Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne metody badania pracy mózgu - technika potencjałów wywołanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP301-12
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne metody badania pracy mózgu - technika potencjałów wywołanych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Neuropsychologia kliniczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (lista przedmiotów):

Neuropsychologia kliniczna: charakterystyka dyscypliny 2500-SP301-01

Założenia (opisowo):

Pierwszeństwo na zajęcia mają studenci zapisani na specjalizację: Neuropsychologia kliniczna.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z techniką potencjałów wywołanych skorelowanych ze zdarzeniem jako jedną z metod badania pracy mózgu. Połowa zajęć ma charakter seminaryjny, połowa – warsztatowy.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza - student zna:

- założenia teoretyczne leżące u podstawy badań metodami elektroencefalografii (EEG)

- szereg badań przeprowadzonych z zastosowaniem w/w metody

- zakres zastosowań w/w metody w badaniach pracy mózgu

Nabyte umiejętności - student potrafi:

- poprawnie zinterpretować wyniki badań opisanych w zadanej literaturze

- prawidłowo odnosić nowo poznane treści do wiedzy już posiadanej, a w szczególności potrafi wskazywać na podobieństwa i różnice prezentowanych podejść, teorii, koncepcji i metod badań

Nabyte kompetencje:

- student rozumie zasady etyczne związane z przeprowadzaniem badań EEG

- student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Leśniak, Ewa Malinowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Na zajęciach o charakterze seminaryjnym (15 h) studenci dowiedzą się, w jaki sposób powstaje sygnał EEG i w jaki sposób można go rejestrować. Omówiona zostanie spontaniczna aktywność EEG oraz metoda potencjałów wywołanych, ERP (Event-Related Potentials). Studenci zapoznają się z poddawanymi analizie w badaniach psychologicznych potencjałami wywołanymi: sensorycznymi (P1, N1, P2, N170) oraz poznawczymi (P300, N400, potencjał gotowości). Poznają również badania procesów poznawczych – uwagowych, pamięciowych, językowych - prowadzone z wykorzystaniem metody ERP. Studenci dowiedzą się również, na co zwrócić uwagę podczas projektowania badania z wykorzystaniem metody ERP. W części warsztatowej zajęć studenci zapoznają się z praktyczną stroną prowadzenia badań lub/i analizowania danych EEG. Zajęcia o charakterze seminaryjnym będą się odbywać co tydzień przez pierwszą połowę semestru. Część warsztatowa (15h) zostanie zblokowana (terminy spotkań zostaną podane na początku semestru).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cudo, A., Zabielska, E., Zapała, D. (2012). Interfejsy mózg-komputer oparte o techniki elektroencefalograficzne. Studia z Psychologii w KUL, 18, 195-216.

Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł (rozdział 2). Warszawa: Vizja Press.

Jaśkowski P., Kurczewska M. (2005). Zastosowanie zlateralizowanego potencjału gotowości w psychologii eksperymentalnej, Nauka, 1, 25, 87-99.

Sosnowski T. (2000). Psychofizjologia. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 131-178). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wróbel, A. (1997). Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. Kosmos, 46, 317-326.

Wypych, M., Wróbel, A. (2004). Identyfikacja stanu funkcjonalnego mózgu przy pomocy nowych metod analizy potencjałów wywołanych. Materiały Konferencji Nowe metody w neurologii, 49-55.

Literatura uzupełniająca:

Luck, S. J. (2005). An introduction to the Event-Related Potential Technique. Oxford: Oxford University Press.

Luck, S. J., Kappenman, E. S. (2012). The Oxford handbook of Event-Related Potentials components. Oxford: Oxford University Press.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)