Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Neuropsychologiczne aspekty chorób układu nerwowego u dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-03 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologiczne aspekty chorób układu nerwowego u dzieci
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Skrócony opis:

Omawiane będą choroby układu nerwowego u dzieci, ich wpływ na rozwój dziecka, jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przedstawiona zostanie rola neuropsychologa w diagnozie i terapii dzieci z chorobami o.u.n.

Pełny opis:

1. Specyfika chorób ośrodkowego układu nerwowego w okresie rozwojowym. Porównanie z kliniką osób dorosłych.

2. Rola neuropsychologa w diagnozie, terapii i długofalowej opiece nad dzieckiem z chorobą o.u.n. i jego rodziną.

3. Padaczka w okresie rozwojowym: klasyfikacja, objawy, leczenie, wpływ na rozwój.

4. Guzy mózgu u dzieci – epidemiologia, lokalizacja, charakterystyka histopatologiczna.

5. Guzy tylnej jamy: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój.

6. Guzy obszaru środkowego: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój.

7. Półkulowe guzy mózgu: objawy, przebieg choroby, wpływ na rozwój.

8. Urazy czaszkowo – mózgowe: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój.

9. Następstwa niedotlenienia: epidemiologia, postępowanie, wpływ na rozwój.

9. Wady rozwojowe: objawy, postępowanie, wpływ na rozwój

10. Specyfika diagnozy neuropsychologicznej w okresie rozwojowym.

Nakład czasu. Uczestnictwo w zajęciach 30 godz.

Literatura:

Maryniak A. (2003). Trudności w rozpoznawaniu w praktyce psychologicznej guzów mózgu u dzieci. w: „Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka”. red. L.Szewczyk i M.Skowrońska. Warszawa:Wydawnictwo Emu, 119-125.

Maryniak A. (2004). Dzieci z guzami móżdżku. Rola móżdżku w regulacji procesów poznawczych i emocjonalnych. Warszawa: Wydawnictwo Emu.

Maryniak A. (2006). Psycholog w szpitalu pediatrycznym. W: Problemy tożsamości i etyki zawodowej dziecięcego psychologa klinicznego. Red. A.Maryniak, M.Święcicka. Warszawa: Wydawnictwo Emu, s. 9-21.

Trzcińska, M., Borkowska, A.(2005). Dysfunkcje poznawcze i zaburzenia emocjonalne u dzieci z nerwiakowłókniakowatością typu pierwszego (chorobą Recklinghausena). Przegląd piśmiennictwa. Psychiatria Polska, 39, 2, 371-381.

Literatura uzupełniająca:

Ondruch, A., Maryniak A., Kropiwnicki, T., Roszkowski, M., Daszkiewicz, P. Cognitive and social functioning in children and adolescents after the removal of craniopharyngioma. Child Nerv.Syst. 2011 : Vol. 27, Nr 3, s. 391-397

Castillo, Ch.L. (red.). (2008). Children with Complex Medical Issues in Schools. New York: Springer. Wybrane rozdziały.

Jóźwiak S. (2005). Padaczka. Warszawa: PZWL.

Efekty uczenia się:

Student zna specyfikę chorób układu nerwowego w okresie rozwojowym. Zna objawy podstawowych chorób. Student potrafi wskazać obszary interwencji neuropsychologicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności. Czynny udział w zajęciach. Kolokwium pisemne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Kmita
Prowadzący grup: Agnieszka Maryniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Maryniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.