Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla dziecka w wieku szkolnym i jego rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-11
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla dziecka w wieku szkolnym i jego rodziny
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria naboru:

Kurs wyłącznie dla studentów specjalizacji 302

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Woźniak-Prus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z sytuacją psychologiczną dziecka w wieku szkolnym i jego rodziny z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Omawiana jest charakterystyka tego okresu rozwojowego i specyfika diagnozy dzieci w tym okresie życia. Przedstawiane są najczęściej występujące w tym okresie trudności rozwojowe i problemy kliniczne. Poruszana jest również problematyka pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci i ich opiekunów.

Literatura:

• Diamond, A. (2014). Want to optimize executive functions and academic outcomes? Simple, just nourish the human spirit. Minnesota Symposia on Child Psychology, 37, 205–220

• Florczak-Perchel, M., Gambin, M. (2014). Cechy psychopatyczne u dzieci i młodzieży. Związki z dziecięcymi zachowaniami problemowymi i psychopatią u osób dorosłych. W: M. Święcicka (red.), Drogi rozwoju osobowości dzieci i młodzieży. Warszawa Wydawnictwo Paradygmat.

• Frick P.J. (2012), Developmental pathways to conduct disorder: implications for future research, assessment and treatment. Journal of Clinical Child &Adolescent Psychology, 41(3), 378-383

• Hinshaw, S. P. (2010) Terapia dzieci i młodzieży z ADHD. W: P.C. Kendall (red.)Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Kraków: Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdz. 3

• Kaźmierczak-Mytkowska, A., Konowałek, Ł. (2021). Narzędzia diagnostyczne i do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. W: M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, (s.125-162) Warszawa:PZWL

• Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wyd. UJ. (roz. 5 i 11)

• Kendall, P. C. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Sopot: GWP (roz. 6)

• Kłoda, M., Pomorska, M. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Ośrodek Rozwoju Edukacji

• Kołakowski A. (2014). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały)

• Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. rozdz. 3

• Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. (s. 161-217)

• Namysłowska I. (2004). Późne dzieciństwo – wiek szkolny. W: I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

• Racicka-Pawlukiewicz, E., Wolańczyk T. (2021). Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), W: M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, (s. 305-333) Warszawa: PZWL

• Radziwiłowicz, W. (2020). Zaburzenia lękowe W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 426-432) Warszawa: PWN

• Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP (s. 30-68).

• Rapee, R. M., Wignall, A, Spence, A, Cobham, V., Lyneham, H. (2017). Lęk u dzieci. Kraków: Wydawnictwo UJ (roz 4)

• Soroko, E. (2020). Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej dzieci i młodzieży. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 209-244) Warszawa: PWN

• Święcicka, M. (2006). Nazwać a zrozumieć. Rola psychologa w diagnozowaniu dziecka z objawami nadpobudliwości. W: A. Maryniak, M. Święcicka (red.) Problemy tożsamości i etyki zawodowej dziecięcego psychologa klinicznego. Warszawa: Wydawnictwo Emu

• Święcicka, M. (2011). Psychoterapia dzieci z trudnościami w uczeniu się. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.) Psychoterapia. Problemy pacjentów. (s.375-394) Warszawa: Eneteia

• Święcicka, M. (2019). Wprowadzanie struktury w życie dziecka w ujęciu teorii samostanowienia. Psychologia Wychowawcza, 58(16), 73 – 84.

• Woźniak, M. (2003). W poszukiwaniu psychologicznych uwarunkowań sukcesów i niepowodzeń w nauce szkolnej u uczniów z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej -kliniczne studia przypadku W: M. Święcicka (red.) Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, Warszawa: Wyd. Emu

• Woźniak-Prus, M., Gambin, M. (2011). Metody badania funkcji wykonawczych u dzieci i młodzieży – omówienie wybranych technik. W: M. Święcicka (red.) Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s.97-112). Warszawa: Paradygmat

• Wróblewski, M. (2018). Jakie są mechanizmy i skutki medykalizacji nadpobudliwości? str. 104-137 W: Medykalizacja nadpobudliwości. Kraków: Universitas

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)