Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla adolescentów i ich rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-05 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla adolescentów i ich rodzin | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie problemów klinicznych specyficznych dla okresu dorastania oraz pomocy psychologicznej udzielanej pacjentom i ich rodzinom. Zajęcia będą poświęcone omawianiu następujących zagadnień: 1. sytuacja psychologiczna osoby w wieku dorastania; 2. specyfika powstawania i utrzymywania się zaburzeń; 3. postacie zaburzeń 4. zasady i cele interwencji psychologicznej |
||
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Adolescencja jako etap rozwoju człowieka: zmiany, korzyści, straty. 2. Sytuacja psychologiczna osoby w wieku dojrzewania. Kryzys adolescencji. Adolescencja jako okres określenia poczucia tożsamości i ustalania relacji z innymi osobami. 3. Rodzina osoby w wieku dorastania. Problemy adolescenta związane z pozostawaniem w relacji z osobą dorosłą. Mechanizmy psychiczne powstawania i utrzymywania się trudności. Praca kliniczna z rodziną osoby w wieku dojrzewania. 4. Grupa rówieśnicza i jej znaczenie dla psychicznego funkcjonowania osoby. Problemy adolescenta związane z relacjami z rówieśnikami. Przyczyny trudności w kontakcie psycholog- adolescent. 5. Specyfika diagnozy zaburzeń psychicznych u osoby w wieku dorastania. Diagnoza kliniczna adolescenta. Problem normy i patologii okresu dorastania. Zaburzenia psychiczne charakterystyczne dla okresu adolescencji. Kontynuacja zaburzeń z okresu dzieciństwa. Adolescencja jako czynnik wyzwalający zaburzenia psychiczne. 6. Specyfika interwencji psychologicznej w odniesieniu do osoby w wieku dorastania i jej rodziny. Specyfika kontaktu indywidualnego z pacjentem dorastającym. Grupa jako forma pomocy dla adolescenta. Właściwości kontraktu i jego znaczenie w psychoterapii dorastających pacjentów i ich rodzin. 7. Depresje u pacjentów w wieku dorastania. Depresja młodzieńcza. Samookaleczenia. Samobójstwa. Kontakt kliniczny z adolescentem z depresją i jego rodziną. Leczenie depresji młodzieńczej. Specyfika trudności w terapii dorastających pacjentów z depresją. 8. Zaburzenia zachowania u pacjentów w wieku dorastania. Konflikty z prawem i ich konsekwencje dla funkcjonowania adolescenta w rodzinie i w relacji z rówieśnikami. Psychiczne uwarunkowania zachowań agresywnych. 9. Zaburzenia odżywiania u pacjentów w wieku dorastania. Kulturowe, rodzinne i indywidualne uwarunkowania zaburzeń. Odmowa jedzenia i jej znaczenie dla psychicznego funkcjonowania adolescenta w relacji z samym sobą i w relacji z innymi. Trudności w określeniu siebie a zaburzenia jedzenia. Psychoterapia rodzinna pacjentów adolescentnych z zaburzeniami odżywiania. 10. Zaburzenia odżywiania u pacjentów w wieku dorastania. Znaczenie symptomu - objadanie się. Bulimia i zespół kompulsywnego objadania się (BED). Otyłość prosta. Problem zależności w relacji dorastającego dziecka z rodzicami. 11. Zaburzenia lękowe. Przejawy lęku u adolescentów. Zaburzenie lęku separacyjnego. Uogólnione zaburzenia lękowe. Lęk społeczny. Psychiczne uwarunkowania zaburzeń lękowych. Leczenie pacjentów. Problem farmakoterapii. 12. Uzależnienia. Uzależnienia od substancji psychoaktywnych. Uzależnienie od Internetu. Rola Internetu w funkcjonowaniu psychicznym i społecznym adolescenta. Korzyści i ograniczenia wynikające z korzystania z Internetu przez osobę dorastającą. Grupy wsparcia. Problem profilaktyki. 13. Problemy szkolne osób w wieku dorastania. Trudności w uczeniu się i ich konsekwencje dla emocjonalnego i społecznego funkcjonowania adolescenta. Zaburzenia psychiczne współwystępujące z trudnościami w uczeniu się. Psycholog w kontakcie z osobą dorastającą z problemami w szkole. 14. Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji. Zaburzenia psychotyczne u osób chorych somatycznie, zażywających substancje psychoaktywne. Schizofrenie w okresie dorastania. Leczenie objawowe. Terapia wspierająca pacjenta i jego rodziny w radzeniu sobie z chorobą |
||
Literatura: |
Bomba, J., Orwid, M. (2009). Zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie młodzieńczym. Postępowanie, profilaktyka, błędy w postępowaniu. Strona internetowa dostępna pod adresem: http://www.kpdim.cm-uj.krakow.pl/1.pdf Czabała J. Cz. (2002). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe, PWN. Chodak M., Barwiński Ł. (2010). Autoagresja jako forma radzenia sobie ze stresem. Psychiatria i Psychoterapia, t.6, nr.10, s. 19-30. Dolto E.; Dolto-Tolitch C. (1996) Porozmawiajmy o dojrzewaniu. Warszawa: WSiP. Erikson E.H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis. Kendall P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk, GWP. B. Józefik (red.). Anoreksja i bulimia psychiczna . Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Józefik, B. (2006). Relacje rodzinne w anoreksji i bulimii psychicznej. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Namysłowska I. (2012) Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Obuchowska I. (1999) Drogi dorastania. Warszawa: WSiP Orwid M.; Pietruszewski K. (1996) Psychiatria dzieci i młodzieży. Kraków: Collegium Medicum UJ. Radoszewska, J. (2009). O przeżywaniu ciała przez osoby otyłe (123-134 ) W: K. Schier (red.) Zapisane w ciele, Warszawa: Wydawnictwo Emu. Radoszewska J. (2011). Ucieleśnienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Radziwiłowicz W., Sumiła A. (2006). Psychopatologia okresu dorastania. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. Tomkiewicz (1992). Depresja wieku dojrzewania. W: K. Walewska, J. Pawlik (red.). Depresja w ujęciu psychoanalitycznym. Warszawa, Wydawnictwo PWN. Tryjarska, B. (red.) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
||
Efekty uczenia się: |
Student poznaje 1. podstawowe zasady pracy diagnostycznej i terapeutycznej z adolescentami i ich rodzinami 2.specyfikę funkcjonowania osób w okresie dorastania i wynikających z niej konsekwencji dla diagnozy i psychoterapii. Wymienia możliwe przyczyny trudności w relacji psycholog - adolescent oraz psycholog rodzice dorastającego. Student jest w stanie sformułować hipotezy wyjaśniające mechanizmy psychiczne uwikłane w trudności w diagnozie i terapii dorastających |
||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach- 15% przygotowywanie prac - 15 % kolokwium zaliczające - 70% Warunkiem zaliczenia zajęć jest pozytywny wynik kolokwium i obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczane są 2 nieobecności). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Radoszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.