Psychologia Eksperymentalna dla zaawansowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO7-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia Eksperymentalna dla zaawansowanych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Metodologia, Statystyka i Psychometria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurami badawczymi i instrumentami badawczymi wykraczającymi poza zajęcia obowiązkowe. * zajęcia w semestrze letnim 2019/2020 odbywają się w formie zdalnej |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów trzeciego, czwartego i piątego roku studiów magisterskich, prowadzących badania w ramach prac empirycznych i magisterskich. Celem seminarium jest zapoznanie słuchaczy z zaawansowanymi schematami metodologicznymi prowadzenia badań psychologicznych oraz sposobami ich analizy statystycznej. W ramach zajęć ponadto omówione zostaną niektóre niebezpieczeństwa wynikające ze stosowania złożonych schematów badawczych, jak również niektóre sposoby wykrywania nieprawidłowości w analizach statystycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów trzeciego, czwartego i piątego roku studiów magisterskich, prowadzących badania w ramach prac empirycznych i magisterskich. Celem seminarium jest zapoznanie słuchaczy z zaawansowanymi schematami metodologicznymi prowadzenia badań psychologicznych oraz sposobami ich analizy statystycznej. W ramach zajęć ponadto omówione zostaną niektóre niebezpieczeństwa wynikające ze stosowania złożonych schematów badawczych, jak również niektóre sposoby wykrywania nieprawidłowości w analizach statystycznych. 1. Schematy badawcze stosowane w badaniach psychologicznych - podstawowe rozróżnienia a. badania korelacyjne b. quasi- eksperyment c. eksperyment d. złożone schematy badawcze 2. Operacjonalizacja zmiennych i wskaźniki a. pomiar zmiennych b. budowa wskaźników c. przekształcenia 3. Niektóre pułapki metodologiczne a. analizy związków między zmiennymi b. orzekanie o zależności przyczynowo skutkowej 4. Analiza danych w złożonych schematach badawczych a. analiza zmiennych jakościowych i ilościowych b. zaawansowane metody analiz statystycznych 5. Niektóre pułapki w statystyce 6. Interpretacja danych a. interpretacja efektów głównych w modelach jednoczynnikowych i wieloczynnikowych b. interpretacja efektów interakcyjnych 7. Opracowanie danych i ich prezentacja |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Brzeziński J. (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i pegdagogice. Warszawa:Scholar Brzeziński J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Ferguson G.A.,Takane Y. (2003) Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Gilbert N. (2006). From postgraduate to social scientist. A guide to key skills. London: SAGE. Harmont-Jones E.,Beer S.J, (2009). Methods in Social Neuroscience. New York: Guilford Publications. Wieczorkowska G, Wierzbicki J.(2007) Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar |
Efekty uczenia się: |
Po zajęciach student będzie: - potrafił czytać teksty naukowe ze zrozumieniem - potrafił stworzyć badanie w różnych schematach badawczych - potrafił operacjonalizować zmienne i budować odpowiednie wskaźniki - potrafił prowadzić badania - potrafił opisywać przeprowadzone badanie w raporcie naukowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny zajęć jest przeprowadzenie badania eksperymentalnego i opisanie jego wyników w raporcie badawczym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.