Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologiczne aspekty chorób układu nerwowego u dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP301-13
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologiczne aspekty chorób układu nerwowego u dzieci
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Neuropsychologia kliniczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Skrócony opis:

Omawiane będą choroby układu nerwowego u dzieci, ich wpływ na rozwój dziecka, jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przedstawiona zostanie rola neuropsychologa w diagnozie i terapii dzieci z chorobami o.u.n.

Efekty uczenia się:

Student zna specyfikę chorób układu nerwowego w okresie rozwojowym. Zna objawy podstawowych chorób. Student potrafi wskazać obszary interwencji neuropsychologicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Maryniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Specyfika chorób ośrodkowego układu nerwowego w okresie rozwojowym. Porównanie z kliniką osób dorosłych.

2. Rola neuropsychologa w diagnozie, terapii i długofalowej opiece nad dzieckiem z chorobą o.u.n. i jego rodziną.

3. Padaczka w okresie rozwojowym: klasyfikacja, objawy, leczenie, wpływ na rozwój.

4. Guzy mózgu u dzieci – epidemiologia, lokalizacja, charakterystyka histopatologiczna.

5. Guzy tylnej jamy: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój.

6. Guzy obszaru środkowego: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój.

7. Półkulowe guzy mózgu: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój.

8. Urazy czaszkowo – mózgowe: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój.

9. Następstwa niedotlenienia: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój.

9. Wady rozwojowe: objawy, postępowanie, wpływ na rozwój

10. Specyfika diagnozy neuropsychologicznej w okresie rozwojowym.

Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 30 godz.

Literatura:

Maryniak A. (2003). Trudności w rozpoznawaniu w praktyce psychologicznej guzów mózgu u dzieci. w: „Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka”. red. L.Szewczyk i M.Skowrońska. Warszawa:Wydawnictwo Emu, 119-125.

Maryniak A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku. Rola móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Wydawnictwo Emu.

Maryniak A. (2006). Psycholog w szpitalu pediatrycznym. W: Problemy tożsamości i etyki zawodowej dziecięcego psychologa klinicznego. Red. A.Maryniak, M.Święcicka. Warszawa: Wydawnictwo Emu, s. 9-21.

Trzcińska, M., Borkowska, A.(2005). Dysfunkcje poznawcze i zaburzenia emocjonalne u dzieci z nerwiakowłókniakowatością typu pierwszego (chorobą Recklinghausena). Przegląd piśmiennictwa. Psychiatria Polska, 39, 2, 371-381.

Literatura uzupełniająca:

Ondruch, A., Maryniak A., Kropiwnicki, T., Roszkowski, M., Daszkiewicz, P. Cognitive and social functioning in children and adolescents after the removal of craniopharyngioma. Child Nerv.Syst. 2011 : Vol. 27, Nr 3, s. 391-397

Castillo, Ch.L. (red.). (2008). Children with Complex Medical Issues in Schools. New York: Springer. Wybrane rozdziały.

Jóźwiak S. (2005). Padaczka. Warszawa: PZWL.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)