Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychoedukacja – jak tworzyć zajęcia i materiały psychoedukacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FS5-05 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Psychoedukacja – jak tworzyć zajęcia i materiały psychoedukacyjne
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety stosowane
Psychologia Wychowacza i Rozwoju
Punkty ECTS i inne: (brak)
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

kurs dla lat II-V

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentek i studentów do projektowania i prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych oraz przygotowywania materiałów popularyzujących wiedzę psychologiczną do zastosowania w edukacji.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci i studentki:

Wiedza

• znają wybrane techniki i metody pracy z grupą

• znają zasady przygotowywania i ewaluacji warsztatów i materiałów psychoedukacyjnych

• zna etapy uczenia się przez doświadczenie (cykl Kolba)

• znają podstawy prawne oraz zasady etyczne ważne przy podejmowaniu działań psychoedukacyjnych

Umiejętności

• planują formy edukacyjne dostosowane do możliwości rozwojowych

• przygotowują program warsztatu psychoedukacyjnego; prowadzą warsztat psychoedukacyjny na podstawie własnego programu

• nawiązują i podtrzymują kontakt z grupą

• reagują na różnorodne zachowania uczestników w trakcie procesu grupowego

Kompetencje społeczne

• wykorzystują posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań edukacyjnych

• wykorzystują posiadaną wiedzę w działaniach na rzecz innych ludzi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Wojnarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentek i studentów do projektowania i prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych oraz przygotowywania materiałów popularyzujących wiedzę psychologiczną do zastosowania w edukacji.

Psychoedukacja jest w ostatnich latach coraz bardziej popularna. Wiele instytucji – w tym przede wszystkim szkoły i przedszkola – zaprasza do współpracy psychologów i korzysta z ich wiedzy, by rozwijać ważne kompetencje swoich wychowanków. Popularne są również zajęcia dla rodziców, nauczycieli, pracowników firm i urzędów. Warto, by osoby prowadzące tego typu zajęcia były do tego odpowiednio przygotowane. Temu służyć ma ten kurs.

W czasie zajęć studentki i studenci obejrzą i przeanalizują różne rodzaje materiałów psychodeukacyjnych, a także zaprojektują swoje własne. Zdobędą podstawową wiedzę i umiejętności potrzebne do przygotowania i poprowadzenia warsztatu, poznają zasady tworzenia dodatkowych materiałów edukacyjnych. Nabędą też być może pierwsze doświadczenia w roli trenera / trenerki. Zajęcia będą miały część teoretyczną i praktyczną.

Literatura:

Jachimska, M. (1994). Grupa bawi się i pracuje. Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus.

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Biblioteka Moderatora.

Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera. Gdańsk: GWP.

Łaguna, M. (2004) Szkolenia, jak je prowadzić by… Gdańsk: GWP.

Ministerstwo Edukacji Narodowej (red.) (2007). Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. Ćwiczenia grupowe. Warszawa: Agencja Informacji Użytkowej.

Rae, L. (2003). Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Stewart J. (red) (2002). Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN.

Urban, M. (2015). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe. Gdańsk: GWP.

Vopel, K. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki. Kielce: Jedność.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.