Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inteligencja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO4-04
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inteligencja
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Osobowości, emocji i motywacji oraz różnic indywidualnych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
nieobowiązkowe
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Brak wymagań wstępnych


Kryteria naboru:

Lurs dla lat II-V

Pierwszeństwo zapisów

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Współczesne dociekania nad inteligencją wychodzą daleko poza klasyczne zagadnienia sformułowane na początku XX w. Obecnie prowadzone badania dotyczą np. tego czy inteligencja determinuje długość życia, wyznawaną religię albo powodzenie w życiu. Z drugiej strony badacze starają się zrozumieć podłoże inteligencji, zarówno poznawcze, neurologiczne jak i genetyczne. Seminarium poświęcone będzie różnym aspektom inteligencji. Studenci zapoznają się z najnowszymi badaniami i teoriami związanymi z funkcjonowaniem intelektualnym.

Pełny opis:
Efekty uczenia się:

- Znajomość współczesnego stanu wiedzy na temat inteligencji

- Wiedza na temat metod pomiaru inteligencji

- Wiedza na temat praktycznego znaczenia testów inteligencji - w szkole, pracy i życiu codziennym

- Umiejętność oceny przydatności narzędzi do pomiaru inteligencji i wyników uzyskiwanych za ich pomocą

- Umiejętność oceny rzetelności badań na temat inteligencji

- Bycie świadomym społecznych konsekwencji diagnozy inteligencji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Zajenkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Współczesne dociekania nad inteligencją wychodzą daleko poza klasyczne zagadnienia sformułowane na początku XX w. Obecnie prowadzone badania dotyczą np. tego czy inteligencja determinuje długość życia, wyznawaną religię albo powodzenie w życiu. Z drugiej strony badacze starają się zrozumieć podłoże inteligencji, zarówno poznawcze, neurologiczne jak i genetyczne. Seminarium poświęcone będzie różnym aspektom inteligencji. Studenci zapoznają się z najnowszymi badaniami i teoriami związanymi z funkcjonowaniem intelektualnym.

Proponowane zagadnienia:

1. Struktura inteligencji: jeden czynnik czy wiele zdolności?

2. Biologiczne podłoże inteligencji - od prostych impulsów nerwowych do wydajności energetycznej mózgu

3. Poznawcze podłoże inteligencji

4. Czy inteligencja=pamięć robocza?

5. Inteligencja w praktyce: szkoła, praca

6. Inteligencja w życiu codziennym: zdrowie i długość życia

7. Róznice miedzygrupowe: narodowosc i rasa a inteligencja

8. Testy inteligencji - jakie znaczenie ma IQ?

9. Czy stajemy się coraz mądrzejsi? Efekt Flynna

10. Inteligencja a przekonania religijne i polityczne

11. Czy maszyna może myśleć? Sztuczna inteligencja

12. Pomiędzy osobowością a inteligencją

13. Inteligencja a zdrowie i jakość życia

14. Ewolucyjne wyjaśnienie różnic w inteligencji

Literatura:

literatura obowiązkowa:

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP.

literatura dodatkowa:

Deary, I. Intelligence. A very short introduction. Oxford: University Press.

Rushton, J.P., Ankney, C.D. (1996). Brain size and cognitive ability: Correlations with age, sex, social

class, arid race. Psychonomic Bulletin and Review, 3, 21-36.

Arden, S., Gottfredson, L., Miller, G., Pierce, A. (2009). Intelligence and semen quality are positively correlated, 37, 277-282.

Logie, R.H. (2011). The functional organisation and the capacity limits of working memory. Current Directions in Psychological Science, 20, 240-245.

Gresham, F.M., Reschly, D.J. (2011). Standard of Practice and Flynn Effect Testimony in Death Penalty Cases. Intellectual and Developmental Disabilities, 49, 131-140.

Deary, I., Gottfredson, L. (2005). Intelligence Predicts Health and Longevity, but Why? Current Directions in Psychological Science, 13, 1-4.

Gustafsson, J. (2001). Schooling and intelligence: Effects of track of study on level and profile of cognitive abilities. International Education Journal, 4, 166-186.

Lynn, R., Kanazawa, S. (2008). How to explain high Jewish achievement: The role of intelligence and values. Personality and Individual Differences, 44, 801-808.

Lynn, R., Harvey, J., Nyborg, H. (2009). Average intelligence predicts atheism rates across 137 nations. Intelligence, 37, 11-15.

Kanazawa, S. Why Liberals and Atheists Are More Intelligent. Social Psychology Quarterly, 73, 33–57.

Turing, A. (1950). Computing Machinery and Intelligence. Mind, 49 433-460.

Searle, J. (1984). Minds, Brains and Science: The 1984 Reith Lectures. Lecture 2 . Harvard:. University Press.

von Stumm, S., Chamorro-Premuzic, T., Ackerman, P.L. (2011). Re-visiting intelligence- personality associations: Vindicating intellectual investment. In: T. Chamorro-Premuzic, S. von Stumm, A. Furnham (ed.), Handbook of individual differences. Chichester, UK: Wiley-Blackwell.

Mayer, J., Salovey, P., Caruso, D. (2008). Emotional Intelligence. New Ability or Eclectic Traits? American Psychologist, 63, 503-517.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)