) - wskaźniki falowe i potencjały wywołane; 2) aktywność mięśni (EMG) - motoryka, mimika; 3) aktywność sercowo-naczyniowa (EKG, ciśnienie tętnicze) - zmiany toniczne i fazowe, umiejscowienie w cyklu pracy serca, HRV; 4) aktywność oddechowa - tempo i amplituda; 5) aktywność oka -okulografia, eye-tracking; 5) aktywność skóry (EDA) - reakcje spontaniczne i wywołane. W zakresie każdej grupy wskaźników zostaną omówione podstawy fizjologiczne i fizyczne pomiaru i analizy, znaczenie dla różnych obszarów psychologii (stany afektywne, aktywność poznawcza, uczenie się, cechy psychiczne tp.), najważniejsze odkrycia, koncepcje i teorie, paradygmaty badawcze i podejścia metodologiczne. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Cacioppo, J. T., Tassinary, L. G., & Berntson, G. G. (Red.). (2018). Handbook of psychophysiology (Fourth edition). Cambridge University Press. Sosnowski, T., Zimmer K. (red.) (1993), Metody psychofizjologiczne w badaniach psychologicznych. Warszawa: PWN. Sosnowski, T. (2000). Psychofizjologia. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, 131-178). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sosnowski, T., Jaśkowski, P. (2008). Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 2, ss. 643-679). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [część dotycząca mózgu, układu krążenia i aktywności elektrodermalnej] LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Andreassi, J. L. (2007). Psychophysiology: Human behavior and physiological response (5th ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Ass., Inc. Ciarkowska, W. (1992). Psychofizjologiczna analiza aktywności poznawczej (rozdz. I-II). Wrocław: Ossolineum. Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (red.) (2005). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza: Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: Vizja Press & IT. Martin, I., Venables, P.H. (red.). (1980). Techniques in psychophysiology. Chichester: Wiley. Rizzollatti, G., Sinigaglia, C. (2008). Mirrors in the brain. Oxford: Oxford University Press. Traczyk, W. Z., Trzebski, A. (red.) (2001). Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej (wyd. III). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Sosnowski, T. (2002) Zadania umysłowe a aktywność sercowo-naczyniowa. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Główna lektura do wykładu jest w języku angielskim |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.