Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka diagnozy neuropsychologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP301-05
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria i praktyka diagnozy neuropsychologicznej
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Neuropsychologia kliniczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zaliczenie zajęć obligatoryjnych „Diagnoza psychologiczna” lub podobnych

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium wychodzi od teoretycznych podstaw relacji mózg-zachowanie i typów diagnozy neuropsychologicznej. Diagnoza neuropsychologiczna przebiega we współpracy z neurologiem. Głównym celem zajęć jest pokazanie z jakiej wiedzy i źródeł danych korzysta neuropsycholog planując, przeprowadzając i interpretując własne badanie pacjenta. Podkreślana jest umiejętność korzystania z danych dostarczanych przez metody neurofizjologiczne i diagnozę neurologiczną oraz z danych z wywiadu neuropsychologicznego dla wyboru właściwych technik oceny funkcji zaburzonych i zachowanych.

Omawiane są konkretne zasady prowadzenia badania i sporządzania raportu.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Znajmość podstawowych pojęć neuropsychologii klinicznej, przedmiotu, subdyscyplin oraz podejść metodologicznych do diagnozy.

Rozumienie związku np z neurologią kliniczną w teorii i praktyce klinicznej. Rozumienie patomechanizmów w głównych chorobach neurologicznych i umiejętność powiązania ich z obrazem zaburzeń zachowania.

Znajomość zasad prowadzenia neuropsychologicznego badania diagnostycznego, umiejętność korzystania z danych pochodzących z badań neuroobrazowania i in. neurologicznych. Umiejętność zaplanowania neuropsych. badania dg i sformułowania raportu, komunikowania dg oraz integrowania wiedzy z różnych źrodeł w formułowaniu interpretacji zaburzeń występujących u pacjenta neurologicznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Leśniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Seminarium wprowadza do bloku ćwiczeń specjalizacyjnych prezentujących różne techniki diagnostyczne wykorzystywane w ocenie neuropsychologicznej osób dorosłych. Ukazuje wzajemne uzupełnianie się diagnozy neurologicznej i neuropsychologicznej. Celem zajęć jest przedstawienie przebiegu procesu diagnozy oraz podanie konkretnych zasad prowadzenia badania psychologicznego z pacjentami neurologicznymi (wywiad neuropsychologiczny, umiejętność korzystania z informacji neurologa i badań CT oraz wiedzy o zaburzeniach neuropsychologicznych, formułowanie hipotez diagnostycznych, dobór technik, itd.). Dyskutowane będą zasady prowadzenia badania neuropsychologicznego i interpretacji wyników , formułowania raportu i komunikowania wyników diagnozy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jodzio K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej Warszawa Diffin. Str. 17-30

2. Jodzio K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej Warszawa Diffin. Str. 31-52

3. Jodzio K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej Warszawa Diffin. Str. 65-88

4. Cisowska-Maciejewska A, Głąbiński A. Badanie neurologiczne.

5. Lezak, M. D., Howieson, D. B., Loring, D. W., & Fischer, J. S. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford University Press, USA. Str. 103-115, 130-132

6. Seniów J. Litwin M. (2013). Afazja poudarowa. Neurologia po dyplomie 8(2): 46-51

7. Seniów J., Szutkowska-Hoser J. (2013). Dysfunkcje wykonawcze w wyniku ogniskowego uszkodzenia mózgu. Neurologia po dyplomie 8(6): 44-50

8. Szczurkiewicz P. (2000). kontakt psychoterapeutyczny jako czynnik leczący w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. W: Borkowska, Szepietowska (red.) Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka. Lublin Wyd UMCS. Str. 51-68

9. Kądzielawa D. (2002). Rozwój metody studium przypadku w neuropsychologii, , w: A. Herzyk, B. Daniluk Jakościowy opis w neuropsychologii klinicznej, Wydawnictwo UMCS Lublin. Str. 87-102

10. Łojek E. i in (2002). Studia przypadków trzech osób zakażonych wirusem HIV. .. w: Herzyk, Daniluk (red.) Jakościowy opis w neuropsychologii klinicznej. Lublin Wyd UMCS. Str. 161-174

Literatura dodatkowa:

1. Stemplewska-Żakowicz (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Str. 15-56

2. Misztal, Szepietowska (2008). Planowanie i realizacja procesu diagnozy neuropsychologicznej. W: Domańska, Borkowska (red.) Podstawy neuropsychologii klinicznej Lublin Wyd UMCS. Str. 411-428

3. Polanowska K., Seniów J. (2005). Obraz kliniczny i diagnostyka zespołu zaniedbywania jednostronnego. Rehabilitacja medyczna 9(3): 9-18

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)