Teorie zaburzeń rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-02 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teorie zaburzeń rodziny | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
||
Strona przedmiotu: | https://www.facebook.com/szymon.krzysztof.77 | ||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Bowena oraz Stierlina, klasycznych szkół systemowych tj. strukturalnej i strategicznej oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. W drugiej części kursu omówione zostaną wybrane problemy rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi, osób uzależnionych, rodzin z problemem przemocy, a także rodzin osób starszych. |
||
Efekty uczenia się: |
- Znajomość głównych szkół terapii rodzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Szymon Chrząstowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
"Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny, tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Helma Stierlina, klasycznych szkół systemowych, tj. strukturalnej, strategicznej i komunikacyjnej, oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. Prezentacje poszczególnych zagadnień zamyka wykład dotyczący narracyjnej terapii więzi. Szczególna uwaga zostanie poświęcona porównaniu poszczególnych modeli zaburzeń funkcjonowania rodziny oraz różnicom między terapią rodzin a terapią indywidualną. Ważnym elementem wykładu jest również pokazanie związków między problemami dzieci a zaburzonym funkcjonowaniem ich rodzin. Jeśli dalej wahasz się, czy zapisać się na ten kurs, to pomyśl, że w jego trakcie posłuchasz piosenek Mariach Carry oraz Alicji Majewskiej. https://www.youtube.com/watch?v=zochPeuCI5Q https://www.youtube.com/watch?v=9un0ZU8HZO8 Dlaczego akurat tych, dowiesz się podczas wykładu! " | |
Literatura: |
"Tryjarska, B. (2006). Terapia Rodzin. W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik Akademicki (s. 75-142). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia. de Barbaro, B. (red.) (1997).Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. s.31-109 Chrząstowski, S. i de Barbaro, B. Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. s. 19-85 Bujnowska J., Chrząstowski, S. (2010). Narracyjna terapia więzi – próba integracji teorii przywiązania z terapią systemową i narracyjną. Nowiny Psychologiczne, 1, 69-88" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.