Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. - perspektywa relacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-01 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. - perspektywa relacyjna | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Założenia (opisowo): | Wykład jest przeznaczony dla studentów Specjalizacji Psychologii Klinicznej Dziecka. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie rozwoju zaburzeń u dzieci i młodzieży. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, uwzględniające mechanizmy rozwoju i zaburzeń w kontekście związków interpersonalnych oraz wewnątrzpsychicznych. Zostaną zaprezentowane dwa aktualne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych – DSM-V oraz PDM. Obraz kliniczny zaburzeń będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
||
Pełny opis: | |||
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: – Posługuje się wiedzą na temat rozwoju w ujęciu różnych teorii – Zna systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych w psychologii klinicznej dziecka Postawy. Student: – Poznaje trudności związane z diagnozą i opisem funkcjonowania dziecka, jego rodziców, jak też ich relacji Umiejętności. Student: – Potrafi dokonać porównania różnych teorii, które opisują rozwój i powstawanie zaburzeń dziecka w jego relacji z opiekunami – Rozpoznaje zaburzenia rozwoju, wyjaśnia mechanizm zaburzenia, posługuje się wiedzą teoretyczną |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Schier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
" Wykład wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie rozwoju zaburzeń u dzieci i młodzieży. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, uwzględniające mechanizmy rozwoju i zaburzeń w kontekście związków interpersonalnych oraz wewnątrzpsychicznych. Zostaną zaprezentowane dwa aktualne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych – DSM-5 oraz PDM-2. Materiał teoretyczny będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców." | |
Literatura: |
"Allen, J. G., Fonagy, P., Beteman, A.W. (2014), Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdziały). Bowlby, J. (1969/2007). Przywiązanie. (rozdz. 14 i 15, s. 299-364). Warszawa: PWN. Erikson, E. (1963/1996). Dzieciństwo i społeczeństwo (rozdz. 7, s. 257-287). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Greenspan, S. (2000). Rozwój umysłu. Emocjonalne podstawy inteligencji (rozdz. 2, 3 i 4, s. 55-134). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Holmes, G. (2005). John Bowlby (rozdz. 3, s. 103-137). Gdańsk: GWP. Kościelska, M. (1999). Psychologia kliniczna dziecka. W: J. Strelau (red), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3. (s. 623-662).Gdańsk: GWP. Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową (rozdział 1, s. 15-50). Gdańsk: GWP. Schier, K. (2009). Piękne brzydactwo. Psychologiczna problematyka obrazu ciała i jego zaburzeń. (rozdz. 1, s. 10-49). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Schier, K. (2019). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Schier, K. (2020), (red.), Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Smykowski, B. (2007). Poczucie intymności a proces formowania tożsamości. W: M. Baisert (red). Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: PWN. Wąs, M. (2009). Obraz ciała u dzieci i młodzieży a postępy procesu separacji-indywiduacji. W: K. Schier (red.), Zapisane w ciele. Związek ciało – psychika u dzieci i rodziców. (s. 19-35). Warszawa: Wydawnictwo Emu." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.