Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teorie zaburzeń rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-02 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Teorie zaburzeń rodziny
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Strona przedmiotu: https://www.facebook.com/szymon.krzysztof.77
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Bowena oraz Stierlina, klasycznych szkół systemowych tj. strukturalnej i strategicznej oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. W drugiej części kursu omówione zostaną wybrane problemy rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi, osób uzależnionych, rodzin z problemem przemocy, a także rodzin osób starszych.

Efekty uczenia się:

- Znajomość głównych szkół terapii rodzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szymon Chrząstowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

"Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny, tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Helma Stierlina, klasycznych szkół systemowych, tj. strukturalnej, strategicznej i komunikacyjnej, oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. Prezentacje poszczególnych zagadnień zamyka wykład dotyczący narracyjnej terapii więzi.

Szczególna uwaga zostanie poświęcona porównaniu poszczególnych modeli zaburzeń funkcjonowania rodziny oraz różnicom między terapią rodzin a terapią indywidualną. Ważnym elementem wykładu jest również pokazanie związków między problemami dzieci a zaburzonym funkcjonowaniem ich rodzin.

Jeśli dalej wahasz się, czy zapisać się na ten kurs, to pomyśl, że w jego trakcie posłuchasz piosenek Mariach Carry oraz Alicji Majewskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=zochPeuCI5Q

https://www.youtube.com/watch?v=9un0ZU8HZO8

Dlaczego akurat tych, dowiesz się podczas wykładu!

"

Literatura:

"Tryjarska, B. (2006). Terapia Rodzin. W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik Akademicki (s. 75-142). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.

de Barbaro, B. (red.) (1997).Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. s.31-109

Chrząstowski, S. i de Barbaro, B. Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. s. 19-85

Bujnowska J., Chrząstowski, S. (2010). Narracyjna terapia więzi – próba integracji teorii przywiązania z terapią systemową i narracyjną. Nowiny Psychologiczne, 1, 69-88"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.