Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia psychoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO8-06
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia psychoterapii
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Zajęcia Interdyscyplinarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria wejścia:

1) Zaliczenie przedmiotów Wstęp do Psychologii (2500-PL-PS-OB1Z-1), Historia Myśli Psychologicznej (2500-PL-PS-OB1L-4)

2) rejestracja na specjalizację Psychoterapia, Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, Psychologia sądowa;

3) kurs dla lat IV-V

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zarys najważniejszych zagadnień i kierunków w historii psychoterapii w okresie od XVIII w. do współczesności. Rozumienie i leczenie zaburzeń psychicznych jest szeroką i dynamicznie rozwijającą się dziedziną, oferującą wiele podejść, modalności i paradygmatów. Przedstawienie rozwoju podstawowych pojęć, teorii i założeń ontologicznych i epistemologicznych, a także sporów i kontrowersji w psychoterapii w formie seminaryjnej wspiera kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i pozwala na bardziej świadome i refleksyjne, a mniej stronnicze podejście do współczesnego stanu wiedzy.

Efekty uczenia się:

Wiedza (student wie/zna):

• Posiada podstawową wiedzę na temat głównych nurtów myśli psychologicznej (najważniejszych teorii z obszaru psychologii klinicznej/psychoterapii), ich ewolucji oraz umiejscowienia w szerszym kontekście historycznym (K_W14).

• Jest świadom społeczno-kulturowych wpływów na rozumienie zdrowia psychicznego i psychopatologii (K_W14).

• Zna historię rozwoju metod i klasyfikacji diagnostycznych w psychologii klinicznej oraz metodologii badań empirycznych nad psychoterapią (K_W01).

• Zna najważniejsze funkcjonujące obecnie podejścia terapeutyczne i koncepcje psychiatryczne, ze szczególnym uwzględnieniem ich podobieństw, różnic i wzajemnych relacji (K_W17).

Umiejętności (student umie):

• Umie samodzielnie dokonywać krytycznej analizy treści naukowych, zarówno z zakresu teorii i empirii oraz jest świadom wpływu kontekstu historycznego/społeczno-kulturowego na rozwój idei naukowych (K_U05).

• Jest w stanie brać udział w dyskusji, argumentować własne stanowiska i konstruktywnie odnosić się do argumentów innych stron (K_U01).

Kompetencje społeczne (student potrafi):

• Wykazuje świadomą i wyrozumiałą perspektywę akceptacji, tolerancji i szacunku wobec innych niezależnie od grupy, jaką reprezentują (K_K01).

• Jest świadom historycznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań definicji zaburzeń psychicznych i szanuje podmiotowość osób cierpiących na te zaburzenia (K_K01).

• Potrafi samodzielnie kontynuować własną edukację i kształtować własne kompetencje (K_K04).

• Potrafi podejmować refleksję odnośnie fundamentalnych założeń ontologicznych i epistemologicznych współczesnej psychoterapii i psychiatrii (K_K04).

• Potrafi uczestniczyć w merytorycznej dyskusji (K_K06).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)