Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii sportu – perspektywa badacza, perspektywa praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FS8-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii sportu – perspektywa badacza, perspektywa praktyka
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety stosowane
Zajęcia Interdyscyplinarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę i pracę z tekstami naukowymi w tym języku.

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii emocji i motywacji.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs zawiera teoretyczne podstawy, które pozwolą studentom zapoznać się z zagadnieniami kluczowymi dla obszaru psychologii sportu. Na każdy z poruszanych tematów spoglądać będziemy z dwóch perspektyw: psychologa- badacza oraz psychologa- praktyka. Będziemy więc odpowiadać kolejno na pytania:

- Jakie jest znaczenie omawianego tematu dla funkcjonowania w sporcie?

- Jakie dane empiryczne oferuje obecnie literatura?

- W jaki sposób moglibyśmy poszerzyć rozumienie danego zjawiska?

- Jakie narzędzia i techniki można zastosować przy planowaniu interwencji?

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna:

- podstawowe pojęcia z zakresu psychologii sportu;

- najważniejsze techniki używane w pracy psychologa sportu;

- podstawy teoretyczne poznanych technik.

Umiejętności

Student/ka potrafi:

- krytycznie analizować podstawowe techniki i interwencje stosowane w psychologii sportu;

- przenieść podstawowe techniki do użytku w życiu codziennym;

- ocenić przydatność podstawowych narzędzi stosowanych w badaniach z zakresu psychologii sportu,;

- zaplanować podstawowe badania z zakresu psychologii sportu.

Kompetencje społeczne

Student/ka:

- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu psychologii sportu na rzecz wspierania innych ludzi, także w sytuacjach pozasportowych;

- rozumie relację między teorią a praktyką w psychologii sportu oraz potrafi krytycznie ocenić interwencje pozbawione odpowiedniego podłoża teoretycznego;

- rozumie różnice między perspektywą badacza a praktyka w psychologii sportu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Waleriańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Podczas kursu uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z kluczowymi zagadnieniami z dziedziny psychologii sportu. Na każdy z poruszanych tematów spoglądać będziemy z dwóch perspektyw: psychologa - badacza oraz psychologa - praktyka. Będziemy więc odpowiadać kolejno na pytania:

• Jakie jest znaczenie omawianego tematu dla funkcjonowania w sporcie?

• Jakie dane empiryczne oferuje obecnie literatura i jak moglibyśmy poszerzyć rozumienie danego zjawiska?

• Jakie narzędzia i techniki można zastosować przy planowaniu interwencji w tym obszarze?

W trakcie kursu, przedstawione i przedyskutowane zostaną:

• popularne modele pracy psychologa sportu oraz role, jakie może przyjmować zależnie od specyfiki klienta (w tym podczas różnych etapów kariery sportowca),

• teoretyczne podstawy związane z zagadnieniami, znajdującymi się w centrum zainteresowania psychologii sportu jako nauki,

• sposoby pracy z trudnościami we wcześniej poznanych obszarach oraz narzędzia stosowane obecnie w praktyce psychologii sportu.

Zdobytą wiedzę oraz umiejętności wykorzystywać będziemy do:

• wspólnego projektowania interwencji w odpowiedzi na sytuacje przedstawione w studiach przypadków.

• planowania potencjalnych projektów badawczych pozwalających na poszerzenie dotychczasowego stanu wiedzy.

• poszukiwania obszarów, w których narzędzia i wiedza z obszaru psychologii sportu może być pomocna w innych sferach życia.

Ważnym elementem kursu będzie aktywny udział w elementach warsztatowych, przedstawiających przykładowe techniki wykorzystywane w praktyce psychologii sportu oraz dyskusja o doświadczeniach związanych z udziałem w nich – ważne jest więc, by zgłaszając się na zajęcia, mieć gotowość udziału w tych aktywnościach.

Literatura:

Odpowiednia literatura do każdego z poruszanych zagadnień zostanie przedstawiona podczas pierwszych zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)