Inteligencja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO4-04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Inteligencja |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Osobowości, emocji i motywacji oraz różnic indywidualnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Brak wymagań wstępnych Kryteria naboru: Lurs dla lat II-V Pierwszeństwo zapisów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Współczesne dociekania nad inteligencją wychodzą daleko poza klasyczne zagadnienia sformułowane na początku XX w. Obecnie prowadzone badania dotyczą np. tego czy inteligencja determinuje długość życia, wyznawaną religię albo powodzenie w życiu. Z drugiej strony badacze starają się zrozumieć podłoże inteligencji, zarówno poznawcze, neurologiczne jak i genetyczne. Seminarium poświęcone będzie różnym aspektom inteligencji. Studenci zapoznają się z najnowszymi badaniami i teoriami związanymi z funkcjonowaniem intelektualnym. |
Pełny opis: | |
Efekty uczenia się: |
- Znajomość współczesnego stanu wiedzy na temat inteligencji - Wiedza na temat metod pomiaru inteligencji - Wiedza na temat praktycznego znaczenia testów inteligencji - w szkole, pracy i życiu codziennym - Umiejętność oceny przydatności narzędzi do pomiaru inteligencji i wyników uzyskiwanych za ich pomocą - Umiejętność oceny rzetelności badań na temat inteligencji - Bycie świadomym społecznych konsekwencji diagnozy inteligencji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Zajenkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Współczesne dociekania nad inteligencją wychodzą daleko poza klasyczne zagadnienia sformułowane na początku XX w. Obecnie prowadzone badania dotyczą np. tego czy inteligencja determinuje długość życia, wyznawaną religię albo powodzenie w życiu. Z drugiej strony badacze starają się zrozumieć podłoże inteligencji, zarówno poznawcze, neurologiczne jak i genetyczne. Seminarium poświęcone będzie różnym aspektom inteligencji. Studenci zapoznają się z najnowszymi badaniami i teoriami związanymi z funkcjonowaniem intelektualnym. Proponowane zagadnienia: 1. Struktura inteligencji: jeden czynnik czy wiele zdolności? 2. Biologiczne podłoże inteligencji - od prostych impulsów nerwowych do wydajności energetycznej mózgu 3. Poznawcze podłoże inteligencji 4. Czy inteligencja=pamięć robocza? 5. Inteligencja w praktyce: szkoła, praca 6. Inteligencja w życiu codziennym: zdrowie i długość życia 7. Róznice miedzygrupowe: narodowosc i rasa a inteligencja 8. Testy inteligencji - jakie znaczenie ma IQ? 9. Czy stajemy się coraz mądrzejsi? Efekt Flynna 10. Inteligencja a przekonania religijne i polityczne 11. Czy maszyna może myśleć? Sztuczna inteligencja 12. Pomiędzy osobowością a inteligencją 13. Inteligencja a zdrowie i jakość życia 14. Ewolucyjne wyjaśnienie różnic w inteligencji |
|
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: GWP. literatura dodatkowa: Deary, I. Intelligence. A very short introduction. Oxford: University Press. Rushton, J.P., Ankney, C.D. (1996). Brain size and cognitive ability: Correlations with age, sex, social class, arid race. Psychonomic Bulletin and Review, 3, 21-36. Arden, S., Gottfredson, L., Miller, G., Pierce, A. (2009). Intelligence and semen quality are positively correlated, 37, 277-282. Logie, R.H. (2011). The functional organisation and the capacity limits of working memory. Current Directions in Psychological Science, 20, 240-245. Gresham, F.M., Reschly, D.J. (2011). Standard of Practice and Flynn Effect Testimony in Death Penalty Cases. Intellectual and Developmental Disabilities, 49, 131-140. Deary, I., Gottfredson, L. (2005). Intelligence Predicts Health and Longevity, but Why? Current Directions in Psychological Science, 13, 1-4. Gustafsson, J. (2001). Schooling and intelligence: Effects of track of study on level and profile of cognitive abilities. International Education Journal, 4, 166-186. Lynn, R., Kanazawa, S. (2008). How to explain high Jewish achievement: The role of intelligence and values. Personality and Individual Differences, 44, 801-808. Lynn, R., Harvey, J., Nyborg, H. (2009). Average intelligence predicts atheism rates across 137 nations. Intelligence, 37, 11-15. Kanazawa, S. Why Liberals and Atheists Are More Intelligent. Social Psychology Quarterly, 73, 33–57. Turing, A. (1950). Computing Machinery and Intelligence. Mind, 49 433-460. Searle, J. (1984). Minds, Brains and Science: The 1984 Reith Lectures. Lecture 2 . Harvard:. University Press. von Stumm, S., Chamorro-Premuzic, T., Ackerman, P.L. (2011). Re-visiting intelligence- personality associations: Vindicating intellectual investment. In: T. Chamorro-Premuzic, S. von Stumm, A. Furnham (ed.), Handbook of individual differences. Chichester, UK: Wiley-Blackwell. Mayer, J., Salovey, P., Caruso, D. (2008). Emotional Intelligence. New Ability or Eclectic Traits? American Psychologist, 63, 503-517. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.