Kierunki i metody rehabilitacji neuropsychologicznej, cz. II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP301-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki i metody rehabilitacji neuropsychologicznej, cz. II |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Neuropsychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kierunki i metody rehabilitacji neuropsychologicznej 2500-PL-PS-SP301-08 |
Założenia (opisowo): | Są to zajęcia kończące specjalizację, aby mówić o rehabilitacji, trzeba znać diagnozę neuropsychologiczną, stad wymagania dotyczące wcześniejszych kursów z diagnozy. Kryteria naboru: pierwszeństwo dla osób ze specjalizacji Neuropsychologia Kliniczna |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Są to zajęcia specjalizacyjne dla studentów V roku specjalizacji neuropsychologia kliniczna, którzy odbyli już zajęcia dotyczące diagnozy neuropsychologicznej oraz praktyki po IV roku,które pozwoliły im poznać pracę neuropsychologa. Celem kursu jest przedstawienie różnych podejść do terapii neuropsychologicznej oraz różnych metod, strategii i technik rehabilitacji neuropsychologicznej. |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawowe założenia terapii neuropsychologicznej, różne szkoły terapii. Zna metody terapii zaburzeń różnych funkcji poznawczych. Student potrafi zaprojektować terapie osoby z zaburzeniami funkcji poznawczych po uszkodzeniu mózgu, Zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, poznawczymi i emocjonalnymi człowieka. Rozumie relacje między teorią a praktyką rehabilitacji neuropsychologicznej Zna i rozumie zasady etyki wykonywania zawodu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Leśniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim różnym metodom i technikom terapeutycznym w rehabilitacji osób z najczęstszymi, nabytymi uszkodzeniami mózgu (w szczególności niepostępującymi). Omówione zostaną również praktyczne aspekty pracy neuropsychologa klinicznego w oddziale szpitalnym. Istotnym tematem będą kwestie związane z oceną efektów interwencji neuropsychologicznych zarówno w przypadku pojedynczych pacjentów, jak też w kontekście badań grupowych. Szczególna uwaga zostanie skierowana na aktualne rekomendacje i wskazania terapeutyczne sformułowane na podstawie praktyki opartej na dowodach naukowych. Zostaną też przedstawione eksperymentalne, m.in. neurofizjologiczne strategie wspierania treningu poznawczego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Leśniak M. (2019). Jak rozumieć i badać skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej? Uwagi metodologiczne. W: J. Seniów (red.) Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z ogniskowym uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN 2. Malec, J. F. (2009). Ethical and evidence-based practice in brain injury rehabilitation. Neuropsychological rehabilitation, 19(6), 790-806. 3. Leśniak, M., Roessler-Górecka, M. (2019). Stany ograniczonej świadomości u dorosłych pacjentów po niepostępującym uszkodzeniu mózgu. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN 4. Iwański, Sz. (2019). Terapia chorych z zaburzeniami uwagi. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN 5. Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z zespołem zaniedbywania. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN 6. Velikonja, D., i in. (2023). INCOG 2.0 Guidelines for Cognitive Rehabilitation Following Traumatic Brain Injury, Part V: Memory. The Journal of head trauma rehabilitation, 38(1), 83–102. 7. Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z afazją. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN 8. Seniów, J., Leśniak, M. (2019). Zaburzenia tak zwanej wyższej organizacji ruchu. Problemy rehabilitacji. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd.IPiN 9. Szczukiewicz P., Zawadzka E. (2017). Wsparcie psychiczne a pomaganie osobie z dysfunkcją mózgu W: E. Zawadzka, Ł. Domańska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna – współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju (s. 122-137). Warszawa: Wyd. Difin 10. Szepietowska-Ilach, A. (2018). Paradygmat psychoterapii poznawczo-behawioralnej w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej. W: Szepietowska E. i Daniluk B. (red.). Rehabilitacja neuropsychologiczna - ujęcie holistyczne. Lublin: Wyd. UMCS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.