Wprowadzenie do psychologii sportu – perspektywa badacza, perspektywa praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS8-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii sportu – perspektywa badacza, perspektywa praktyka |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane Zajęcia Interdyscyplinarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę i pracę z tekstami naukowymi w tym języku. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii emocji i motywacji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs zawiera teoretyczne podstawy, które pozwolą studentom zapoznać się z zagadnieniami kluczowymi dla obszaru psychologii sportu. Na każdy z poruszanych tematów spoglądać będziemy z dwóch perspektyw: psychologa- badacza oraz psychologa- praktyka. Będziemy więc odpowiadać kolejno na pytania: - Jakie jest znaczenie omawianego tematu dla funkcjonowania w sporcie? - Jakie dane empiryczne oferuje obecnie literatura? - W jaki sposób moglibyśmy poszerzyć rozumienie danego zjawiska? - Jakie narzędzia i techniki można zastosować przy planowaniu interwencji? |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna: - podstawowe pojęcia z zakresu psychologii sportu; - najważniejsze techniki używane w pracy psychologa sportu; - podstawy teoretyczne poznanych technik. Umiejętności Student/ka potrafi: - krytycznie analizować podstawowe techniki i interwencje stosowane w psychologii sportu; - przenieść podstawowe techniki do użytku w życiu codziennym; - ocenić przydatność podstawowych narzędzi stosowanych w badaniach z zakresu psychologii sportu,; - zaplanować podstawowe badania z zakresu psychologii sportu. Kompetencje społeczne Student/ka: - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu psychologii sportu na rzecz wspierania innych ludzi, także w sytuacjach pozasportowych; - rozumie relację między teorią a praktyką w psychologii sportu oraz potrafi krytycznie ocenić interwencje pozbawione odpowiedniego podłoża teoretycznego; - rozumie różnice między perspektywą badacza a praktyka w psychologii sportu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Waleriańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Podczas kursu uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z kluczowymi zagadnieniami z dziedziny psychologii sportu. Na każdy z poruszanych tematów spoglądać będziemy z dwóch perspektyw: psychologa - badacza oraz psychologa - praktyka. Będziemy więc odpowiadać kolejno na pytania: • Jakie jest znaczenie omawianego tematu dla funkcjonowania w sporcie? • Jakie dane empiryczne oferuje obecnie literatura i jak moglibyśmy poszerzyć rozumienie danego zjawiska? • Jakie narzędzia i techniki można zastosować przy planowaniu interwencji w tym obszarze? W trakcie kursu, przedstawione i przedyskutowane zostaną: • popularne modele pracy psychologa sportu oraz role, jakie może przyjmować zależnie od specyfiki klienta (w tym podczas różnych etapów kariery sportowca), • teoretyczne podstawy związane z zagadnieniami, znajdującymi się w centrum zainteresowania psychologii sportu jako nauki, • sposoby pracy z trudnościami we wcześniej poznanych obszarach oraz narzędzia stosowane obecnie w praktyce psychologii sportu. Zdobytą wiedzę oraz umiejętności wykorzystywać będziemy do: • wspólnego projektowania interwencji w odpowiedzi na sytuacje przedstawione w studiach przypadków. • planowania potencjalnych projektów badawczych pozwalających na poszerzenie dotychczasowego stanu wiedzy. • poszukiwania obszarów, w których narzędzia i wiedza z obszaru psychologii sportu może być pomocna w innych sferach życia. Ważnym elementem kursu będzie aktywny udział w elementach warsztatowych, przedstawiających przykładowe techniki wykorzystywane w praktyce psychologii sportu oraz dyskusja o doświadczeniach związanych z udziałem w nich – ważne jest więc, by zgłaszając się na zajęcia, mieć gotowość udziału w tych aktywnościach. |
|
Literatura: |
Odpowiednia literatura do każdego z poruszanych zagadnień zostanie przedstawiona podczas pierwszych zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.