Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO5-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Wychowacza i Rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza o rozwoju w okresie adolescencji stanowi ważną cześć wiedzy psychologicznej, którą powinien w podstawowym zakresie posiadać każdy absolwent psychologii. kryteria naboru: kurs dla lat I-V kolejność zapisów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Adolescencja jest ważnym etapem w życiu człowieka. Obejmuje okres pomiędzy dzieciństwem a wiekiem dojrzałym. Wielu psychologów i socjologów uważa ten okres w życiu za okres przejściowy, który niesie ze sobą niespotykane wcześniej możliwości, ale również konflikty i zagrożenia. Słowo ?adolescencja" pochodzi z języka łacińskiego /adolescere/ i oznacza: wzrastać lub osiągnąć dojrzałość i w takim znaczeniu jest dzisiaj używane - określa okres obejmujący drugą dekadę życia ludzkiego, prowadzący do dorosłości i dojrzałości. Jest to czas gwałtownych i radykalnych przemian jednostki, których poznanie jest celem proponowanego wykładu. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien: - opisać rozwój w okresie dorastania - porównać różne koncepcje rozwoju młodzieży - porównać okres dorastania z dzieciństwem i dorosłością - wskazać procesy ciągłości rozwoju i specyficzne dla dorastania - umieć przeprowadzić analizę krytyczną procesu rozwojowego w okresie dorastania - dokonać analizy porównawczej zmian rozwojowych u dziewcząt i chłopców oraz w odniesieniu do wcześniejszych faz rozwojowych |
Praktyki zawodowe: |
nie są wymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Katra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bakiera L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 345 – 378). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (rozdz. 12. - Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie dorastania, s. 362-400) Katra, G. (2003). Dorastanie jako okres wielkich transformacji. W: A. Jurkowski /red./. Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Katra G. (2010). Psycholog szkolny wobec wyzwań dorastania, [w:] G. Katra G., E. Sokołowska (red). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 74-92). Warszawa: WoltersKluwer Polska. Obuchowska I. (2000). Adolescencja, [w:]. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, /red./, Psychologia rozwoju człowieka(163-201). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. Oleszkowicz A., Senejko A.(2011). Dorastanie, W: J. Trempała (red.) Rozwój psychiczny człowieka, s.258-285. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Oleszkowicz A., Senejko A.(2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. /Rozdz. o dorastaniu/ Ziółkowska B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 379 – 391). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.