Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy programowania w Pythonie dla psychologów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO7-04
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy programowania w Pythonie dla psychologów
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Metodologia, Statystyka i Psychometria
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria naboru

Lata II-V

Pierwszeństwo zapisów.

Skrócony opis:

Jest to praktyczny kurs wprowadzający do programowania w Pythonie, czyli jednym z najpopularniejszych, najprostszych i najbardziej wszechstronnych obecnie języków programowania. Nie wymaga żadnego wcześniejszego doświadczenia w programowaniu. Na zajęciach studenci na podstawie pisanych przez siebie skryptów poznają podstawowe pojęcia programowania, takie jak zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje. Uczestnicy zapoznają się ze składnią Pythona, strukturami danych, najczęściej używanymi bibliotekami, różnymi stylami programowania oraz ich zastosowaniem w psychologii (zautomatyzowane przetwarzanie i analiza danych, tworzenie prostych narzędzi badawczych itd.).

Efekty uczenia się:

Student:

Rozumie, z jakich źródeł można czerpać dane, lub jak można je wygenerować (K_W03).

Zna podstawy programowania w języku Python (K_W03).

Zna możliwe zastosowania metod przetwarzania i analizy danych przy pomocy języka Python (K_W03).

Potrafi za pomocą języka Python wyszukiwać, gromadzić i przygotować do analizy dane dotyczące różnych zjawisk psychologicznych/społecznych (K_U04).

Potrafi przygotować środowisko programistyczne dla języka Python wraz z niezbędnymi do tego pakietami (K_U04).

Rozumie, że umiejętności programowania dają uniwersalne kompetencje związane z zastosowaniem ich w psychologii i innych dziedzinach wiedzy (K_K02).

Rozumie, że posługiwanie się językiem Python wymaga ciągłego doskonalenia własnych umiejętności (K_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Leśniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Umiejętność programowania nie jest obecnie domeną zarezerwowaną dla wąskiego grona specjalistów. Konieczność samodzielnego wyekstrahowania i przetworzenia na własne potrzeby danych, a także tworzenia prostych narzędzi cyfrowych wymaga pozyskania nowych kompetencji. Język Python jest idealnym rozwiązaniem dla psychologów (oraz przedstawicieli innych nauk społecznych), nieposiadających często rozbudowanej wiedzy matematycznej/informatycznej, a zajmujących się pozyskiwaniem i analizą danych. To jeden z najprostszych do nauki a jednocześnie najbardziej wszechstronnych i efektywnych języków programowania. Jego ciągły rozwój sprawia, że staje się podstawowym narzędziem m.in. w dziedzinie data science. Zastosowania Pythona wykraczają jednak poza analizę danych. Współcześnie wykorzystuje się go również do projektowania aplikacji internetowych, desktopowych i mobilnych. Kurs jest odpowiedzią na rosnącą rolę kompetencji cyfrowych we współczesnej nauce i praktyce. W trakcie zajęć uczestnicy nabywają znajomości podstawowej składni języka, typów danych (skalarnych i złożonych), instrukcji warunkowych, sterowania przepływem programu, tworzenia funkcji oraz pisania użytecznych algorytmów i skryptów. Samodzielnie tworzone programy i ich części uwzględniające m.in. specyfikę danych psychologicznych, mają za zadanie umożliwić zbudowanie trwałych umiejętności rozumienia kodu, jego tworzenia i poszukiwania różnych rozwiązań dla problemów często spotykanych np. w trakcie realizacji badań naukowych. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Ponadto w trakcie kursu uczestnicy będą musieli dostarczyć swoje rozwiązania na przynajmniej trzy krótkie zadania programistyczne, które będą warunkiem zaliczenia przedmiotu. Ocena z przedmiotu będzie oparta ocenie z kolokwium zaliczeniowego (konieczne uzyskanie przynajmniej 50% punktów).

Literatura:

Miles, R. (2018). Python. Zacznij programować! Wyd. Helion

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)