Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Więź emocjonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-06
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Więź emocjonalna
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

3, 4, 5 rok studiów

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z teorią więzi. Teoria ta dotyczy wczesnodziecięcej relacji dziecko-opiekun i znaczenia tej relacji dla dalszego rozwoju. Odnosi się zarówno do aspektów rozwojowych, jak i klinicznych. Obecnie teoria przywiązania jest jedną z głównych koncepcji wyznaczających rozwój psychologii klinicznej dziecka. Jej znajomość jest niezbędna dla wszystkich psychologów dziecięcych. Zajęcia będą łączone z zadaniami praktycznymi, które mają na celu pomóc w krytycznym odniesieniu się do prezentowanej wiedzy.

Efekty uczenia się:

Znajomość teorii przywiązania oraz jej zastosowania w praktyce.

Znajomość nowych nurtów badawczych i terapeutycznych wywodzących się z teorii przywiązania.

Znajomość narzędzi badawczych służących do badania więzi.

Opanowanie umiejętności sporządzania protokołów z obserwacji.

Umiejętność interpretowania interakcji rodzic-dziecko z perspektywy teorii przywiązania.

Umiejętność krytycznej analizy literatury przedmiotu.

Nauka zadawania pytań badawczych.

Nauka prowadzenia dyskusji w oparciu o rzetelna wiedzę badawczą.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Diana Senator
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Kurs poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z teorią przywiązania. Teoria ta dotyczy wczesnodziecięcej relacji dziecko-opiekun i znaczenia tej relacji dla dalszego rozwoju. Odnosi się zarówno do aspektów rozwojowych jak i klinicznych. Obecnie teoria przywiązania jest jedną z głównych koncepcji wyznaczających rozwój psychologii klinicznej dziecka. Jej znajomość jest niezbędna dla wszystkich psychologów dziecięcych i psychoterapeutów.

Literatura:

Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN. Rozdział 18 Wzorce przywiązania oraz ich uwarunkowania, str. 365-383.

Bureau, JF., Deneault, A.A., Yurkowski, K., Martin, J., Quan, J., Sezlik, S. & Guérin-Marion, C. (2021). The Interaction of Child–Father Attachment and Child–Mother Attachment in the Prediction of Observed Coparenting. Psychology of Men & Masculinities 22, nr 3: 512–20.

Feldman, R. (2017). The Neurobiology of Human Attachments. Trends in Cognitive Sciences, 21(2), 80–99.

Fonagy, P. (2003). Fonagy and Target’s model of mentalization. (str. 270-283). W. P. Fonagy i M. Target. Psychoanalytic Theories – Perspectives from Developmental Psychopathology.

Hall, R. A. S., De Waard, I. E. M., Tooten, A., Hoffenkamp, H. N., Vingerhoets, A. J. J. M., & van Bakel, H. J. A. (2014). From the father’s point of view: How father’s representations of the infant impact on father–infant interaction and infant development. Early Human Development, 90(12), 877–883.

Holmes, J. (2001). The search for Secure Base. Attachment Theory and Psychotherapy. (Appendix str. 144-167).

Kliewer-Neumann, J. D., Janin Zimmermann J., Bovenschen, I., Gabler, S., Lang, K., Spangler, G., & Nowacki, K. (2023). Attachment Disorder Symptoms in Foster Children: Development and Associations with Attachment Security”. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 17, nr 1: 98.

Lieberman, A., Wieder, S., Fenichel, E. (2013). DC:0-3R. Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin. Warszawa:Oficyna wydawnicza FUNDAMENT. (Rozdz.:150 Zaburzenie związane z deprywacją/ maltertowaniem., 210 Przedłużająca się reakcja żałoby/smutku –Turner i Joey)

Mikulincer, . &, Shaver, P.R. (2019). Attachment orientations and emotion regulation. Current Opinion in Psychology 25:6-10.

Olhaberry, M.P., León, M.J., Coo, S., Barrientos, M. & Carola Pérez, J.C.(2022). An Explanatory Model of Parental Sensitivity in the Mother–Father–Infant Triad”. Infant Mental Health Journal 43, nr 5: 714–29.

Oppenheim, D., Koren-Karie, N., (2002). Mother’s insightfulness regarding their childrens internal world.s: the capacity underlying securechild-mother relationship. Infant Mental Health Journal, 6, str. 593-605.

Quiroga, M. G., & Hamilton-Giachritsis, C. (2016). Attachment Styles in Children Living in Alternative Care: A Systematic Review of the Literature. Child & Youth Care Forum, 45(4), 625–653.

Ramos, A. M., Shewark, E.A., Fosco, G.M., Shaw, D.S., Reiss, D., Natsuaki, M.N., Leve, L.D. & Neiderhiser, J.M. (2022). Reexamining the Association between the Interparental Relationship and Parent–Child Interactions: Incorporating Heritable Influences. Developmental Psychology 58, nr 1: 43–54.

Senator, D. (2004). Więź w triadzie matka-ojciec-dziecko jako matryca rozwoju psychicznego dziecka. Psychologia Rozwojowa – Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci i rodziców, tom 9, nr 2, str. 11-16.

Senator, D. (2005). Wczesnodziecięca trauma relacyjna. Nowiny Psychologiczne, 1, s 5-24.

Senator, D. (2012). Teoria więzi Johna Bowlby’ego. W: B. Tryjarska. „Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości”, rozdz. 1, 17- 40, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Senator, D. (2012). Więź z rodzicami a ryzyko zaburzeń rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży. W: B. Tryjarska „Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości”, rozdz.2, 43-62, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Sroufe, L. A. (2005). Attachment and Development: A Prospective, Longitudinal Study from Birth to Adulthood. Attachment & Human Development 7, 4: 349–67.

Tomasello, M., Carpenter, M., Call, J., Behne, T., & Moll, H. (2005). Understanding and sharing intentions: The origins of cultural cognition. Behavioral and Brain Sciences, 28, 675 - 691.

Verhage, M. L., Carlo Schuengel, C., Madigan, S., Fearon R.M. P., Oosterman, M., Cassibba R., Bakermans-Kranenburg, M.J i van IJzendoorn, M.H. (2016). Narrowing the Transmission Gap: A Synthesis of Three Decades of Research on Intergenerational Transmission of Attachment. Psychological Bulletin 142, 4: 337–66.

Zalewska, M. (2002). Narcyz i Liriope – czyli dramat macierzyństwa. W: K. Schier i M. Zalewska, M., Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. (s. 54 - 65). Warszawa: SCHOLAR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)