Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narcyzm w ujęciu psychologicznym: Modele, struktura, znaczenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO4-13
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Narcyzm w ujęciu psychologicznym: Modele, struktura, znaczenie
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria naboru:

rok II-V

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat narcyzmu w ujęciu psychologicznym. W trakcie seminarium omawiane będą zarówno teorie historyczne wywodzące się z psychoanalizy, jak i najnowsze badania z zakresu psychologii osobowości. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z różnymi modelami narcyzmu, jego strukturą oraz metodami pomiaru. Ponadto, przedstawione zostaną badania na temat podłoża narcyzmu oraz jego konsekwencji i przejawów w codziennym życiu.

Efekty uczenia się:

Wiedza studenta:

- wymienia i charakteryzuje różne formy narcyzmu

- zna różne modele narcyzmu

- wymienia najważniejsze korelaty narcyzmu

Umiejętności studenta:

- potrafi zdiagnozować cechę narcyzmu

- potrafi używać różnych narzędzi do pomiaru narcyzmu

- potrafi odróżnić narcyzmu jako typową cechę osobowości i jako przejaw psychpatologii

Kompetencje społeczne studenta:

- szacuje poziom narcyzmu

- dostrzega związek między narcyzmem a funkcjonowaniem psychicznym w różnych obszarach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Zajenkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat narcyzmu w ujęciu psychologicznym. W trakcie seminarium omawiane będą zarówno teorie historyczne wywodzące się z psychoanalizy, jak i najnowsze badania z zakresu psychologii osobowości. Przedstawione zostaną modele narcyzmu, badania nad jego strukturą oraz metody pomiaru. Ponadto, w trakcie zajęć omawiane będą przejawy narcyzmu, emocje, przekonania i cechy specyficzne dla osób narcystycznych.

Literatura:

Back, M. D., Küfner, A. C. P., Dufner, M., Gerlach, T. M.,

Rauthmann, J. F., & Denissen, J. J. A. (2013). Narcissistic

admiration and rivalry: Disentangling the bright and dark

sides of narcissism. Journal of Personality and Social

Psychology, 105, 1013–1037.

Brummelman, E., Thomaes, S., & Sedikides, C. (2016).

Separating narcissism from self-esteem. Current Directions

in Psychological Science, 25, 8–13.

Bushman, B. J., & Baumeister, R. F. (1998). Threatened egotism,

narcissism, self-esteem, and direct and displaced

aggression: Does self-love or self-hate lead to violence?

Journal of Personality and Social Psychology, 75, 219–

229.

Campbell, W. K., & Foster, J. D. (2007). The narcissistic self:

Background, an extended agency model, and ongoing

controversies. In C. Sedikides & S. J. Spencer (Eds.),

Frontiers of social psychology: The self (pp. 115–138). New

York, NY: Psychology Press.

Gebauer, J. E., Sedikides, C., Verplanken, B., & Maio, G. R.

(2012). Communal narcissism. Journal of Personality and

Social Psychology, 103, 854–878.

Hermann, A. D., Brunnell, A. B., & Foster, J. D. (Eds.). (2018).

Handbook of trait narcissism: Key advances, research

methods, and controversies. New York, NY: Springer.

Krizan, Z., & Herlache, A. D. (2017). The narcissism spectrum

model: A synthetic view of narcissistic personality.

Personality and Social Psychology Review, 22, 3–31.

Morf, C. C., & Rhodewalt, F. (2001). Unraveling the paradoxes

of narcissism: A dynamic self-regulatory processing

model. Psychological Inquiry, 12, 177–196.

Zajenkowski, M., & Dufner, M. (2020). Why do narcissists care so much about

intelligence? Current Directions in Psychological Science., 29, 261–266."

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)