Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla adolescentów i ich rodzin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-05
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla adolescentów i ich rodzin
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie problemów klinicznych specyficznych dla okresu dorastania oraz pomocy psychologicznej udzielanej pacjentom i ich rodzinom.

Zajęcia będą poświęcone omawianiu następujących zagadnień:

1. sytuacja psychologiczna osoby w wieku dorastania;

2. specyfika powstawania i utrzymywania się zaburzeń;

3. postacie zaburzeń

4. zasady i cele interwencji psychologicznej

Efekty uczenia się:

Student poznaje 1. podstawowe zasady pracy diagnostycznej i terapeutycznej z adolescentami i ich rodzinami 2.specyfikę funkcjonowania osób w okresie dorastania i wynikających z niej konsekwencji dla diagnozy i psychoterapii.

Wymienia możliwe przyczyny trudności w relacji psycholog - adolescent oraz psycholog rodzice dorastającego.

Student jest w stanie sformułować hipotezy wyjaśniające mechanizmy psychiczne uwikłane w trudności w diagnozie i terapii dorastających

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Radoszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bomba, J., Orwid, M. (2009). Zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie młodzieńczym. Postępowanie, profilaktyka, błędy w postępowaniu. Strona internetowa dostępna pod adresem: http://www.kpdim.cm-uj.krakow.pl/1.pdf

Czabała J. Cz. (2002). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe, PWN.

Chodak M., Barwiński Ł. (2010). Autoagresja jako forma radzenia sobie ze stresem. Psychiatria i Psychoterapia, t.6, nr.10, s. 19-30.

Dolto E.; Dolto-Tolitch C. (1996) Porozmawiajmy o dojrzewaniu. Warszawa: WSiP.

Erikson E.H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.

Kendall P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk, GWP.

B. Józefik (red.). Anoreksja i bulimia psychiczna . Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Józefik, B. (2006). Relacje rodzinne w anoreksji i bulimii psychicznej. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Namysłowska I. (2012) Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Obuchowska I. (1999) Drogi dorastania. Warszawa: WSiP

Orwid M.; Pietruszewski K. (1996) Psychiatria dzieci i młodzieży. Kraków: Collegium Medicum UJ.

Radoszewska, J. (2009). O przeżywaniu ciała przez osoby otyłe (123-134 ) W: K. Schier (red.) Zapisane w ciele, Warszawa: Wydawnictwo Emu.

Radoszewska J. (2011). Ucieleśnienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Radziwiłowicz W., Sumiła A. (2006). Psychopatologia okresu dorastania. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Tomkiewicz (1992). Depresja wieku dojrzewania. W: K. Walewska, J. Pawlik (red.). Depresja w ujęciu psychoanalitycznym. Warszawa, Wydawnictwo PWN.

Tryjarska, B. (red.) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)